Dette kan du kreve når flyet er overbooket

Les gjennom dette før du flyr neste gang

Dersom det ikke er plass til deg på flyet så har do gode rettigheter. Foto: Odd Roar Lange

Dersom det ikke er plass til deg på flyet så har do gode rettigheter. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Færre fly, men mange passasjerer. Dette er situasjonen i Sommer-Norge. Og dermed skjer det uungåelige: Noen blir nektet ombordstigning på grunn av overbooking.
Dette er ikke uvanlig i sommermånedene – dette fordi flyselskapene selger langt flere seter enn de har. Blir du strandet i avgangshallen er det smart å vite hva du har krav på. Og ikke gå ut fra at flyselskapet forteller deg om alle mulighetene selv om du får en brosjyre eller en nettside du kan lese.

Derfor skjer det

Den kraftige økningen i flytrafikken mellom juni og august skaper langt flere utfordringer enn ellers i året. Normalt kan enn hvert fjerde fly være forsinket i sommertrafikken, noe som rammer rundt 1 million norske passasjerer. 

I tillegg kommer utfordringene med overbooking: For å fylle flyene opp i sommer selger flyselskapene langt flere billetter enn de har seter for.
Flyselskapene beregner dermed et frafall av passasjerer til hver avgang – enten på grunn av sykdom, at noen kommer for sent eller at noen av ulike grunner velger å ikke reise. Dersom det gjelder urefunderbare billetter så er flyselskapet sikret inntekter uansett. Men for de dyreste billettene får passasjeren pengene tilbake.
 Norwegians trafikktall for juli viser at over 3,7 millioner passasjerer valgte å fly med selskapet denne måneden. Fyllingsgraden var på 93,5 prosent.
Totalt 3 714 432 passasjerer fløy med selskapet denne måneden. Den totale trafikken (RPK) økte med seks prosent og kapasiteten (ASK) økte med fem prosent, viser tall fra Norwegian.

– Selger for mange seter

Landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, merker en økning i antallet erstatningshenvendelser i forbindelse med overbooking i sommer. 
– Når alle passasjerer med gyldig billett dukker opp til flyvningen, får selskapet en utfordring med å håndtere passasjerer de ikke har plass til. Vi har forståelse for at selskapene ønsker å fylle opp flyene sine, men i dag selges det alt for mange seteplasser i forhold til kapasitet, mener Hermansson.

– En annen faktor er behandlingen av passasjerer. Når flyselskapene først setter sine kunder i en knipe ved ikke å tilby dem setet de har betalt for, må passasjerene behandles på en respektfull og ryddig måte, sier Hermansson.

Kaotiske tilstander

Når du kjøper en flybillett og godkjenner vilkårene så aksepterer du også at flyselskapet har rett til å nekte passasjerer ombordstigning om flyet er fullt. Ofte løses dette ved å finne frivillige passasjerer som gir fra seg sin plass mot betaling.
Likevel er det mange som ufrivillig står igjen på flyplasser rundt om i Norge og Europa på sommeren, forteller Hermansson.
– Vi får mange tilbakemeldinger fra passasjerer om kaotiske tilstander, mangel på informasjon og respektløs behandling. I noen tilfeller kan passasjerer måtte vente i flere timer uten å bli tilbudt mat, og mange ender opp med å måtte overnatte på egen regning. Å oppleve overbooking på feriereise – gjerne når hele familien reiser sammen – er veldig lite hyggelig. Dette er situasjoner flyselskapene kan gjøre mer for å unngå, mener Andreas Hermansson, landssjef for Airhelp i Norge. 

Dette er dine rettigheter

Om du rammes av overbooking med gyldig billett, har du klare rettigheter. Derfor bør du tenke deg om før du frivillig går med på ombooking mot flyselskapets egendefinerte erstatning.

 Dersom du ikke sier fra deg plassen frivillig, har du to valg:

1.    Du kan få refundert flybilletten, og motta en fastsatt erstatning på opp til Euro 600 avhengig av reisens lengde. Dette kan du sjekke her.

2.    Du kan be om å bli ombooket. Du har krav på mat og drikke som står i forhold til ventetiden på neste flyvning. Dersom du ankommer endelig destinasjon mer enn tre timer etter opprinnelig tidsskjema, har du krav på kompensasjon opp mot Euro 600 avhengig av distansen på reisen. 

PS: Husk at du har de samme rettighetene selv om du har bestilt og kjøpt billetter gjennom en såkalt søkemotor. Flyselskapet skal uansett behandle deg på samme måte som om .billetten er kjøpt direkte hos dem

 Har du dokumenterte økonomiske tap som er større enn den standardiserte erstatningen, kan du også kreve å få dekket dette. 
Vær klar over at du ikke er pålagt å ta i mot matkuponger eller henvisning til et spesielt hotell for å få dekket disse utgiftene. Du kan legge ut selv, også for reiser til og fra flyplassen/hotellet. Og deretter få utgiftene refundert. Du bør velge et hotell med tilnærmet lik standard som det du tilbys. Og du kan naturligvis ikke flotte deg med dyre viner og femretters middag.