Må betale 1 million etter korona-skandalen

Men sluttregningen blir mye høyere

MS Roald Amundsen i Tromsø. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Hurtigruten Coastal AS må betale 1 millioner kroner i foretaksstraff etter det som er blitt omtalt som koronaskandalen sommeren 2020. Det har konstituert statsadvokat Jørn Bremnes ved Troms og Finnmark Statsadvokatembeter avgjort.

Begrunnelsen for forelegget er mangler ved sikkerhetsstyringssystem, beredskap, omorganisering, rapportering, risikovurdering, tilrettelegging og varsling, skriver Politiet i Troms i en pressemelding.

– Overtredelsen vurderes å være vesentlig, med tanke på antall passasjerer og mannskap, sykdommens art, alvor og smittsomhet, og faren for videre smitte, sier k Jørn Bremnes ved Troms og Finnmark statsadvokatembeter.

Manglet sikkerhet

– Hvis rederiet hadde hatt på plass det sikkerhetsstyringssystemet som de etter loven skal ha, så burde summen av den informasjonen som rederiet satt på ha ført til tiltak, varsling og bedre oppfølging for å redusere risiko for videre smittespredning, sier politiadvokat Lisa-Mari Ellingsen i pressemeldingen.

For Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam, tidligere driftsdirektør Bent Martini, samt skipslegen på den første seilasen, mener påtalemyndigheten at det ikke er grunnlag for personlig straffeansvar og saken er dermed henlagt for deres del.

– For disse er straffesaken avgjort med henleggelse etter bevisets stilling. Dette er i praksis det samme som en frifinnelse i retten, og de skal behandles som uskyldige, sier konstituert statsadvokat Bremnes.

Kapteinen av skipet får en bot på 30.000 kroner for manglende varsling om mulig smitte til norske myndigheter. I tillegg får skipslegen en bot på 40.000 kroner for mangler på yrkesutøvelsen som helsepersonell, samt manglende varsling.

Nå skal selskapet og de to bøtelagte er bedt om å ta stilling til om boten vedtas eller ikke.

Kostbart

Dette er et beskjedent beløp i forhold til de totale kostnadene etter koronasaken med MS Roald Amundsen, men er allikevel en kraftig «ripe i lakken» for selskapet som før skandalen ble kjent bedyret at koronasikkerhet var i høysetet for samtlige passasjerer..

Smitten om bord på Hurtigruten i fjor påførte rederiet 30 millioner kroner i direkte kostnader. Nær halvparten av dette er prisen på rapporten fra eksterne granskere. Rapporten i seg selv kostet 14 millioner kroner, skriver E24.

Du kan lese mer her.