Tau i propellen - en viktig lærepenge for livet

En kveld med rutinepreget båtliv i Oslofjorden tok en brå vending da dreggtauet kilte seg fast i propellen. Med vinden som presset båten mot et skjær, ble hjelpen fra Redningsselskapet avgjørende.
Nå vet jeg én ting sikkert: Et totalmedlemskap til 1295 kroner er alt annet enn dyrt.

Dykkeren er klar. Nå skal MB Sandø befris fra tauet i propellen. Alle foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Å ha nok tau i båten er noe de fleste erfarne båtfolk vet alt om. Man vet aldri når det kommer til nytte, enten for seg selv eller for andre.
Tau og båtliv har stort sett aldri bekymret meg. Med ett unntak: Det gjelder alle hummerteinene som er satt i sjøen, nærmest på kryss og tvers i skjærgården ved Fredrikstad og Hvaler, hvor vi ferdes aller mest.
Men i sommerukene er ikke dette noe stort problem. Båtlivet er med små avvik helt bekymringsfritt.
Eller, var helt bekymringsfritt, helt til om kvelden pinseaften.

Fjordkryssingen som ble droppet

Vi hadde planlagt en kryssing fra Hvaler til Tjøme, men 10-12 m/sek vind fra sør skapte et ganske urolig dansegulv over ytre Oslofjord. Så planene ble, av rene komforthensyn skrinlagt. Store Råholmen ble plukket ut som et fint sted for natten. Planen var å sette en dregg i sjøen akter og et tau i land forut. En manøver vi har gjort mange ganger før.
Kanskje litt for mange?
For rutinen som satt i hodet satt dessverre ikke like godt i hendene. Derfor ble jeg litt for sen med å gi beskjed om å droppe dreggen – med følgefeilen at vi var litt for sent bemannet forut.

Takk for hjelpen. Er du ikke medlem av Redningsselskapet ennå? Da bør du bli det omgående.

Alt dette hadde gått fint i stille vær. Men i vindkastene og sterk sidestrøm ble båten, en Sandøy 28 (heldekket krysser), presset sidelengs – mot et lite skjær forut. Det ble brått behov for å bakke og gjøre et nytt forsøk.
Men å bakke inn i sonen hvor dreggtauet allerede står? Ja, de fleste vet at det er en dårlig idé. Jeg visste bedre, men gjorde det allikevel. Ett sekund akterover, to sekunder og så smalt det: dreggtau i propellen. Dermed var vi bom fast mens motoren ble «kvalt».

Å drive med vinden

MB Sandø var ikke festet til land forut, så nå drev vi med strømmen og vinden vekk fra land – godt forankret i dreggen.
Gode råd er ofte dyre. Men denne gangen var det billig. Det var bare én ting å gjøre: Å ringe 02016 – Redningsselskapets Assistansetelefon. Vi har selvsagt VHF om bord, men mobiltelefon kan i noen tilfelle være like greit – som i dette tilfellet.

Vi var to om bord, alt så trygt og fint ut. Og beskjeden om at vi ville få assistanse om ca to timer var helt ok for oss. Hva kunne gå galt nå. liksom?

Det ble tid for en matbit mens vi ventet på «RS Ragnar Stoud Platou» som på sin side var opptatt med annet oppdrag i Skjærhallen.
Alt så bra ut, selv om sjøen og strømmen ikke var ideell. Særlig med tanke på at dreggtauet gikk rett i propellen og akslingen. Rykk og napp i to timer fra en fem tonn tung båt var ikke ok. Vi fikk tak i tauet med en lang båtshake – og sakte hale tauet opp til festet på akterdekket. Dermed kunne tauet til propellen kuttes.

Dreggen løsnet

Det begynner å bli ubehagelig nære land - når man er uten motorkraft.

Men etter halvannen time holdt ikke dreggfestet mer. Dreggen løsnet. fra bunnen og vi drev mot dypere vann, før vi ville drive rett mot skjæret med det megetsigende navnet «Dritern».
En meget uønsket situasjon, og dregg nummer to ble droppet i sjøen, mens vi fikk skjøtet dreggtau nr 1 til et lengre tau – i håp om at minst en av dreggene skulle få feste i bunn. Det ble noen nervepirrende minutter. Drivanker, som vi også har om bord, kunne blitt satt ut. Men det måtte tas et valg på grunn av den knappe tiden vi hadde til rådighet. Jeg valgte en ekstra dregg i sjøen.
Lykken står en noen ganger bi – og begge dreggene festet seg. Men det var veldig kort avstand til skjærene.

Det haster

Redningsskøyta kommer. En meget kjærkomment syn.

Ny telefon til 02016 for å forklare at nå var all sikkerhetsmargin oppbrukt. «RS Ragnar Stoud Platou» ble kontaktet av Assistansetelefon – og teamet om bord satte «full speed ahead».
Det ble allikevel en lang halvtime å vente for oss, der vi kunne følge AIS-trackingen underveis. Og en stor lettelse når redningsskøyta kom gjennom sundet mellom Store og Lille Råholmen.
Dykkeren gjorde seg klar, mens vi var under trygg oppsikt dersom vi skulle drive av igjen. Og etter fem minutter med kniven hadde dykkeren fjernet en mengde tau. Så enkelt, så viktig, og så kjærkomment.

Vi må videre

Motoren startet perfekt – og de to dreggene kunne trygt trekkes opp. Det var en lettelse å kunne gå mot et nytt bestemmelsessted for kvelden: Oslofjorden Friluftsråds blå bøye ved Arisholmen. Vi var klare for den aller enkleste løsningen. Det var godt å ankre opp den kvelden.

Latterlig billig

Du vet hva du skal gjøre: Bli medlem akkurat nå.

Jeg retter aller først en stor og hjertelig takk og til mannskapet på «RS Ragnar Stoud Platou» og til de ansatte ved Redningsselskapets Alarmtelefon. Dere er førsteklasses.
Så har jeg lyst til å si bare én ting til:
Hvert år dukker den samme diskusjonen opp i ulike båtfora på nett: Er det for dyrt å være totalmedlem hos Redningsselskapet?
Prisen er 1295 kroner per år. I tillegg til mange gode rabatter har man inntil fire assistanser per år - helt uten kostnad.
Svaret er derfor det samme – uansett hvordan du vrir og vrenger på det: Nei!
Jeg har vært totalmedlem i flere år, og skal være det så lenge jeg kan. For selv om man sjelden – eller til og med aldri – har bruk for redningstjenesten som er innbakt og gratis i medlemskapet, så gir det en enorm sikkerhet. Og du vet aldri når du gjør samme feilen som meg. Og da er det godt å vite at de er der – helt gratis, med de beste folka. Og jeg sier som Redningsselskapet i denne oppklarende artikkelen om tau i propellen:
Èn ting er sikkert: Mange har opplevd å få tau i propellen med påfølgende stopp. Den som har kjent på følelsen vil gjøre alt for å unngå det igjen.

Og: her er lenken til å bli medlem.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

MB Sandø trygt fortøyd ved Arisholmen i Fredrikstadskjærgården.

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.