-Derfor blir det en ny reisekaos-sommer

Det brygger opp til nytt uvær i sommertrafikken. Dette må du gjøre

TRØBBEL IGJEN: Ingenting tyder på at reisesommeren kommer til å gå som smurt. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Når er vi tilbake til normalen?

Det er et av de oftest stilte spørsmålene etter mer enn to år med pandemi, streiker, energikrise og krig i Europa. Og det er forståelig at det stilles. For hvem kan vel ikke fristes til å lengte tilbake til «gode, gamle dager»? Altså 2018 og 2019.

Alt er nytt

Det er høyst forståelig. Fordi mye er endret siden den gang. Og vi mennesker er ikke veldig gode på endringer. Med mindre forandringen er tydelig og entydig til det bedre for oss.

I et coronaperspektiv er det høyst forståelig at vi ønsker oss forbedringer. Det er neppe noen som ønsker seg tilbake til meter´n, maske og stengte serveringssteder. Og siden myndigheter og analytikere ikke skjuler en når de snakker om fremtidig boliglånsrente, energipriser og matvarepriser, da er det mer enn god grunn til å ønske seg tilbake til normalen.

Jeg deler mine beste tips foran årets sommerferie. Både hva du bør gjøre før du bestiller og hva du må huske på reisen.

Men den gamle normalen kommer ikke tilbake. Det er den nye normalen som gjelder. Også når det gjelder reiser og reiseliv.

Og den nye normalen er: flere endringer, brå skifter, nye kriser, forutsigbar uforutsigbarhet og - for mange - mer kaos.

Husker du sommeren 2022? De fleste husker den godt. Med titusener av innstilte fly, kansellerte togavganger, fergeavganger som aldri ble gjennomført og cruise som det ikke ble noe av fordi skipet aldri kom.

Flykaoset i Europa og USA traff ikke bare rutetrafikken med full kraft. Også charterturismen, som skulle være den trygge ferieformen, fikk rundjuling.

Jakten på pengene

Og det er fortsatt feriereisende fra 2022 som ikke har fått pengene sine fra reisearrangører og flyselskap. Noen drar flyselskapet for domstolen og transportklagenemnda for å få pengene sine tilbake.

En prosess med høy risiko og usikkert utfall. Selv om du vinner frem i Transportklagenemnda er det ikke sikkert at pengene kommer inn på konto. For avgjørelser her er bare rådgivende, og flyselskapene og reisearrangører velger selv om de vil følge rådet om å betale erstatning og kompensasjon.

Vi nærmer oss en ny sommer. Og enda en gang snakker reiselivsaktører om at det skal bli en «normal reisesommer».

Det er dessverre ting som tyder på at de tar feil igjen. Og det beste vi reisende kan gjøre er å forberede oss godt. For du må være klar for å «redde deg selv», siden flyselskapene og reisearrangørene fortsatt er underbemannet til å ta seg av de store reisekaos-toppene.

Dette er årsaken

Det er ikke mangelen på vilje, men evne som gjør at flybransjen fortsatt er i krise. Og den vil ramme mange nordmenn til sommeren. Mangelen på fly og personell gjør at flyselskap allerede har varslet en bølge av kanselleringer til sommeren. Flytrafikken øker og bare i januar økte den med 69 prosent i forhold til samme måned i år.

Lufthansa har foreløpig kansellert 34 000 flyavganger. United Airlines sin toppsjef Scott Kirby advarer om nytt reisekaos i 2023 og selskapet har allerede varslet store kutt i reiseplanene for sommeren. Dette kommer til å ramme også andre selskaper, selv om de ikke vil snakke høyt om det foreløpig.

Mangel på piloter, høyere sykefrekvenser for ansatte og utdatert teknologi hos de fleste flyselskaper fortsetter å skape problemer for flyselskapene, mener Scott Kirby.

Et forsterkende problem for flyselskapene er at det er flyginger om sommeren som skal fylle kassa med kontanter. Og når flygingene ikke gjennomføres har passasjerene gode rettigheter. Billettpenger tilbake og rause refusjonsordninger for utlegg den ikke-gjennomførte reisen førte til.

