Ville utsette kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene

Men flertallet går for en annen løsning

Geiranger og Flåm må fortsatt jobbe for fullt for å nå klimakravene som innføres om fem år. Foto: Odd R.Lange

Geiranger og Flåm må fortsatt jobbe for fullt for å nå klimakravene som innføres om fem år. Foto: Odd R.Lange

(0DD ROAR LANGE): Fremskrittspartiet ber regjeringen utsette kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene til 2030. Utsettelsen bør gjelde for all skipsfart i norske fjorder.
Dette kommer frem i et nytt innstillingsdokument fra næringskomiteen. Det er stortingsrepresentantene Terje Halleland, Sylvi Listhaug og Kjell-Børge Freiberg som ønsker en utsettelse av nullutslippsforslaget.
Forslaget er begrunnet i informasjon fra Sjøfartsdirektoratet og en rapport fra DNV GL som hevdet at nullutslippsframdrift ikke er tilgjengelig for store cruiseskip innen fristen i 2026. Mulige teknologier er batteriframdrift eller hydrogen/ammoniakk.

Trenger mer tid

Næringskomiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at reglene som er under utarbeidelse og implementering for verdensarvfjordene vil ramme cruiserederiene, samt selskaper som er tilknyttet lokasjonen på landsiden. 
De viser til at cruiseturismen er svært viktig for disse områdene, og mener at slike særregler for enkelte lokasjoner vil ramme disse småsamfunnene og lokalt næringsliv hardt. De to partiene  mener at regelverket er planlagt innfaset langt raskere enn industrien klarer å omstille seg og viser til at cruiserederiene allerede investerer enorme summer for å redusere eget miljøavtrykk globalt. 
Og presiserer at tilfredsstillende ny teknologi ikke er tilstede for de største cruiseskipene, mens teknologiutviklingen er kommet lengre for de mindre skipene. 
Sp og Frp påpeker at corona-pandemien har rammet cruisenæringen hardt, og at cruiseselskaper vil ha problemer med å finne de ressursene som trengs for å utvikle og innføre ny teknologi.

Flytter problemet?

De to partienes medlemmer mener at regelverket som er planlagt ikke nødvendigvis vil redusere utslippene, men flytter dem. I verste fall kan utslippene øke, mener partiene.
Et skip som ikke oppfyller Tierkravene i Flåm kan allikevel anløpe andre lokasjoner, og transportere passasjerene tur/retur Flåm med busser. Dersom dette skipet kunne anløpe Flåm, ville skipet ha lagt til kai og skrudd av hovedmaskineri og derigjennom hatt relativt lave utslipp.

Men Stortingets næringskomite stiller seg ikke bak forslaget.

Næringskomiteens flertall, bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti anbefaler i stedet Stortinget til å gjøre følgende vedtak:

I) Stortinget ber regjeringen bidra til gjennomføring av tiltak initiert av lokale og regionale myndigheter som reduserer utslipp i verdensarvfjorden.

II) Stortinget ber regjeringen foreslå tiltak som sikrer verdensarvfjordene som anløpshavn for cruise båter også etter 2026, blant annet ved at staten sikrer etablering av landstrøm i Flåm som planlagt innen 2022.

Dette er Næringskomiteen

Komiteen har medlemmer fra Arbeiderpartiet, Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
Fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen.
Fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt.
Fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad.
Fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad.
Fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten