Etterlysning: Finnes egentlig morgensdagens smarte reisemål?

De snakker om det, men gjør de noe med det?

Finnes det lønnsomme turister? Hvordan fikk de dem på besøk? Foto: Odd Roar Lange

Finnes det lønnsomme turister? Hvordan fikk de dem på besøk? Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Det har vært snakket om i årevis: «Vi trenger ikke flere turister, men vi trenger turister som er villig til å legge igjen mer penger når de er her».
Jeg har vært til stede på noen titalls reiselivskonferanser de siste 30 årene, og jeg kan ikke komme på en eneste av dem der dette enkle, men klare budskapet har vært tatt opp, klappet for og drømt om.
Og nå snakker politikerne det samme «turistspråket» uten å synliggjøre virkemidler for å nå målet.
Men finnes det noen som har gjort noe med det?
Eller blir det en ny høst, vinter og vår med de samme innleggene som ble holdt i fjor, i 2012 og 2001?
Dersom de finnes så fall vil jeg gjerne skrive om suksesshistoriene. De er verd å fortelle om. De er er ønsket og de er etterlyst. Og de kommer til å få plass i det nye lærebokverket for reiselivsfaget som er under utarbeidelse i disse dager.
Jeg har forsøkt å finne dem, men dessverre uten å lykkes så langt.
Det kan skyldes at jeg har lett på feil måte, på feil sted eller med altfor grovmasket garn.

Jeg trenger din hjelp

For drømmedestinasjoner, som målrettet har jobbet for å bytte ut ulønnsom eller minimal lønnsom «masseturisme» med inntektsbringende og kjøpesterke gjester, kan og bør løftes frem i lyset.
Andre bør lære av dem og kan få verdifull informasjon som de kan bruke i sin virksomhet. «Slik gjorde vi det». «Dette var smart, og dette burde vi droppet».
I dag er det dessverre for mange som jobber for mye for for lite. Kanskje det betaler seg i form av opplevelser. Men bunnlinja er det alt for ofte trist lesning. Derfor haster det med å gjøre festtalene om drømmene om til virkelighet.
Hva er jeg på jakt etter:
° Bedrifter som har lagt om driften og markedføringen (altså ikke nyoppstartet bedrift) og som har byttet ut
° Samarbeidspartnere som i fellesskap har endret strategi og lykkes med å nå et betalingsvillig publikum, og som har snudd underskudd (evt små overskudd) til bærekraftig overskudd.
° Destinasjoner som har endret markedsføringen og lagt bort breddesatsingen til fordel for et spisset marked med færre besøk men mer betalingsvillige gjester. Og som har lykkes.

Hva jeg kan love

Jeg lover selvsagt full taushet dersom du ønsker det. Så det er lov å tipse om en vellykket konkurrent, selv om jeg skjønner at sjefen din ikke liker det. Jeg kan også love at bedriften din får omtale dersom du ønsker det, og den faller inn under kategorien som jeg etterlyser.

PS Når jeg først har din oppmerksomhet. Jeg er også på jakt etter reisemål som har gjort store endringer for å bli klimavennlige og bærekraftige. Det kan være nyoppstartet, men like gjerne en gammel bedrift/kjede/region/destinasjon som har gjort tydelige og store grep i det som omtales som «rett retning».

Du kan ringe meg på 90583485 eller sende epost til orl@thetravelinspector.no

IMG_9575.jpeg