Får du reiselyst når du ser dette? Da er du ikke alene

Reiseinspirasjon på sosiale medier slår an: YouTube og Instagram er de nye reiseguidene

Det er slike bilder som gir nordmenn mer reiselyst. Foto: GoTürkiye

(ODD ROAR LANGE): Når nordmenn skal velge feriedestinasjon, er det ikke lenger bare reisebyråer og guidebøker som gjelder. Sosiale medier er blitt en av de viktigste kildene til reiseinspirasjon. Og at det når bredt ut er det ingen tvil om. Åtte av ti nordmenn bruker sosiale medier.
Tall fra analyseplattformen Travellyze viser at nesten halvparten av nordmenn (45,3 prosent) bruker Instagram for å finne inspirasjon til neste ferie.
For bare fire år siden var andelen 20,8 prosent. Også Facebook, YouTube og TikTok har fått en tydeligere rolle i planleggingen av feriereiser.

leder an

Atferdsendringen er ikke gått ubemerket hen hos internasjonale turistorganisasjoner. Flere satser tungt på å være til stede der folk leter etter inspirasjon. En av de som har satset tungt er GoTürkiye, Tyrkias offisielle reiselivsorganisasjon, som har blitt en av verdens mest fulgte nasjonale turistorganisasjon i sosiale medier.
Organisasjonen oppgir at de på tvers av åtte plattformer har GoTürkiye nå 20,8 millioner følgere.
Særlig YouTube-satsingen peker seg ut.
Her har kanalen vokst fra 2,1 millioner til 5,2 millioner abonnenter på ett år.
Innholdet – fra miniserier som Antalya Gambit til kampanjen Be Our Guest – ble sett hele 763 millioner ganger i løpet av første halvår 2025, en økning på 55 prosent fra året før.

TikTok og Instagram vokser

TikTok-kontoen til GoTürkiye har også fått kraftig vekst, med 4,6 millioner følgere og 1,4 milliarder visninger i løpet av årets første seks måneder. På Instagram steg visningene til 812 millioner i samme periode, opp 51 prosent fra året før. Følgerantallet vokste fra 3,2 til 3,7 millioner.
Her spiller også emneknagger en viktig rolle.
Populære destinasjoner markedsføres nærmest av brukerne selv: #alanya er brukt i 7,1 millioner innlegg, #izmir i 2,9 millioner, mens ikoniske steder som #cappadocia og #bosphorus har henholdsvis 3,5 og 6,4 millioner innlegg.

En ny digital reisehverdag

At sosiale medier påvirker nordmenns reisevalg er kanskje ikke så rart. Ifølge Norsk mediebarometer bruker altså åtte av ti nordmenn sosiale medier hver eneste dag, og hele ni av ti voksne logger seg inn minst ukentlig.
Dermed er det sannsynlig at stadig flere vil la reisevideoer på YouTube, bilder på Instagram og korte klipp på TikTok avgjøre hvor neste ferietur går. Kanskje gjelder det også deg?
Hvor henter du din reiseinspirasjon fra? Skriv gjerne svaret i kommentarfeltet.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.