Flyr høyest med et stort smil

Derfor vinner flyselskapet kundenes hjerter

FORAN I FLYET: Kaptein Jefter Braga Silva (tv) og styrmann Jon-Erlend Westad Langset. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Den 4. juni i 2021 landet et Boeing 737-800 med kjennetegnet LN-FGA på Oslo lufthavn. Dermed var det norske flyselskapet Flyr en realitet. Og etter snart ett år siden selskapet for første gang hadde sitt fly i trafikk (30. juni) kan man se at to av målsetningene til selskapet har slått til:
best på lavpris og best på service.

Den lille store forskjellen

Hva er det Flyr gjør som ikke de andre gjør? Strengt tatt ikke veldig mye. Men det handler om de viktige deltaljene og at absolutt alle drar i samme retning. For også de andre selskapene som er viktig for nordmenn: SAS, Widerøe og Norwegian har kabinpersonale og piloter som lever opp til forventningene.

VELKOMMEN OM BORD: Purser Kine Constance Wolf og Jonas Levorsen Skaug er klar for å ta i mot passasjerene. Foto: Odd Roar Lange

Men Flyr er minst ett hakk bedre. De har gjennom sine drøyt 11 måneder fått til noe ingen andre av de «norske selskapene» klarer: en tvers i gjennom høy publikumsservice på hele reisen. Fra bestilling, via manuell kundeservice (når dét er nødvendig), og ikke minst ved billettkontrollen ved gaten ut til flyet og deretter gjennom hele flyturen.

De andre flyselskapene byr på gratis te og kaffe på reisen. Flyr topper med en flaske vann til samtlige, ikke bare til de best betalende eller de med mange bonuspoeng på saldoen.

Et ekstra smil og et par knepp opp i måten samtlige reisende blir behandlet. Det er vertskapsrolle på høyt nivå.

Og - det er stor forskjell på hvordan de ansatte i de andre flyselskapene fremstår når de er på jobb. Vertskapsrollen utføres ulikt i kabinene. Og servicen hos kundesentrene er ikke en sterk side om dagen, verken hos SAS eller Norwegian. Sånn sett har Flyr fått en enkel vei til service- og opplevelsestoppen

DET ER SERVERT: Amanda Lindberg (th) og Kine Constance Wolf sørger for at alle passasjerer får forpleining på reisen til Oslo. Foto: Odd Roar Lange

Overgår forventningene

Det skal ikke så mye til for å lykkes med å gi gjestene en positiv overraskelse. Men Flyr lykkes, og det er synlig for alle at de ansatte virkelig trives på jobben. En av virkemidlene er å invitere alle ansatte til fredagsvafler på hovedkontoret. I tillegg kommer ekstra behagelige uniformer samt mulighet til å bruke sneakers i stedet for ubekvemme sko på jobb.

Nå er det bare den viktigste oppgaven som gjenstår for nykommeren Flyr: Å tjene penger.
Men ledelsen kan i alle fall være trygg på ´én ting: de får god hjelp fra alle om bord.

Dagens testtur med Flyr fra Trondheim til Oslo ga virkelig mersmak. Og jeg kommer gjerne tilbake.
Billetten var bestilt én uke før avreise og kostet 1287 kr inkl 3 innsjekket bagasje, setereservasjon og fast track.

Jeg vil gjerne høre din erfaring med Flyr. Skriv gjerne i kommentarfeltet.

Les også: Min hyllest til deg som jobber i flykabinen

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.

Odd Roar er også fast bidragsyter med reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet/Aller Media.