Kommentar: Tror reiselivet på troll denne gangen?

Dersom de gir fra seg denne sjansen, så gir jeg opp …

Foto: FOTO: JALLO FABER / NETFLIX © 2022

(ODD ROAR LANGE): Norge hadde muligheten til å bli julenissens hjemland. Den tapte de til Finland. Deretter kunne det bli verdens beste land for dem som søker hygge. Den forsvant til Danmark. Det ble heller ikke noen eventyrlig Frost-bølge i Norge, fordi alt for mange trodde at Disney-effekten ville leve sitt eget liv.

Nå har Norge og norsk reiseliv fått en unik sjanse. Og den må gripes med hender og føtter. For om de lar være, eller tar alt som en selvfølge - slik reiselivet har en lei vane for å gjøre - så kommer noen andre og snapper suksessen.

Jeg snakker selvsagt om troll.

I disse dager går Netflix-serien «Troll» med Ine Marie Wilmann, Kim Falck, Mads Sjøgård Pettersen, Gard B. Eidsvold, Karoline Viktoria Sletteng Garvang, Yusuf Toosh Ibra, Bjarne Hjelde, Anneke von der Lippe, Dennis Storhøi og Fridtjov Såheim og flere andre som en farsott over en hel verden.

Og dette er en mulighet trollenes hjemland, Norge, ikke må la gå fra seg.

Når trollet våkner

Hva handler filmen om?

I dypet av Dovrefjell vekkes noe til live, etter 1000 års dvale, når en eksplosjon i de norske fjellene vekker det gamle trollet. da hyrer myndighetene inn en fryktløs paleontolog for å stoppe det fra å skape dødelig kaos. Skapningen ødelegger alt den kommer over, og nærmer seg raskt Oslo. Hvordan kan en stoppe noe man trodde bare fantes i eventyrene?

Ikke la trollene stikke av og forsvinne til noen som er litt smartere enn oss.

Eventyret starter nå

Og et eventyr, det er nettopp det trollfilmen på Netflix kan være starten på. Reiselivsaktører i Norge som kjenner trollenes besøkelsestid og kommersielle verdi bør betrakte årets juleferie som inndratt. Det bør jobbes natt og dag for å sikre seg all markedskraft som er mulig å hente ut av den første troll-filmen. Og til å sørge for at historiefortelling og historieformidling kan gi kjærkomne kroner i kassa slik at dagens reiseliv kan bli til morgendagens.

Det kommer garantert flere trollfilmer. For denne økonomiske suksessen vil ikke strømmegiganten Netflix la gå fra seg. Derfor er dette en effekt som vil vare lenge.

«Troll» setter Netflix-rekord for seertall verden over. Bedre kan det ikke bli. Dette er rett og slett lavthengende frukt for en næring som kan utnytte handlingsrommet akkurat nå.

Jobben starter i dag

For det er ikke slik at dette arbeidet kan vente til neste år - verken for norske reiselivsledere eller kreative hoder. Med mindre man tar sjansen på at alle andre sover i timen. Den sjansen ville jeg aldri tatt. For dét gjør de ikke.

Da får heller julebord og juleferie vente. Det handler om å gripe sjansen når den er der.

Noen mener at troll er barnslig, ikke kreativt nok, ikke nytt nok eller rett og slett kjedelig. Dem om det. Har de en ledende jobb i norsk reiseliv så er tiden kommet for å bytte dem ut med dem som vil skape noe stort.

For nå er anledningen kommet. Til å skape gull av gråstein.

Trollfilmen har en magisk kraft i inn- og utland selv om enkelte mener den er ubegripelig dårlig. Andre mener den er gøy.
Noen mener at Norge ikke er et land for vikinger, men et kongerike for pingler. Derfor ble Trollet på Høgenhei fjernet. Få det tilbake igjen, så fort som mulig! Det haster.

Hunderfossen har allerede et trollforsprang. Foto: Odd Roar Lange

I Hunderfossen Eventyrpark i Gudbrandsdalen, med Norges største troll som landemerke, er det bare å juble hele veien frem til nyttårsaften - og deretter i hele 2023. Et nytt eventyr er skapt.

Trollsatsing og bærekraft

Så må selvsagt trollskatten tar vare på med klokskap og fornuft. I en tid der reiseliv og bærekraft skal være to sider av samme sak må ikke næringen kaste seg over import-troll og plastprodukter i hodeløs begeistring og håp om kortvarig gevinst.

Heller ikke t-skjorter, ryggsekker eller andre produkter som kommer fra ikke-bærekraftige produsenter under fjerne himmelstrøk bør få plass i hyllene denne gangen. Tenk stort, tenk nytt. Be, om nødvendig, om hjelp. Også til å skrive den lokale historien om troll. For trollene bor overalt. I byer, bygder og grender. De bor langs jernbanelinjer, bilveger og stier.

Bruk trolleffekten litt smartere enn dette. Foto: Odd Roar Lange

Norge er trollenes hjemland. Her kan trollene leve i 1000 år. Og vi skal bidra til at jordkloden også lever i minst 1000 år til.

Det handler om vekst og ansvar. Om å ta vare på en myte, mytologi og historie - og å skape noe nytt og noe stort. Troll må bli noe alle nordmenn er stolte av. Skap entusiasme og ambassadører.

Og det er ikke bare stedene som kan gjenkjennes fra filmen som kan bruke troll-effekten. Fra Longyearbyen i nord til Lindenes i sør, langs fjellene, ringsgrensa og langs hele kysten er det muligheter til å skape magi - for barn og voksne.

Langs hele kysten jakter man på troll og mysterier. Foto: Odd Roar Lange

Nå handler det mest av alt å vise at julenissen, hygge, frost og alt annet som forsvant bare var en glipp. Og at vi har lært av våre feil. For trollene kan være den gylne anledningen mange har til å få gjester i den mørke tida og til å skape helårsturisme som mange drømmer om.

Dersom de gir fra seg denne sjansen, så gir jeg opp …

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.