Dette kjente firmaet er grønnvasking-versting

Nå må de endre praksisen sin

Ikke grønt, bare et triks.

Nettbutikkgiganten Zalando tildeles årets Grønnvaskingspris for sorteringsfilteret «bærekraftighet». Zalando sier nå de vil fjerne filteret.

Formålet med Grønnvaskingsprisen er å bidra til at kommunikasjon og markedsføring rundt bærekraft og samfunnsansvar blir mer etterrettelig. På den måten skal det blir enklere for forbrukere å ta gode og bærekraftige valg.

En jury bestående av Kunsthøgskolen i Oslo, Framtiden i våre hender, Handelens miljøfond, 12YEARS, Skift – Næringslivets klimaledere og Forbrukerrådet har gått gjennom over 40 kandidater til Grønnvaskingsprisen. 

Fire av kandidatene på nominasjonslisten (Zalando, KappAhl, Booking.com og Kicks) er der av samme grunn: Grønnvasking av produkter og tjenester med miljøpåståelige filtre i nettbutikkene.  

— Gir et inntrykk av at vi kan kjøpe oss ut av miljøutfordringen

Valget av vinner falt til slutt på klesgiganten Zalando. Juryen begrunner valget blant annet med at nettbutikken bruker et filter som baserer seg på Higg MSI-indeksen. Det er et verktøy som Forbrukertilsynet har avgjort ikke er tilstrekkelig som grunnlag for å påstå at produktet er miljøvennlig.  

— Juryen ønsker å rette oppmerksomheten på bruken av denne typen filtre, som vi ser er blitt populært hos en rekke netthandelsaktører. Netthandelen vil øke fremover, og flere og flere forbrukere vil bli møtt med disse filtreringsverktøyene, kan man blant annet lese i jurybegrunnelsen.  

Juryen mener videre at klesbransjen bør være forsiktig med bruken av ordet bærekraft: 

— Ved å markedsføre klær under fanen «bærekraftighet» gir Zalando et inntrykk at vi kan kjøpe oss ut av miljøutfordringene. Det må stilles strenge krav til bruk av ordet «bærekraftig» for en produktkategori med en høy miljøbelastning og dokumenterte utfordringer med for eksempel sosiale forhold.  

Nyttig teknologi – om det brukes riktig

Gunstein Instefjord, jurymedlem og leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet mener Zalandos misvisende filter, samt den omfattende bruken av begrepet «bærekraftighet» er med på å tilsløre miljøutfordringen klesforbruket medfører. 

Grønnvasking bidrar til forvirring og mistillit, mener Inger Lise Blyverket. Foto: John Trygve Tollefsen

— Det både kjøpes og produseres altfor mye klær, og klesproduksjon står for en anselig mengde av verdens totale klimautslipp. Når man som forbruker ønsker å kjøpe den mest bærekraftige genseren på Zalando, er det et paradoks at jo flere bærekraftsmål man velger å filtrere på, jo flere produkter dukker opp som alternativ. Det burde åpenbart vært omvendt, sier Instefjord.  

Tanken med et filter som hjelper forbrukere å ta miljøvennlige valg er i utgangspunktet god. Desto viktigere er det derfor nå å fokusere på misvisende tilfeller av sorteringsfunksjonen, sier Instefjord.  

— Filtrering på anerkjent og effektiv tredjepartssertifisering som f.eks Svanemerket, EU – blomsten eller GOTS (Global Organic Textile Standard) ville vært til reell hjelp for forbrukere som ønsker å ta mer bærekraftige valg. Dette bør være en lavthengende frukt – særlig for Zalando, som faktisk har produkter med GOTS-sertifisering i katalogen, sier Instefjord.  

Er du i tvil? Les Grønnvaskingsplakaten

Juryen viser blant annet til Forbrukertilsynets veileder for markedsføring og Grønnvaskingsplakaten – en plakat med ti prinsipper som nærmere 550 virksomheter til nå har signert på, som gode rettesnorer for markedsførere.  

Jurymedlem Petter Gulli i 12YEARS, én av aktørene bak plakaten, råder markedsførere som er i tvil om hvordan man kommuniserer bærekraft og samfunnsansvar å lese seg opp før man prater om sine grønne produkter og tjenester. 

