Nå må serveringsbransjen skjerpe seg

Dette lover ikke bra for sommeren

Klarer serveringsbransjen å levere det kundene forventer i sommer? Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Norske reiselivsaktører har snakket om det i måneder. Men så langt ser det ikke ut som om de har mottrekkene klare.

Jeg snakker om fraværet av utenlandsk arbeidskraft i hotell- og restaurantnæringen. Pandemien og et stort antall medfølgende restriksjoner for reiselivsbransjen førte til at et stort antall av utenlandske gjestearbeidere valgte å reise tilbake til sine egne hjemland og til sin egen familie.

Noen har levd i den villfarelsen at de kom tilbake til Norge så snart pandemien var over eller nærmet seg slutten. Men, de står slukkøret tilbake. For de kommer ikke tilbake. I alle fall ikke i år. Og, dersom ikke lønnsnivået endrer seg betydelig så kommer de ikke tilbake neste år, heller.

Dårlig rekruttering

Samtidig har reiselivsnæringene forspilt mange muligheter til rekruttering i blant unge norske medarbeidere. Vi har sett det i flere år, men mottrekkene har være få og små. Fasiten er begredelig lesning: Tusenvis av ledige jobber med ugunstig arbeidstid. Og få eller ingen arbeidssøkere.

Resultatet er i ferd med å bli synlig for gjestene. Og nå er virkelig alvor.

Gjester, som betaler minst like mye for mat, drikke og servering som for pandemien opplever dårligere service enn før!

Lang ventetid på å bli vist veien til ledige bord - og lang tid mellom serveringspersonalets besøk ved bordene. Salget stuper og misnøyen stiger.

Jeg har besøkt et stort antall restauranter i Norge og Norden de siste ukene. Og fellesnevneren er åpenbar for gjestene: underbemanning i restaurantnæringen med dertil påfølgende manglende service.

Har de lært noe?

Pandemien har lært oss flere ting. En av dem er at det er mulig å sørge for effektivisering via digitalisering. QR-koder ved bordene som gir oss mulighet til bestilling og mer-bestilling fungerte som ei kule. Bestillingen gikk digitalt, mens serveringen var «manuell». Nå har mange fjernet bestillingsmuligheten.

Resultatet er misfornøyde gjester, og dét er de minste en hardt presset næring trenger akkurat nå. Derfor må de snarest gjeninnføre digitale bestillingsmuligheter. Som avlastning eller som fullverdig løsning. Reiselivet må rigge seg til en fremtid med færre ansatte (noe som sparer dem for lønnsutgifter).

Den høye prisen

Siden nå-stiuasjonen ikke kommer til å endre seg eller forbedre seg på kort sikt så må serveringsnæringen innstille seg på en ny virkelighet. De må skjerpe seg. For ellers vil gjestene velge dem bort. Og de som allikevel velger å spise eller drikke ute vil ha lavere kjøpslyst fordi servicenivået er lavt.
Og det blir en ubehagelig høy pris å betale.

Og denne gangen er det ingen pandemi å skylde på. Nå må reiselivet vise at de er så endringsvillige som de selv sier at de er.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.

Odd Roar er også fast bidragsyter med reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet/Aller Media.