Hotell Draken: Et flott hotell - men altfor mye som glipper

Hva gir man et hotell som fortjener både terning 2 og terning 5?

NYÅPNET: Clarion Hotel Draken er den nye og store tilveksten i Göteborgs hotellverden. Mange gleder seg over dét. Jeg irriterer meg over at ledelsen ikke har luket vekk systemfeil og mangler allerede. Alle foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Sveriges nest største by, Göteborg, har fått en ny storstue. Clarion Hotel Draken (eller bare Draken) har i løpet av de få ukene som har gått etter åpningen rukket å bli et kjært og populært møtested i den lille «storbyen» på den svenske vestkysten.
Den jevne strømmen av gjester inn og ut av det 33. etasjer høye bygget som ligger ved Järntorget minner ikke så rent lite om populariteten som Hotel Sommero i Oslo har opplevd etter åpningen. Økonomisjefen har grunn til å smile inn i førjulstida.

Det er mye å glede seg over også for gjestene. Og førsteinntrykket er bra. Men det er også en del å ta tak i. For det er altfor mye som glipper i hotellkjeden Strawberrys nyeste flaggskip.

Hotellet i historien

Hotell Draken har hele 474 rom, 13 møterom og en ballsal og huser den klassiske kinosalen Draken og Folkets Hus. Så selv om hotellet er nytt så er det allerede mye historie i veggene. Og om de svenske Socialdemokratarna har bare halvparten av alle historiene som det norske Arbeiderpartiet, så bør det lages en en svensk versjon av tv-serien Makta.

Informasjonens muligheter

Det prisvinnende svenske byrået Stylt har stått bak interiør og design av Draken, og hotellet gir den gode og spennende følelsen man får når man går gjennom karuselldøren og inn i resepsjonen: Man forlater én verden utenfor, og trår inn i en ny på innsiden.
Det er kvalitetsfylt, lekkert og gjennomtenkt. Der elementer fra historien knyttes sammen med nåtiden.
Innsjekking og mottagelse var slik den skal være: vennlig, effektivt og uten problemer. Men det er også her jeg aner at det kan bli et opphold der Draken ikke helt har våknet ennå:
2 gjester skal umiddelbart føre til 2 nøkkelkort, og det ligger muligheter i både mersalg og økt tilfredshet hvis resepsjonisten benytter anledningen til å fortelle «hva-som-er-hvor» i hotellet. At det er smart med bordreservasjon i restauranten samt annen nøkkelinformasjon. Blant annet at man må lete via tv-en på rommet for å finne det man ønsker å vite.

Å kjøpe seg litt tid

Et nyåpnet hotell, også Draken, vil oppleve innkjøringstrøbbel. Og da snakker jeg ikke bare om åpningsseremonien som endte i en delvis fiasko. Men muligheten som glipper, når det kommer til å formidle risikoen at gjestene kan oppleve innkjøringsvansker.
Det er alltid smart å gi gjesten et skriv som forteller:
«Vi er nettopp åpnet og det kan være detaljer som ikke fungerer helt slik vi har tenkt. Vi ønsker alle små og store tilbakemeldinger via denne xxxxx-eposten eller ved at du fyller ut skjemaet - eller forteller det til en av oss som jobber ved hotellet. Som takk for bryderiet gir vi deg en voucher som er 10 prosent rabatt ved ditt neste besøk hos oss.»
En slik beskjed ved innsjekk vil gi mening når ting ikke virker som de skal - og noen av dem kommer jeg tilbake til - når gjestene betaler full pris også i innkjøringsfasen ved et hotell som åpnet 1. oktober.

Oppturen

La meg først ta ytterligere et par ting til som var positive opplevelse. Besøket i Brasseriet på nest øverste etasje i den 104 meter høye hotellet. Det er i alt seks heiser som bringer gjester opp og ned ved hotellet - et godt antall med tanke på antallet gjester og besøklende.

