Slik skal nye SAS møte kampen mot flyskam

Flyselskapet med store endringer

Administrerende direktør Rickard Gustafson i SAS lover store endringer i flyselskapet de kommende årene. Foto: Odd Roar Lange

Administrerende direktør Rickard Gustafson i SAS lover store endringer i flyselskapet de kommende årene. Foto: Odd Roar Lange

København (ODD ROAR LANGE): Flyselskapene får juling når det gjelder klimagassutslipp og miljøproblemer. Nå kappes de om å bli best på å slippe ut minst. Og SAS lanserer nå sitt nye designprogram som skal være det selskapet omtaler som «et symbol for en mer bærekraftig og konkurransedyktig fremtid».
Mens flyskam er blitt et populært ord blant mange unge, og utskjelt blant eldre - så tar SAS nye steg inn i fremtidens luftfart.

Hemmelig

I over et år har designere jobbet med ulike planer for et nytt design for det 73 år gamle flyselskapet. Forrige gang det var designforandringer hos SAS var tilbake til 1998, og informasjon om det nye utseende på flyene har de siste månedene vært bevoktet som en dyrebar skatt.
-Vi har kjent til det noen måneder. Men det har vært mye hemmelighet rundt prosjektet, forteller Oddvar Riksheim, head of enineering i SAS til Thetravelinspector.no
-Når nye fly skal lakkes så skjer det i flere omganger. Først sprayes et lag med grunnmaling, så blir de store flatene malt hver for seg. mens mindre flater, som bokstaver og symboler vanligvis males utenpå den vanlige lakken, sier Riksheim.
De fleste av verdens fly har hvit som hovedfarge. Årsaken er blant annet at flyene på den måten i mindre grad blir utsatt for solvarme når det står på bakken. Derfor er ofte også vingene hvite, for å redusere solens påvirkning og skade på flyet.
Nyere fly, som er spesielt designet for kortere flyturer lages i et komposittmateriale (et slags plastmateriale) og
Flyselskapet Braathens, som fusjonerte med SAS, hadde en egen lakkeringshangar på Sola lufthavn. Men np er all lakkeringsjobb utført i utlandet.

Som en fotballbane

De nye flyene fra SAS skal etter planen males om i Toulouse (Frankrike) og Hamburg (Tyskland).
Oppgraderingen av SAS-flåten skjer gjennom flere trinn og starter med A350 XWB. Omfanget av oppgaven er enorm. Malingsoverflaten til ett eneste bredbuksfly er omtrent like stor som en fotballbane. Rundt 1500 liter maling ble brukt til å male de første SAS-flyene, skriver SAS-magasinet Scandinavian Traveler
Mye av jobben blir faktisk fremdeles gjort for hånd.

Historien

Den første offisielle SAS-turen gikk fra Stockholm til New York 17. september 1946. Og i 1969 ble norske Turi Widerøe blir første kvinnelige flyger i et større vestlig flyselskap. SAS-appen så dagens lys for bare seks år siden. Du kan lese enda flere spennende og morsomme øyeblikk i SAS-historien her.
Og SAS-flåtens mer drivstoffeffektive Airbus A350 og A320neo blir de første flyene som får selskapets nye design.
°Den tidligere gråfargen på skroget for en ny og friskere gråfarge.
°En ny og stor SAS-logo i sølvgrått plasseres foran på flykroppen.
°Motorenes rødfarge fjernes og blir sølvgrå med blå SAS-kroner.
°Ordet «Scandinavian» står skrevet på motorene, men nå i mørkere gråfarge.
°Ordet «Scandinavian» står skrevet under flykroppen.
°Det skandinaviske flagget er synlig foran og bak på flykroppen.
°Haleroret blir SAS-blått med farge ned og helt under buken.

Bytter plass

-SAS har lenge hatt Europas eldste flyflåte. I løpet av få år skal vi ha den yngste og mest moderne. Vi bytetr plass i klassen, og rigger oss for fremtiden, der opptil 80 prosent av drivstoffet blir biofuel, sier adm.dir Richard Gustafson.
-Morgendagens flybransje er er allerede i dag. Og vi skal være i førersetet sammen med vår samarbeidspartner Airbus, lover SAS-direktøren.
-Vi skal innen 2030 redusere de totale CO2-utslippet med 25 prosent, og fly med bioflystoff tilsvarende det samlede forbruker av SAS´ skandinaviske innenrikstrafikk, sier Gustafson.

Følg Thetravelinspector på reiser verden rundt. Legg deg til på denne Instagramkontoen:

Slik blir de nye flyene fra SAS. Foto: Odd Roar Lange

Slik blir de nye flyene fra SAS. Foto: Odd Roar Lange