Testet: Det stinker av «Lompa»

Hva i alle dager har skjedd med Olympen?

Olympen roter bort muligheten til å bli en suksess. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Restauranthuset Olympen, på folkemunne kalt Lompa, på fargerike Grønland i Oslo er en av hovedstadens mest tradisjonsrike utested.
Med godt over 100-årig historie i veggene, og med et interiør som etter eget sigende er i klasse med Grand Hotel og et fåtall andre, ligger alt til rette for å bli en sjelden utelivssuksess i hovedstaden.
Mange lurer på hvorfor det ikke skjer. Et fredagsbesøk på Lompa gir de fleste svarene. De gir seg faktisk selv.

De siste åra har Olympen gått konkurs to ganger. I sist høst gjenåpnet stedet. Denne gangen med bygårdseier Javed Iqbal og Oda Horgen bak rattet. Horgen tok over som daglig leder av Olympen . Og som hun sa til Aftenposten i forbindelse med åpningen, var det med et tydelig mål:

– Vi vil ta Lompa tilbake til østkanten. Det er en ære å få lov til å drive dette stedet.

Lukten dreper gleden

Vår ankomst på Olympen ved 19.30-tida en fredag kveld bar bud om ruskevær, i alle fall for den økonomiansvarlige ved stedet. Knapt en håndfull gjester innenfor, men allikevel et overveldende flott lokale med lysekroner som virkelig lyste flott opp i Oslokvelden. Vårt følge på 12 personer fant oss raskt til rette ved store bord og den positive servitøren var raskt på plass med flaskevann og glass til hele selskapet. Oppmuntrende start, tross alt. Men så brer deg seg uro rundt bordet.

Hva er det som lukter her? Eller rettere sagt, stinker.
Forslagene er mange og kreative blant gjestene. Det lukter dyrebutikk, sier én. Er vi sikker på at det ikke er gjemt noen hemmelige arbeidere i kjelleren, eller at noen er død, foreslår en annen.
Praten går lett blant vennefølget rundt bordet. Men temaet «kvalm lukt» dukker opp - igjen og igjen. Noen velger å ta en tidlig kveld og drar hjem. Andre kjøper seg en ny øl. Og prøver å gjøre det beste ut av det.

Ingen glede = tapte salg

I motsetning til bartenderen, som er av det fullstendig uinspirerte slaget. Ikke et eneste smil, ikke et snev av entusiasme å spore. Med andre ord: Helt fraværende når det kommer til den viktige vertskapsrollen som fører til mersalg og fornøyde gjester.
Gjester er det samme som kunder, og kunder er det samme som penger i kassa. Penger i kassa er det samme som arbeidsplasser og lønn.
Det er reiselivets urokkelige kjede.
Ved flere av bordene var det dekketøy som bar bud om matservering på Olympen. Vi lette - kun av nysgjerrighet denne gangen - etter en meny som kunne avsløre hva de serverer og når kjøkkenet er åpent. Vi fant den aldri.
Informasjonen finnes på nettsiden, riktignok som skjult PDF. Men her mistet Olympen en gyllen sjanse til å friste oss tilbake som spisegjester senere.

Forklaring til å gråte av

Til slutt må jeg spørre en av de to av kveldens servitører, og la meg anføre at begge disse var både hyggelige og serviceinnstilte, om hva denne kvalmende lukten skyldes.

Forklaringen er ikke til å tro:
«Det kommer trolig fra søppelrommet i underetasjen, Søppelrommet er rett under bordene der dere sitter. Vi har varslet ledelsen, men det er ikke gjort noe.«
Før det første burde en slik sak vært løst for lenge siden.
For det andre må bordene, mens man venter på en løsning, bli avstengt for gjester. Det kan enkelt gjører ved å sette «reservert-skilt» på bordene slik at ingen ved en feiltagelse setter seg der.
Og hvis noen skulle komme til å begå feilen ved å sette seg ved søppellukt-bordene så må servitørene ile til og henvise til et annet sted i lokalet.
Det skjedde aldri gjort da vi trådte inn i Olympens vakkert renoverte lokale. Det måtte gå galt.

Det går mot slutten

Etter at det utrolige svaret åpenbarte seg for kveldens reisefølge fant vi oss heldigvis raskt et nytt bord i lokalet.
Det var bedre. Men slett ikke luktfritt der heller. Den beste luften på Lompa er faktisk på toalettene!
Når alt kommer til alt så gjorde det ingenting at bartenderen og servitøren allerede klokka 22.15 ga beskjed om at det var tid for siste bestilling. Knappe to timer før den annonserte stengetiden på Olympen.

« Vi må stenge tidligere fordi det er dårlig besøk her», var forklaringen.

Den forspilte muligheten

Jeg telte 15 gjester i lokalet. 15 personer som alle kunne blitt stedets gode ambassadører dersom de fikk en god opplevelse som de ønsker å dele med venner, kolleger og familie. Og i sosiale medier. Anbefalinger fra andre gjester er som kjent den aller beste reklamen et spisested og en bar kan få.
I stedet var kvelden over.
På vei ut passerte vi den fortsatt likeglade bartenderen, som ikke et sekund synes å være inne på tanken å takke for besøket.
Aldri har jeg besøkt et finere sted, som har bedre muligheter til å lykkes, men som så gjennomført klarer å rote bort muligheten. Det ser ikke bra ut for Olympen. Dessverre.
Var det lukten av en ny konkurs vi kjente denne februarkvelden?
Jeg aner ikke. Men ikke siden røykeloven førte til røykfrie serveringssteder i 2004 har jeg kjent større lettelse av å komme ut i kveldslufta etter et barbesøk.

Olympen Oslo 1899
Grønlandsleiret 15
0190 OSLO
Tlf 24 11 74 00
Nettside:
Olympen.no

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.