Slik jakter jeg på - og finner - de billigste flybillettene

Billige flybilletter, den beste metoden og de smarte triksene

(ODD ROAR LANGE): Alle vil ha den billigste flybilletten, men få har tid til å sitte timevis og nerde på prisgrafer. Nå skal jeg vise det hvordan jeg gjør det, og svært ofte ender jeg opp med de laveste billettprisene.
Jeg heter Odd Roar Lange, The Travel Inspector, og dette er metoden jeg bruker når det er rundt tre måneder igjen til avreise – spesielt når jeg vet at jeg skal ha med én innsjekket koffert.

Den perfekte timingen

Når det er omtrent tre måneder til avgang, går jeg fra å drømme om destinasjoner og mitt neste reisemål (som ofte er et sted jeg skal skrive om) til å jobbe konkret med billetter.
Store internasjonale analyser viser at mye av den beste prisingen dukker opp et sted mellom to og åtte måneder før avreise, med særlig mange gode funn rundt tre til fem måneder. Med tre måneder igjen befinner jeg meg altså midt i det dataselskapene kaller «prime booking window».​

Først: få oversikt, ikke panikk

Jeg starter alltid med å få oversikt, ikke med å kjøpe. Først finner jeg ut hvilke flyselskaper som faktisk flyr strekningen, hvilke alternative flyplasser som kan være aktuelle, og om charter- eller pakkereisearrangører selger løse flyseter på samme rute.
Til dette bruker jeg blant annet søkeverktøy med fleksible datoer og kartvisning, slik at jeg ser hvilke dager og ruter som skiller seg positivt ut på pris.​

Bruk prisvarsel

Deretter legger jeg inn prisvarsler på de mest aktuelle kombinasjonene, gjerne med fleksible én til tre dager i hver retning. De første to–tre ukene har jeg bare ett mål: å forstå hva som er normalpris på akkurat denne strekningen. Jeg noterer meg hvilke ukedager som ser ut til å være billigst, og hvor stor forskjell det er mellom ulike avgangstider.​

Så: definere «siste frist» – og slå til

Når jeg har fått et tydelig bilde av prisnivået, bestemmer jeg meg for et tidsvindu der jeg skal kjøpe billetten. For de fleste reiser legger jeg siste frist et sted mellom åtte og fire uker før avreise. Det harmonerer godt med internasjonale datasett som viser at prisene oftere begynner å stige enn å falle når du nærmer deg de siste ukene før avgang.​

– Når jeg har tre måneder igjen til avreise, gjør jeg to ting: Jeg setter prisvarsel og jeg bestemmer meg for en siste frist for å kjøpe. Da unngår jeg både overpris og panikkjøp.
— The Travel Inspector

Ser jeg en pris som ligger tydelig under normalnivået jeg har observert, på datoer og tider som fungerer, kjøper jeg. Det er liten grunn til å vente.
Jeg se ingen grunn til å håpe om at billetten skal bli noen tiere billigere, hvis det innebærer risiko for flere hundre kroner ekstra senere.
Hovedpoenget er at jeg har bestemt meg på forhånd for når jeg skal være fornøyd – det reduserer både stress og feilkjøp.

Myten om den perfekte kjøpsdagen

– Myten om «den perfekte kjøpsdagen» hører fortiden til. I dag er det langt viktigere hvilken dag du flyr, enn hvilken dag du trykker på «betal».
— The Travel Inspector

Et av de rådene - og spørsmålene - jeg oftest møter, er en forestilling om at det finnes en magisk ukedag å kjøpe på.
Nye, omfattende undersøkelser fra store, internasjonale aktører som jeg følger tett viser at forskjellen på hvilken dag du trykker på «kjøp» som regel er marginal – ofte bare noen få prosent. Det jeg bryr meg mye mer om, er hvilken dag jeg faktisk flyr.​

Dager som kan være billigere

Data fra globale analyseselskaper og søketjenester viser at avreise på tirsdag og onsdag, og noen ganger lørdag, ofte gir lavere snittpriser enn klassiske helgedager som fredag og søndag. Derfor leker jeg alltid med kalenderen: fly én dag før eller én dag senere enn først tenkt, og se hvor mye prisen endrer seg. Det er her noen av de største kuttene ligger – ikke i å vente på «riktig» mandag eller tirsdag å bestille på.​

Én koffert i lasterommet – og hele prisen

Jeg reiser ofte med innsjekket bagasje, selv om jeg egentlig elsker å reise kun med håndbagasje. Derfor sammenligner jeg aldri bare nederste prislinje i en søkemotor. De tallene er alltid feil. De laveste tallene er nemlig ofte billetter uten koffert, med strenge vilkår og solgt via obskure mellomledd. Her er det bare én ting å si: styr unna.
Erfaringen – og internasjonale «flight hacks»-guider – viser at dette fort blir langt dyrere når du legger på bagasje, setevalg og kundeservice.​

– Den laveste prisen i søkemotoren er ikke alltid den billigste billetten. Jeg ser alltid på totalprisen med bagasje – og hvem som faktisk skal hjelpe meg hvis noe går galt.
— The travel inspector

Metoden min er enkel

  • Jeg sjekker hva totalprisen blir når én innsjekket koffert er inkludert hos flyselskapet direkte.

  • Jeg sammenligner dette med det nettbyråene tilbyr – med samme bagasje og vilkår.

Overraskende ofte ender en tilsynelatende litt dyrere billett hos flyselskapet som den billigste løsningen totalt – og den tryggeste, når noe går galt.
En gjennomgående billett hos ett selskap eller innenfor én allianse gir dessuten bedre beskyttelse ved forsinkelser og innstilte avganger.​

Gjør det selv

Lagre gjerne denne oppskriften til neste gang du skal bestille flybilletter. Det kan spare deg for mye arbeid og veldig mange penger.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.