«Disse turistene stjeler til og med badevann»

Les om hotellenes marerittgjester

bilde-1.jpg

(ODD ROAR LANGE): Ja, vi vil gjerne ha turister til Norge. Og vi vil gjerne at de bor på hotell. Sånn i sin alminnelighet i alle fall. Men det er ikke alle gjester som er like kjærkomne eller velkomne.

Jeg har reist mye, sett mange ulike gjester og snakket med svært mange hotelldirektører og guider på reisene. Og her har jeg samlet noen (generaliserende) karakteristikker som er gjengangere når det gjelder hotellenes opplevelser. Karakteristikkene gjelder i første rekke for større grupper og bussturister.

Jeg setter merkelapp på turistene i Norge. Hva er din erfaring?

Jeg setter merkelapp på turistene i Norge. Hva er din erfaring?

Turister fra Frankrike:

Måltidene er dagens høydepunkt. Det er ikke så viktig om deler av dagens program går skeis så lenge måltidene fungerer. Sett for all del av lang nok tid til måltidene.

Fra Tyskland:

Sett opp et tidsskjema for gjestene. Og hold dette. Det må være tilstrekkelig slakk i programmet slik at det ikke blir forskyvninger og endringer. Orden i programmet betyr en vellykket dag for tyskerne.

Fra Japan:

Nå ryker varmtvannet på hotellet. Japanske gjester liker badekar. Som de fyller opp til randen, setter seg oppi og - drar ut proppen! Og så åpner de kranen igjen slik at nytt rent vann holder vannstanden oppe. Varmtvann er dyrt. Derfor er dette en stor ekstrakostnad for hotellet. Og japanerne roter  ekstra mye ved matbuffetene.

Japanerne vil gjerne ha koffertene båret opp til rommene, men er kjent for at de er temmelig utålmodige når det gjelder tempoet og de har ofte ikke tid til å vente på at bagasjen skal komme opp på rommet.  Sånt blir  det et fullstendig kaos av.

Når hotellgjester ankommer hotellrommet så kan det oppstå forviklinger. Foto: Odd Roar Lange

Når hotellgjester ankommer hotellrommet så kan det oppstå forviklinger. Foto: Odd Roar Lange

Fra Israel:

Stjeler fote mye som mulig. Enten det gjelder å tømme minibaren uten å betale etter seg, tar med seg bilder som henger på veggene eller å ta med seg selve telefonen som står på rommet. Mange hotelldirektører fjerner ofte alt innhold  i minibaren før israelske reisefølger ankommer. En hotelldirektør førteller om det israelske turfølge som prøvde å stjele et rosemalt framskap fra 1700-tallet.

Det er også vanlig å måtte ha ekstrapersonell ved frokost-buffeten for å passe på at israelerne ikke tar med seg mat til resten av dagens reise - uten å betale for seg.

Fra Sverige:

Gir sjelden tips. De går alltid for billigste løsning. Omtales som gjerrige.

Fra Italia:

Cruiseturister herfra bruker mye mindre penger i land enn reisende fra andre land, spesielt hvis de kommer med de store cruiseskipene. Dersom butikker har smaksprøver på varer så er det viktig å gjøre vareprøven så liten som mulig - siden det neppe blir noe salg allikevel.

Fra Norge:

Betaler tips selv om de ikke er fornøyd. Nordmenn tror de blir sett på som gjerrige dersom de ikke gir tips. Reiser sjelden som gruppe og er derfor en drømmegjest. Gruppereisende fra utlandet får rabatt, mens singelreisende fra Norge betaler full pris...

Fra Russland:

Tror de kan gjøre alt dersom de har mye penger. Og det er akkurat det de kan… Tar stor plass og synes de har all rett til å fortrenge andre reisende. Flere og flere hotelldirektører forsøker å begrense antall russere på en gang.  Pengene de legger igjen er kjærkomne - det er ikke oppførselen.

Fra Korea:

Koreanere skal også ha bagasjebæring til rommet, men her ligger utfordringa i at alle heter Kim...

Fra Kina

Støyer mye, og sitter gjerne i grupper i fellesområdene og snakker i telefonen på høyttalende. Kjører rene massakrer på frokostbuffeten. Noen hotell har egne buffeter for kinesere for at ikke andre gjester skal bli irritert. Står gjerne opp veldig tidlig og spiser en tidlig frokost før de går en tur i byen/bygda, før de deretter returnerer til hotellet og spiser frokost nummer to. Kostbart for hotellet med andre ord.