Hurtigruten solgt - slik splittes selskapene
Dette skjer med gjeldstyngede Hurtigruten nå
(ODD ROAR LANGE): Norges ledende kystruterederi Hurtigruten har fått nye eiere. Selskapet er kjøpt opp av en gruppe bestående av eksisterende investorer.
Hurtigruten melder i en pressemelding at de har mottatt rundt 110 millioner euro i ny, langsiktig finansiering. Dette skal gi et solid grunnlag for fremtidig vekst og utvikling.
Selskapet har riktignok sendt ut flere pressemeldinger på ulike språk, og med ulikt innhold. Hurtigruten har sendt ut denne på engelsk. Mens ekspedisjonsdelen HX har sendt ut denne.
Viktig for Hurtigruten
- Dette er en viktig milepæl for Hurtigruten. Denne løsningen legger til rette for at vi kan fortsette arbeidet med å realisere våre langsiktige mål, muliggjøre bærekraftig vekst og skape enda bedre kundeopplevelser,
sier administrerende direktør Hedda Felin.
Dette er eierne
Den nye eiergruppen består av investorer som Arini Capital Management, Albacore Capital og Barings. Hurtigruten skal fortsette som før, med hovedfokus på kystruten.
Torben Geisler i Arini uttaler på vegne av eiergruppen:
- Hurtigruten er en sterk merkevare med lang historie som har gjort seg bemerket i over hundre år som en kystrute- og cruiseoperatør i verdensklasse.
Transaksjonen skal redusere Hurtigrutens gjeld betydelig. Total gjeldsreduksjon for konsernet vil være på over 1 milliard euro, med en gjenværende gjeld på rundt 400 millioner euro.
Hurtigruten melder om sterk etterspørsel etter sine produkter og bestillingene for 2025 ligger 24 prosent høyere enn samme tid i fjor for 2024, skriver selskapet i pressemeldingen.
Skiller lag
Ser ut til å være litt forskjellig eierskap i hvert av selskapene. Arini og Cyrus hos HX og Arini, AlbaCore og Barings hos Hurtigruten.
I følge åressemeldingene ser det ut som om det er ulik forskjell i hvordan de får tilført kapital.
Men det som er klart er at HX og Hurtigruten blir to helt separate selskaper om kort tid.
10 millaarder kroner i gjeld skal i følge den norske pressemeldingen slettes i det gamle selskapet. Den ene meldingen sier de «bare» har 4 milliarder kroner i gjeld tilbake, noe som av eksperter regnes som «håndterbart».
Mest interessante er at ingen av meldingene nevner eksisterende eiere. Alt tyder på at de er helt ute.
Åpne
Avisa DN skriver dette:
Felin sier hun ikke har nøyaktig oversikt over den nye eiersitsen, men at alle representantene for eksisterende eiere går ut av styret. Hun uttrykker takknemlighet for eierne som har støttet selskapet hittil, og understreker at selskapet nå vil ha betraktelig lavere gjeldsgrad, med en langsiktig finansiell rullebane helt til 2030. Resterende gjeld er på omtrent 400 millioner euro.
Har du informasjon eller tips om saken. Send det gjerne til meg på epost.
Fortsatt frittstående
Selskapet vil fortsette som et frittstående selskap med hovedkontor i Oslo, og vil eie og drive sine 10 skip under norsk flagg. Hedda Felin og hennes ledergruppe skal fortsatt lede Hurtigruten.
Eierskiftet skal ikke ha noen praktisk betydning for Hurtigrutens kundetilbud, forretningspartnere eller den daglige driften.
Og selve transaksjonen forventes gjennomført i januar 2025.
· Om The Travel Inspector:
· Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
· Om Odd Roar Lange:
· Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.