Dramatisk økning i cruisetrafikken neste år

Advarsler og bekymringsmeldinger hjelper ikke

Cruiseskipene står i kø for å besøke Norge også neste år. Foto: Odd Roar Lange

Cruiseskipene står i kø for å besøke Norge også neste år. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Veksten i norsk cruisetrafikk fortsetter å øke i eksplosiv fart. Dermed ser det ikke ut at stadig flere advarsler om overturisme og forurensing av kystområdene virker.
I 2018 var det meldt inn nærmere 2 200 anløp av cruiseskip til 45 forskjellige havner i fastlands-Norge. Dette er en økning på cirka 20 prosent fra 2016. Og veksten kommer til å fortsette med uforminsket styrke neste år.

Dette skjer samtidig som Hurtigrutens konserndirektør Daniel Skjeldam ber om følgende strakstiltak for å stoppe megaskipene som seiler i norske fjorder. Se artikkel under:

Vil stenge norske fjorder for cruiseverstingene

Reiselivet setter nye cruiserekorder langs kysten. Samtidig øker cruisemotstanden mange steder. Nå slår Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam alarm: - Cruisebransjen har i altfor stor grad har fått regulere seg selv. Nå må Norge ta grep for å begrense skadene og for å sørge for et bærekraftig norsk reiseliv.

I en konkret åtte punkts liste over innstramminger som skal gjelde senest fra 1. januar 2020.

Og han får støtte fra NHO Reiseliv:

-NHO Reiseliv har gitt vår støtte gjennom ulike høringsinnspill til flere av de samme kravene, skriver kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i en melding til thetravelinspector.no
-Dette er nødvendig for at cruisenæringen skal utvikles på en måte som reduserer næringens klimaavtrykk. Samtidig som vi også er opptatt av at man får et større bidrag til lokal verdiskaping av cruiseturismen, skriver Habberstad.

Slike syn blir vanlige i Geiranger også de kommende årene. Foto: leserbilde

Slike syn blir vanlige i Geiranger også de kommende årene. Foto: leserbilde

Cruiserally

Stavanger får en økning på rundt 100 cruiseanløp neste år, forteller Kystverket.
Stavanger har i 2018 ca 200 cruiseanløp, noe som er bare en liten økning fra i fjor. Årsaken til den beskjedne økningen var store arrangementer som Tall Ships Race og oljemesse som gjorde har gjort at havna har takket nei til en del anløp i år.
Tallene som er kjent for neste år 2019 viser allerede en betydelig økning. I 2019 vil antallet cruiseanløp i Stavanger komme opp mot 300, avslører Kystverket.

Tall som thetravelinspector.no har hentet inn viser at cruiserallyet langs norskekysten fortsetter med gassen i bånn også andre steder.

Rekorder i fleng

Ålesund havn forventer en økning fra årets 161 anløp til 185 neste år. Passasjerantallet på skipene øker fra årets 330 000 til 360 000 neste år.
Det er imidlertid greit å merke seg at fyllingsgraden på cruiseskip i Norge pleier å ligge på ca 87 prosent. Dermed er det reelle passasjereantallet lavere enn maksimaltallet. I denne reportasjen vil vi for enkelhets skyld forholde oss til passasjerkapasiteten.

Nesten rundt hele kysten regnes det med en vekst på mellom 10 og 20 prosent i antall anløp i 2019.
Flåm går fra 154 anløp til 166 (fra 255 000 passasjerer til 270 000). Og dermed fortsetter veksten til himmels. Flåm hadde for ti år siden 62 anløp og i alt 36 000 passasjerer. Dermed har de opplevd en En økning i anløp på 167 prosent. Og fordi skipene blir større og større så er økning i antall passasjerer på svimlende 670 prosent på 10 år!

Cruiseskip i Norge slipper ut dobbelt så mye som Hurtigruten

Totalt tilsvarer utslippene av CO2 fra cruiseskipene omtrent 3 prosent av Norges årlige utslipp fra innenlandstransport, skriver Adresseavisen. Aldri før har det vært beregnet hvor mye CO2 den internasjonale cruisenæringen i Norge slipper ut, fordi internasjonal skips- og luftfart ikke omfattes av reglene for hvordan stater rapporterer sine utslipp.

Hvordan forvalter vi verdensarven?

Geiranger øker fra 185 anløp og 255 000 passasjerer i år til 215 anløp og 380 000 passasjerer neste år. Den som hadde håpet på færre anløp og passasjerer etter at alarmen gikk for fullt på grunn av helsefarlig luft , har med andre ord lite å glede seg til i 2019.

I en fersk oversikt fra Molde og Romsdal Havn, som innbefatter havnene Molde, Åndalsnes og Eresfjord viser tallene at utviklingen går motsatt vei. Her er det 113 anløp i år, mot 88 neste år. Det lokale havneselskapet påpeker overfor Thetravelinspector.no at tallene er usikre.

I Bergen, hvor cruisetrafikken er stor og kritikken ditto sterk var det en økning på 30 prosent fra 2017 til 2018.

Bergen får besøk av 340 skip i år, og venter foreløpig det samme neste år. I følge prognosene er det forventet en nedgang i passasjerantallet fra 662 000 år mot 624 000 neste år.

Narvik har relativt beskjedne 14 anløp i år, men får 22 anløp neste år. Mens Nordkapp går fra 100 til 108. Og Eidfjord øker fra 89 til 94.

Hva så med Oslo?

Oslo havn venter i 2018 101 cruiseanløp til byen. Dette betyr at nesten 200 000 cruiseturister vil besøke hovedstaden. Dette er en økning på ca 23 prosent i forhold til 2016.
– Oslo skal igjen opp i «elitedivisjonen» av norske cruisedestinasjoner, og det skal vi oppnå gjennom et langsiktig og målrettet samarbeid blant annet med Visit Oslo, sier Oslo Havns direktør Ingvar M. Mathisen til Dagens Næringsliv.
Ifølge havnedirektøren mottatt bookinger av cruiseskip med totalt 240.000 passasjerer for 2019. Det er en vekst på 20 prosent sammenlignet med i år. For 2020 har Oslo allerede nå notert bookinger av 200.000 passasjerer. Basert på selskapets egne utregninger kan Oslo dermed legge frem en moderat anslag for 2020 på 275.000 passasjerer. En økning på hele 37,5 prosent.
Trondheim økte fra 57 anløp i fjor til 86 i år - med 150 000 passasjerer.
2019 forventes det 91 anløp med 170 000 passasjerer. Alt tyder på ytterligere økning i 2020.

Har du tips eller innspill om cruisetrafikken i Norge? Send det gjerne til orl@thetravelinspector.no eller ring 90583485