Slik kommer du på topp på Tripadvisor

De fleste vet at mange bestiller sine reiser etter tips fra andre. Derfor bør du kunne disse tipsene.

Baklandet Skydsstation. En av landets triveligste. Foto: Odd Roar Lange

Baklandet Skydsstation. En av landets triveligste. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Åtte av ti reisende sier at de bruker andres anbefalinger når de velger reisemål.

Da skjønner man fort at Tripadvisor blir viktigere og viktigere. Helt fra da gjesten starter jakten på inspirasjon, velger sitt reisemål og til de gjennomfører sin bestilling er gode anbefalinger viktig. Og tar du sjansen på å la Tripadvisor leve sitt eget liv, eller velger du det smarte: Å sørge for en optimalisering av tripadvisor - til fordel for firmaet ditt?

Dette teller mest

Mange gode eldre vurderinger er mindre verd enn nye vurderinger. Derfor kan et sted med mange gode ratinger havne langt nede på listene.
 

- Dette betyr at anmeldelser - til og med utmerkede anmeldelser - som er eldre, ikke teller like mye for stedets rangering som en anmeldelse som ble skrevet i forrige uke, forklarer Tripadvisor.

Gamle anmeldelser blir imidlertid ikke slettet. Verken de gode eller de dårlige.

Det er kun selve rangeringen som påvirker plasseringen på listen, ikke vurderingene som mening om renhold, service osv. Hvor ofte stedet svarer på meldinger fra kundene avgjør heller ikke listeplassering.

I motsetning til booking.com og hotels.com sine sider så må ikke anmelderen i Tripadvisor selv ha bodd på, spist hos eller opplevd stedet.

Her har du ti tips som forbedrer din ranking


1. Står du som eier av firmaet ditt hos Tripadvisor? Dette er noe du må registrere så fort som mulig. Slik at ingen andre, og aller minst en konkurrent, får kloa i det.

2. Sjekk at alle firmaopplysninger er korrekte. Det er uheldig dersom kontaktdata er utdatert. Du må også sjekke at du står oppført under riktig kategori. Driver du hotell så er det ikke særlig bra å stå listet under kategori leiebiler. Vær klar over at tripadvisor fra tid til annen oppdaterer med nye kategorier. Ta en sjekk.

3. Du kan selv skrive en beskrivelse av firmaet ditt. Ikke la det være opp til tilfeldige reisende. Har du husket å legge til åpningstider, sesongaktiviteter, eventuelle aldersgrenser etc?

4. Kundene dine lurer på hvordan der ser ut hos deg. Bruk tid (og helst en profesjonell fotograf) til å ta gode filmer og video. Sørg for gode høykvalitetsbilder, og oppdater ofte. Ikke legg ut bilder som lyver når det gjelder romstørrelse etc. Du bør ha minst 30 bilder, siden tripadvisor forteller om nesten 50 prosent høyere score hos dem som har flere enn 30 bilder enn de som har færre enn 10. 

Husk å ta bilder som kundene kan kjenne seg igjen i. Foto: Odd Roar Lange

Husk å ta bilder som kundene kan kjenne seg igjen i. Foto: Odd Roar Lange

5. Kart er en selvfølge. Du kommer dermed lett opp når folk søker på "steder i nærheten" av der de befinner seg. Perfekt for deg som vil ha drop-in-kunder. Dersom du er plassert feil på kartet så må du fikse dette snarest mulig.

6. Folk som legger igjen hyggelig kommentarer (det er flest av de, ikke sant?) er gull verd. Plukk ut noen av dem og bruk dem på fronten av nettsiden din. Husk å skifte ut med jevne mellomrom. Å vise frem slike omtaler skaper tillit hos gjestene dine. Det finnes en rekke firma som tilbyr widget som kan festes til hjemmesiden din og som sørger for at tilbakemeldinger fra gjestene automatisk legges på fronten.

7.  Har du noen gang sendt en mail til gjestene dine før de ankommer? Det skaper en utrolig lojalitet, og her skal du fortelle at du gjerne ønsker at de skriver en kommentar på tripadvisor når reisen er over. Og i dette før-reisen-brevet skriver du at du gjerne vil høre fra dem dersom noe ikke svarer til forventningene, og at de må ta kontakt med dere omgående (under selve reisen) slik at dere får ordnet forholdet. Slik kan du unngå negativ omtale og dårlig rating på tripadvisor. Og istedet ende med enda en positiv rating.

8. Dette er ikke noe sololøp. Involver alle guider, ansatte og engasjerte i firmaet. Alle må vite hvor viktig slike omtaler og ratinger er. Dette har stor innvirkning på mersalg og flere gjester/kunder. Det er viktig at alle ledd i organisasjonen kjenner til dette. Og: positive omtaler deler du med de ansatte etterpå, negative skal dere ta lærdom av og sørge for forbedringer.

9. Du får ikke flere tilbakemeldinger enn at det er en selvfølge at du gir respons på samtlige! Gode tilbakemeldinger skaper loyalitet. Og du får gjestene til å komme tilbake til deg. Dette er en unik mulighet! Vær høflig. Irritasjon hører ikke hjemme- uansett. Hører du? Uansett!

Dersom du tror det er en fake eller noen som prøver utpressing etc så varsler du Tripadvisor omgående.

10. Ikke tenk tanken på snarveger. En suksessfull profil på tripadvisor krever hardt arbeide og gode oppfølginger over tid. det kommer ikke på 14 dager. Fake-anmeldelser, eller å be gjestene skrive positivt er forbudt. Likeså å poste negative anmeldelser hos konkurrenter. Du kan bli svartelistet hos Tripadvisor, og det er omtrent like ille som å bli svartelistet hos google. Jeg vet at du får frysninger bare ved tanken.

Dersom noen så mye som mistenker deg for å jukse så er det ille for firmaet ditt.
Derfor: ingen shortcut!

11. Bonustipset:
Dette er ti råd som garantert vil forbedre til ranking på Tripadvisor (med mindre du allerede er nummer 1). Men det er ett tips som er helt uslåelig. Og dette må du aldri glemme:
Gi gjestene dine de aller beste opplevelser hos dere og med dere! Sør for alltid å overgå forventningene til gjestene.

 

Fikk du med deg disse?