Dette blir Audun Pettersens viktigste oppgaver

Nå er han i gang i den nye direktørjobben

(ODD ROAR LANGE): Audun Pettersen forlot jobben som fungerende reiselivsdirektør i Innovasjon Norge i protest mot flyttingen av reiselivsavdelingen til Bodø. Nå i gang som bransjedirektør for reiseliv i Virke. Mens Aase Marthe Johansen Horrigmo er ansatt som ny reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Audun Pettersen startet i jobben 16. mai. Han har jobbet i Innovasjon Norge i nesten 20 år med ulike roller innenfor reiselivssatsingen der, og har i tillegg jobbet et år i Utenriksdepartementet og har erfaring fra ulike deler av næringen som destinasjonsselskap, hotell og turoperasjon. Han har en mastergrad i Tourism Management fra Universitetet i Surrey.

Nå gleder han seg til å ta fatt på jobben som reiselivssjef i Virke.

– Etter to år med pandemi er vi endelig klare til å reise igjen. Nordmenn er en reiseglad befolkning, og signalene tyder også på at Norge vil være et attraktivt reisemål i sommer. Mange av våre medlemmer melder om gode tall for sommeren og høsten. Det lover godt for en næring som har vært hardt rammet de siste to årene, sier Pettersen.

Fortsatt utfordrende

Selv om pilene peker i riktig retning, er det mange reiselivsbedrifter som vil ha utfordringer fremover. Særlig er det vanskelig å få tak i nok ansatte med riktig kompetanse. 7 av 10 Virke-medlemmer i serveringssegmentet melder om at de mangler personell, og flere land rapporterer om mangel på kvalifisert arbeidskraft innenfor serverings- og kokkefaget.

– Bemanningssituasjonen i næringen er kritisk. Mange ansatte har forlatt reiselivet på grunn av pandemien. Prognoser tilsier at næringen skal fortsette veksten fra før pandemien, men da må vi gjøre noe med rekrutteringen på både kort og lang sikt. Det er særlig stort behov for kokker og servitører som utdannes gjennom restaurant- og matfag, sier han.

Bærekraft og reisegarantiordning

I tillegg vil Pettersen jobbe politisk for å følge opp løftene som er gitt på reiselivsområdet, blant annet innenfor bærekraft.

– Det er viktig at den nasjonale reiselivsstrategien «Sterke inntrykk med små avtrykk» følges godt opp, slik at norsk reiseliv kan øke verdiskaping, ringvirkningseffekter og gjestetilfredsheten, samtidig som det bidrar til attraktive lokalsamfunn med fornøyde innbyggere og lavere klimaavtrykk. Da må det leveres på de ni punktene om reiseliv i Hurdalsplattformen, sier Pettersen.

Han legger til at han vil jobbe for at den nye reisegarantiordningen blir så god som mulig og ivaretar næringens interesser, men først og fremst må han bli kjent med medlemmene.

– Jeg vil bruke mye tid i begynnelsen til å bli kjent med medlemmene og lytte til deres behov og prioriteringer, sier Audun Pettersen.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.

Odd Roar er også fast bidragsyter med reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet/Aller Media.