Helgestart: Hvem stakk av med bærekraften?

Kan reiselivet ta den tilbake

Bærekraft handler ikke om hvilket forhold du har til hunden din. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Plastsugerrør er fjernet, engangsplast skal snart være historie, matsvinnet reduseres, mens sirkulærøkonomien har fått sin lille, plass. Innkjøpene skal gjøres fra sertifisert partnere mens de ansatte kurses i dagens og morgendagens reiseliv.

Jeg snakker om den lille men viktige delen av det som kalles et «bærekraftig reiseliv».

Men ordet bærekraft er blitt stjålet, utvannet og devaluert. Er det mulig å gjøre noe med det når ordet bærekraft brukes i hytt og vær?

Bærekraftig reiseliv? Hva er det egentlig?

Bærekraftig reiseliv, er også kjent som «bærekraftig turisme» eller en «bærekraftig reisebransje» og refererer til en tilnærming til turisme som tar hensyn til miljømessige, sosiale og økonomiske aspekter for å minimere negative innvirkningene i dag. Målet er å fremme et langsiktig holdbart samfunn for alle, der reiselivet er en viktig part.

Målet med bærekraftig reiseliv er å bevare naturlige og kulturelle ressurser, samtidig som man gir positive opplevelser for reisende og fordeler for lokalsamfunnet.

Et bærekraftig reiseliv omfatter vanligvis disse prinsippene:

Miljøbevaring: Dette innebærer å redusere negative miljøpåvirkninger av turisme, for eksempel overforbruk av ressurser, forurensning og ødeleggelse av økosystemer. Det kan også involvere fremming av økoturisme, beskyttelse av naturressurser og fremming av bevaring.
Sosial rettferdighet: Bærekraftig reiseliv søker å styrke lokalsamfunn ved å inkludere dem i turistaktiviteter og sørge for at de får økonomiske fordeler fra turisme. Dette kan omfatte anstendige arbeidsforhold for de som jobber i bransjen, respekt for lokal kultur og styrking av lokale økonomier.
Økonomisk levedyktighet: Turisme må være økonomisk bærekraftig, både for bedrifter og lokalsamfunn. Dette innebærer å skape økonomiske fordeler for lokalsamfunn og samtidig sikre at reiselivsoperatører kan opprettholde lønnsomme virksomheter.
Kulturell respekt: Bærekraftig reiseliv innebærer også å vise respekt for lokal kultur, tradisjoner og mennesker. Dette kan innebære å oppmuntre reisende til å lære om og respektere lokale skikker og verdier.
Reisendes bevissthet: Å oppmuntre reisende til å være bevisste forbrukere, minimere sin egen miljøpåvirkning og respektere lokale samfunn og naturressurser.

Å finne ballansen

 Bærekraftig reiseliv er viktig for å beskytte miljøet, fremme sosial rettferdighet og økonomisk utvikling, samtidig som man gir reisende meningsfulle opplevelser.
Det er en reaksjon på de negative konsekvensene av masse- og uansvarlig turisme, og det har som mål å skape en balanse mellom turismens fordeler og dens innvirkning på mennesker og planeten.

Den ene som nektet 

Jeg har på mine mange reiser bare opplevd én eneste reiselivsbedrift som tok til orde for aktivt å gi blaffen i bærekraft.
Dem om dét, for de kommer ikke til å lykkes med protesten, allikevel.
Årsaken er at alle andre aktører, leverandører, ansatte og gjester er opptatt av bærekraft – i større eller mindre grad.
Dermed blir bedriften påvirket av bærekraft enten de ønsker det eller ei.
Alle de andre jeg snakker med har et oppriktig ønske om å være mer bærekraftig – eller som danskene sier: bæredyktige.

Det er bra. Spesielt de økonomiske aspektet. For uten en sunn økonomi er det vanskelig å prioritere de andre sidene av bærekraft som må på plass. Dessuten er det veldig mange som er i villrede. De trenger rett og slett hjelp til å komme seg videre etter fjerning av plastsugerør, engangskopper i plast samt det velmente tipset om å bruke håndkledet to ganger.

 Tyveriet

Men ordet bærekraft er blitt stjålet. Og nå brukes det i nær sagt alle sammenhenger. Om fotballkamper, forholdet til ektefellen, humøret til bikkja og mye annet som ikke handler om bærekraft i ordets opprinnelige betydning.
Det er milevis unna FNs 17 Bærekraftsmål og 169 delmål.
Det er med på å utvanne begrepet, og innholdet blir utydelig. Det er ikke til å undres over mer enn halvparten av nordmenn i en undersøkelse i 2020 svarte at de ikke visste hva bærekraft var – og er.
Jeg tror dessverre ikke det står bedre til i dag.

Ta det tilbake, eller finne et nytt?

Og det er synd. For bærekraft er viktig for reiselivet fordi det bidrar til å bevare natur, styrke samfunn, opprettholde økonomisk levedyktighet og forbedre reiseopplevelsen, samtidig som det møter dagens behov uten å sette fremtidige generasjoners muligheter i fare. Derfor ville det vært bra å gi ordet bærekraft et tydelig og troverdig innhold fremfor å bruke det i alle andre sammenhenger?
Hva mener du? Skriv gjerne din mening i kommentarfeltet.
Og ha en riktig god helg.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.

Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Thetravelinspector.no inneholder ikke sponsorplasserte eller betalte artikler. Thetravelinspector do not accept sponsored og payed posts.