Flyklager: Dette gjør du hvis flyet ditt er innstilt eller forsinket

Flyklager: Dette gjør du hvis flyet ditt er innstilt eller forsinket

Du kan ha krav på tusenlapper fra flyselskapet ditt

(ODD ROAR LANGE): At flypassasjerenes har rettigheter dersom flyet er forsinket eller innstilt er blitt godt kjent for mange passasjerer. Men hvilke rettigheter og hvordan man skal opptre er ikke alltid like lett.
Forbrukerrådet har utarbeidet noen maler på klagebrev som du kan bruke når du skal sende din klage til flyselskapet.
Du kan fylle ut klagen på datamaskina di, lagre den som pdf og printe ut og sende den i posten eller eller bare sende den som epost. 
Og husk at du ikke trenger å bruke kostbare firma som nærmest står i kø for å fylle ut skjemaet for deg. De tar inntil 25 prosent av erstatningen for den enkle jobben som du like lett kan gjøre selv.

Dersom du vil klage til flyselskapet

Har flyet ditt vært forsinket? Dette har du krav på

(ODD ROAR LANGE): Åtte av ti nordmenn kjenner ikke sine rettigheter når flyet er forsinket. Og min erfaring er at flyselskapene ikke er særlig ivrige på å fortelle det til deg heller.

Her finner du lenker til de mest vanlige flyselskapenes klageside.

SAS
Norwegian
Widerøe
KLM
Lufthansa    
Ryanair
Air France
British Airways
Air Baltic
Icelandair
Wizzair
 

Transportklagenemnda neste

Du må først ha forsøkt å løse tvisten med flyselskapet direkte.
Hvis de avviser klagen, eller du ikke er fornøyd med tilbudet du har fått, kan du sende saken til Transportklagenemnda. De behandler klagen din helt gratis.

Har du sendt en klage til motparten, og ikke mottatt hverken midlertidig eller endelig svar innen fire uker fra klagen er sendt, kan du likevel sende saken til Transportklagenemnda.
Har du fått et midlertidig svar, kan du sende klage til nemnda etter at det har gått åtte uker fra du fikk det midlertidige svaret fra selskapet.

Slik klager til til Transportklagenemnda

Det er gratis å få saken behandlet i Transportklagenemnda for kollektivreiser.
Du må fylle ut dette elektroniske skjemaet så nøyaktig som mulig, og legge ved etterspurt dokumentasjon, som f.eks. billett/reisedokumenter.

Norsk reiseliv må lære seg å fortelle historier

Norsk reiseliv må lære seg å fortelle historier

Dette sier Ryanair etter rasisme-drama

Dette sier Ryanair etter rasisme-drama