—De 10 prinsippene hjelper deg ikke bare å unngå grønnvasking, det er en også en god guide til hvordan du lager effektiv kommunikasjon. Og det beste er selvsagt å gjøre som over 550 norske virksomheter – å signere plakaten. Da blir du en del av en felles læringsplattform hvor man jevnlig deler kunnskap og erfaringer, sier Gulli.

— Må være sannferdige

— Produksjon av tekstiler og sko står for 8 prosent av globale klimagassutslipp. Moteindustrien har et høyt forbruk av vann og kjemikalier, forurenser jordsmonn og vannkilder, og påvirker biologisk mangfold. Tekstiler av plast, som polyester, står for opptil 35 prosent av mikroplastutslipp i havet, sier jurymedlem Anja Bakken Riise, leder av Framtiden i våre hender, og understreker:

— Derfor må produsentene være svært forsiktige og sannferdige når de markedsfører sine varer som bærekraftige og grønne.

Nettbutikker har et særlig ansvar, sier hun.

— Netthandelsaktørene er av de største driverne for enorme produksjonsvolumer innen fast fashion-segmentet. Derfor er det viktig at aktører som Zalando skjerper sin grønne markedsføring.

Fjerner

Etter å ha mottatt nyheten om tildelingen av Grønnvaskingsprisen, sier Zalando at de nå vil fjerne bærekraftsfilteret.

— Vi startet reisen vår i 2019 med introduksjonen av bærekraftsfilteret vårt. De siste månedene har vi jobbet med å forbedre kommunikasjonen ytterligere. Som et resultat vil vi snart fjerne bærekraftsfilteret og erstatte det med informasjon om den spesifikke bærekraftsegenskapen til et produkt, for eksempel organisk materiale, resirkulert materiale, naturlige ingredienser osv, skriver nettbutikken.

Les hele tilsvaret fra Zalando nederst i artikkelen.

Samtlige nominasjoner klages inn

Selv om Zalando tildeles Grønnvaskingsprisen, har Forbrukerrådet besluttet å klage inn samtlige av aktørene på nominasjonslista til Forbrukertilsynet for misvisende markedsføring.  

— Etter Forbrukerrådets vurdering representerer alle de nominerte en form for markedsføringspraksis som villeder forbrukere. Derfor klager vi alle inn til Forbrukertilsynet, som verner forbrukernes interesser ved å forebygge og stanse det de vurderer som ulovlig markedsføring, sier Gunstein Instefjord.  

Dette sier Zalando

Selv om vi er triste over å motta denne prisen, anerkjenner vi utfordringene knyttet til transparent og spesifikk kommunikasjon om bærekraft i mote. Vi vil fortsette å ta vårt ansvar på alvor for å takle denne grunnleggende utfordringen ved å presse oss selv, våre partnere og industrien fremover.Som samfunn må vi redusere vår miljøpåvirkning og forbedre sosiale resultater på alle områder av hverdagen vår – dette gjelder spesielt klær. Men vår holdnings-atferdsgap-rapport viser at mange forbrukere sliter med å gjøre bærekraftsprioriteringene sine til motekjøpsbeslutninger. Vi vet at annenhver kunde er uklar om hva bærekraft betyr i en motesammenheng, noe som fremhever et behov for mer spesifikk og pålitelig produktinformasjon.

Vi startet reisen vår i 2019 med introduksjonen av bærekraftflagget vårt. og i løpet av de siste månedene har vi jobbet med å forbedre kommunikasjonen ytterligere. Som et resultat vil vi snart fjerne bærekraftflagget og erstatte det med informasjon om den spesifikke bærekraftegenskapen til et produkt, for eksempel organisk materiale, resirkulert materiale, naturlige ingredienser osv. Disse attributtene vil bli støttet av eksplisitte sertifiseringer, varemerker eller lisensierte materialer .

Sammen med våre kunder og partnere ønsker vi å akselerere positiv innvirkning i mote-, skjønnhets-, sport- og livsstilsbransjene og oppfylle den økende forbrukeretterspørselen etter produkter med bærekraftsegenskaper sammen med å gi den sårt nødvendige åpenheten.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.