Det eneste du fremhever er din egen dumskap

Og det er det veldig mange grunner til å slutte med

Nei, dette er ikke en ekte konkurranse. Ikke vær den neste som dummer seg ut

(ODD ROAR LANGE): Norge er et forunderlige land. Eller, la meg være mer presis: selve landet er ikke spesielt forunderlig. Men blant innbyggerne finner du en forunderlig bukett. Noen av disse, flere tusen for å være mer presis, er åpenbart veldig interessert i å vinne en tur til Maldivene, en badstu og/eller en bobil.

Hvordan jeg vet dette?

Jeg har sett det på Facebook. Daglig kommer det nye varsler om noen som har skrevet @fremhev eller @følgere i et kommentarfelt under en såkalt konkurranse. En «konkurranse» som bare er tull, tøv, svindel og faenskap.
Det eneste de fremhever til sine følgere er sin egen dumskap.
Ikke nok med at de lar seg lure, men de deler sin lettlurthet med alle - absolutt alle - i sin vennekrets på Facebook.

De tar en digital variant av å stå på torget og skrike ut for full hals. - Jeg er dum og lettlurt.

Og som om ikke dette er nok. Det er mange som advarer mot falske Facebook-sider som lokker med gratis luksusreiser til Maldivene, for å nevne den siste. Men det ser ikke ut som om de tror på advarslene. Det er mulig at de tror at det er en konspirasjonsteori?
Og når de varsles direkte om at de er lurt svarer gjerne: -Ja, jeg trodde egentlig ikke det var en konkurransen, men jeg tenkte jeg kunne ta sjansen.

Det fylles på med folk som lar seg lure på Facebook.

Altså, hold my beer, som de ville ha sagt i England.
Hvis du først blir lurt, og varsles om dette, da sletter du kommentaren din omgående. Ikke lar den stå der å lyse opp din egen dumskap.

Kjennetegnene

Blant kjennetegnene på en klassisk Facevooksvindel peker eksperter på at sidene ofte har generiske navn som «Reise til Maldivene», uten å være knyttet til et kjent reisebyrå som Ving, TUI, Apollo eller noen andre. Da skal alle varselklokker ringe samtidig. Det er nemlig alltid grunn til å være skeptisk til slikt .

Det finnes ingen avsender

Mangelen på en tydelig og offisiell avsender er et annet faresignal du burde ha fanget opp.
Sidene oppgir verken hvilket selskap som står bak konkurransen, logo eller lenke til seriøse nettsider med regler og vilkår.
Når det ikke finnes noen kontaktinformasjon eller formell registrering, hvor stor er sannsynligheten for at dette er en ekte konkurranse med en ekte gevinst?.

Slik blir du lurt

En metode som går igjen i useriøse konkurranser: deltakerne blir bedt om å skrive et spesifikt tegn, skrive j«a takk» eller tagge venner i kommentarfeltet.
Seriøse aktører opererer ikke på den måten, og slike krav bør vekke mistanke.
Og selv om du ikke har hørt lyden av varselklokker så langt, så må du i alle fall ikke tro at det venter noe som helst i den andre enden. «Facebook-konkurransen har følgende formål etter at du har signert med @følgere (eller tilsvarende)

Dette stikker de av med

Innhente personlig informasjon
Neste steg er ofte at du må «registrere deg» for å delta. Da havner e-post, telefonnummer og navn i hendene på svindlere.
Spre skadevare eller phishing-lenker
Plutselig kommer en melding om at du har vunnet – men du må bare klikke på en lenke. Den kan stjele alt fra bankinformasjon til sosiale medier-innlogginger.
Fisker etter betalingsinfo
Ofte må man «betale et lite gebyr» for å få premien utbetalt. Vips, der forsvant pengene.

Ok, da har du tatt poenget.

Du skal ikke skrive @følgere under noe som helst i 2026. Ikke under gratis tur til Maldivene, ikke under muligheten til å vinne en badstu, og ikke muligheten til å få en gratis bobil. Ikke noe annet tøv og svindel, heller.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.