En feil som får følger

Pengene strømmer ut. Og dette skjer i en bransje der overskudd hører til unntakene og gigantunderskudd og konkurser er blitt så vanlig at det knapt er noen som blir overrasket over slike «nyheter».

Trøbbel hos de store selskapene får først og fremst følger for egne passasjerer. Men det fører også til følgefeil hos andre. I tillegg kommer trøbbel hos bakkemannskaper, stadige store streiker, og mangel på informasjon fra reisearrangører.
Flyselskapene i Skandinavia mangler også fly og personell. Konkursen i Flyr bedret situasjonen noe for SAS og Norwegian som har overtatt noen av flyene og de ansatte. På den annen side er alle flighter med Flyr kansellert.

Det er dessverre ingenting som tyder på at det normale reiseåret 2023 kommer til å ligne på det normale reiseåret 2019.

Og da handler det om hva vi reisende selv kan gjøre for å redusere problemene vi kan bli utsatt for.

Er du forberedt? Foto: Odd Roar Lange

Ha en plan B

Tenk gjennom ulike scenarier før du drar: Hva skal jeg gjøre dersom flyet (eller returflyet) ikke går? Hvilke rettigheter har jeg? Hva dekkes av forsikringen, hva dekkes av reisearrangøren, hva må jeg dekke selv?

Hvordan ordner jeg overnatting? Hvilke rettigheter gjelder her?

tipslista du bør følge for å redusere risikoen

Bestill tidlig

Dersom du ønsker de mest populære flyavgangene handler det om å være tidlig ute. Det blir neppe satt opp ekstrafly i sommer. For ledig kapasitet finnes ikke.
Det er lite som tyder på prisfall på reiser frem mot sommeren, bortsett fra restplasser.

Bestill fullprisbillett

Lavpris er høy risiko. Du får ikke endret billetten, og når flyselskapene må flytte passasjerer eller kansellere billetter så er det de billigste billettene som ryker først. Du får erstattet den billige billettene, men pengene strekker ikke til å kjøpe ny og dyrere billett.
Fullprisbilletter gir deg mulighet til å endre eller avbestille reise. Det er gull verd.

Reis tidlig

Fly som går tidlig om morgenen er mindre utsatt for forsinkelser og kanselleringer enn fly som går om ettermiddagen/kvelden. Fly som går midt på dagen har flest ledige plasser.

Unngå mellomlandinger

Mellomlandinger øker risikoen for forsinkelser. Her øker også risikoen for at bagasjen blir bort.

Del koffert

Pakk helst så lite at du får det med deg i håndbagasjen. Dersom du reiser sammen med en annen bør dere dele koffert, ved at 50 prosent av dine klær legges i reisefølgets innsjekkede koffert, og reisefølget legger 50 prosent i din koffert. Dersom din koffert blir forsinket har du fortsatt halvpartene av tingene dine på plass.

Bruk alltid kredittkort

Betal aldri reiser med egne penger. Bruk bankens penger. Altså, gjennom kredittkort. Det gir deg større sikkerhet og økt fleksibilitet. Du får også en gratis reiseforsikring med på kjøpet.

Kjøp direkte

Ikke kjøp reiser gjennom såkalte tredjepartsaktører eller søkemotorer. Vær sikker på at du er på riktig nettside hos flyselskapet, transportøren eller reisearrangøren. Eller bruk anerkjente reisebyrå.

Legg igjen kontaktinformasjon

Vær sikker på at den du har kjøpt reisen hos også har dine kontaktdata slik at de får tak i deg ved eventuell endring.

Husk id

Skaff deg nytt pass eller nasjonalt ID-kort nå. Det blir kø. kaos og lange ventelister til sommeren.

Husk reiseforsikring

Flere enn normalt har sagt opp reiseforsikringen sin gjennom pandemien. De fleste husker å ha denne på plass før en reise finner sted. Men det ikke alle vet er at den også må være gyldig før reisen betales hvis den skal dekke en avbestilling.

Mat og drikke

Ta alltid med en liten matpakke og drikke på en hver reise. Du vet aldri når og hvor forsinkelser oppstår.

Gå på do

Det enkle men viktige tipset for en hver reise. Benytt alltid anledningen til å gå på toalettet når denne byr seg. Du vet aldri når sjansen dukker opp neste gang.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.