Vi trengte å få endret reservasjonstidspunktet, og en meget løsningsorientert restaurantsjef fant en løsning selv om den egentlig ikke var tilgjengelig. Meget bra.
Det samme var informasjon og veiledning fra servitøren, mat og drikke og ikke minst lyden i den fullsatte restauranten. Prisnivået i Brasseriet er høyt men ikke tårnhøyt. Og vi føler at vi fikk valuta for denne delen av besøket. Utsikten som var med på kjøpet er topp. Men jeg savner en garderobe til å henge vinteryttertøyet. Samt bedre kontroll med tilstanden på toalettet, slik at man unngår å gå tom for tørkepapir ved vaskene. Men, selv med disse småglippene: Den ble oppholdets sterkeste terning 5.

Frokosten, som i helgen betyr servering til mange hundre gjester, inneholder også hva jeg mener man skal forvente av et byhotell av høy standard. Et ekstra pluss for hyggelige og fokuserte frokostverter som ryddet og pyntet på buffeten. Bra!

En tredje ting: Sengene ved hotellet er gode, og dyner og puter av Drakens kvalitet bidro til gode netters søvn.

Nedturen

Så kommer altså noen av de mange tingene som glipper. Og la meg ta hotellrommet først:

  • De nevnte sengene er høye og gode, men interiørarkitekten har valgt uforståelig lave nattbord.

  • Et dobbeltrom har ofte to gjester. Begge gjestene har hver sin koffert. Hvorfor er det bare ett koffert/bagasjestativ?

  • Det var kaffekapsler ved kaffemaskina på rommet. Men disse ble ikke etterfylt under oppholdet.

  • Et moderne hotellrom bør ha et speil for «helfigur».

  • All informasjon om hotellet finner man først ved å logge inn på tv-en. Vi fant det ut ved en tilfeldighet.

Jeg nevnte dette med nøkkelkort. Nøkkelkortene (vi fikk to da vi spurte om det) hadde en irriterende evne av å virke bare en til to ganger. Det vil si, de virket alltid i heisen, mens jeg måtte tilbake til resepsjonen flere ganger for å re-lade kortet for å få der til å virke til døra på hotellrommet. Irriterende når man bor i 21.etasje (selv om jeg tok heisen).

Så en tur i baren i første etasje:
Ved sen ankomst første kvelden ble vi vist til bordet av en hotellansatt. Etter femten minutters ventetid ved bordet gikk jeg til bardisken, for å bli fortalt at baren var stengt for 30 minutter siden. Hvorfor ble ikke dette formidlet ved ankomst?

Det er også behov for bedre renhold ved bordene i lobbyområdet, men responsen var heldigvis rask da vi gjorde en hotellansatt klar over situasjonen.

Hotellet tilbyr oppbevaring av koffert/bagasje i bagasjerom ved tidlig ankomst eller sen avgang. Gjestene bør ikke få adgang til dette rommet. Gi gjesten en kvittering for innlevert bagasje, og sørg for at denne utleveres kun mot kvittering. Når gjesten får gå inn i bagasjerommet økes risikoen for tyveri eller feilhenting.

Dag to ved samme bar. Bestiller to gin/tonic. Bartenderen starter arbeidet med å lage dem, og presenterer kortleseren med inntastet pris. Regningen blir betalt. Deretter kommer kortterminalen på disken for nytt. Ny betaling: Denne gangen for tonic.
Hvorfor de tar betalt for gin og tonic hver for seg fikk jeg ikke noe svar på selv om jeg spurte.

Oppsummering

Clarion Hotel Draken er en positiv tilvekst til Göteborgs hotellverden. Og Draken vil bli et hotell som mange konkurrenter må benchmarke seg mot. Men, ledelsen ved hotellet må ta tak i feilene og manglene. Draken fortjener bedre enn å sprike fra terning 2 til terning 5. Jeg er sikker på at de ikke er fornøyd med en så sprikende tilbakemelding. Like lite som jeg ikke er fornøyd med den samlede opplevelsen.
Men jeg kommer gjerne tilbake senere. Da kan forhåpentligvis en terning fem, uten en rekke skjønnhet- og systemsfeil, legges på bordet.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.