-Det er to typer idioter i Sommer-Norge. Ikke vær en av dem
Kjære kafémedarbeider: Det er ikke din skyld.
Bildene i artikkelen er illustrasjonsbilder og har ingen konkret tilknytning til kommentaren. Foto: Odd Roar Lange
(ODD ROAR LANGE): Å reise rundt i Norge om sommeren er en fabelaktig opplevelse. Norge omtales, av mange nordmenn, som verdens fineste reiseland. Det er antageligvis oppskrytt. Men - det er absolutt en god idé å ta sydenturen på våren eller høsten, og heller prioritere Norge og de lyse kveldene og nettene om sommeren.
Mytene
Og la meg avlive en myte: Norge er ikke dyrere enn veldig mange andre ferieland i Europa. Sør-Europa, eller syden om du vil, var en gang et sted man reiste til fordi det var autentisk, hadde god plass, hadde god temperatur og godt klima og var billig. Slik er det ikke lenger. Det er fullutbygd mange steder, er trangt på grunn av turister, har alt for varmt klima i lange og uforutsigbare perioder og det er ikke billig.
Med unntak av alkohol så er det ikke veldig dyrt å feriere i Norge. Verken reise, opphold eller mat er veldig dyrt i forhold til mange attraktive destinasjoner.
Et nytt problem
Men det har skjedd noe i norsk reiseliv de siste årene. Et problem som var så godt som fraværende frem til 2020: Vanskene med å finne nok og kvalifisert personale til en rekke oppgaver. Det gjelder først og fremst kokker, servitører og renholdere.
Nå er det først og fremst servitørene vi gjestene kommer i nær kontakt med under et besøk på en kafé eller restaurant. Og siden det er vanskelig å finne ansatte til denne jobben så betyr det i praksis at møtene med dem ofte blir litt sjeldnere enn vi ønsker.
De er der for oss
Og nå nærmer jeg meg et viktig poeng. De aller fleste har fått med seg bemanningsproblemene samt innstrammingen når det gjelder midlertidige ansettelser - noe som også rammer reiselivet. Derfor oppfører de seg selvfølgelig hyggelig mot de få servitørene som finnes. De er der for oss.
Men det finnes en liten, høylydt og plagsom gruppe. Som ikke har øyne og oppmerksomhet for noe særlig annet enn seg selv. Det er enten en breial mann på 50+ som tror hans bord er verdens, i alle fall kafeens, sentrum og navle.
Ham eller de er gjerne en leder i en bedrift som tjener mer enn folket på gulvet og av en eller annen grunn har fått det for seg at han av den grunn fortjener bedre service enn alle andre. Han prøver alltid å briljere med sin vinkunnskap, selv om den er mangelfull. Ingenting føles bedre for dem enn å være servitøren overlegen.
Til deg er det bare å si: Nei, du har ikke krav på ekstraservice. Du bør gå tidlig hjem, tenke over oppførelsen din og være en bedre utgave av deg selv neste gang og resten av livet.
Ta deg sammen
Den andre gruppa er - ja det er alltid en liten eller stor gruppe - kvinner i alderen 40+. De er godt rosévinmarinert allerede rundt lunsj, og det avtar ikke før sengetid. Tvert i mot. De synes de selv er ustyrtelig morsomme, de er høylydte, synes det er greit å ta bare en røyk selv om det plager nabobordet på uterestauranten. De får for lite vann, for lunkent vann, for lite isbiter i champagnekjøleren, for lite oppmerksomhet til den lille hunden sin, og de ønsker seg mest av alt en privat butler, ikke en ung servitør de må dele med andre. De øker volumet i stemmen og den hysteriske latteren, de reduserer selvinnsikten og blir stadig mer knipsende og hoiende fi et fosøk på å få urettmessig rask oppmerksomhet. At de må stå i dokø som alle andre anser de som en dyp fornærmelse bak solbrillene.
Det er lite empati å spore under sommerhatten.
Til deg: Ta deg sammen, og gjør det med én gang. Du dummer deg ut, og du plager omgivelsene dine.
Snakk til dem
Dette går ut over medgjestene i første omgang. Men det går aller mest ut over servitørene. Det er mye verre. Mange av dem har sitt første møte med arbeidslivet og er sjelden fagutdannet. Men de gjør sitt beste. De gjør så godt de kan. Noen har bratt lærekurve og ønsker å ha dette som fremtidig yrke. Andre jobber bare noen hektiske sommeruker og -måneder før de skal videre.
Felles for dem er at de må forholde seg til idiotene med et profesjonelt smil selv om de har mest lyst til å gråte.
Vi andre bør stå opp for dem. Si i fra til de uhøflige, støyende og krevende gjestene som plager de ansatte.
Ikke la dem slippe unna. Så får de heller bli akkurat så fornærmet som de kommer til å bli.
Takk for hjelpen
Og til deg, kjære kafémedarbeider og restaurantservitør: Takk for at du er der og gjør så godt du kan. Mer kan vi ikke kreve. Uten deg, intet kafé eller restaurantliv. Du må dessverre leve med at noen få i blant oss er idioter på sommerbesøk. Det er ikke din skyld!
Om The Travel Inspector:
Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.