Dette skal du gjøre når bagasjen din er forsvunnet

De beste rådene når kofferten er på avveie

(ODD ROAR LANGE): Flyet har landet, du har kommet frem til reisemålet og er klar for en ferie (eller jobb). Men bagasjen uteblir. Hva i all verden skal du gjøre, og hvordan skal du gjøre det?
Her er noen enkle tips, som gjør at du kan ende opp med mange tusenlapper - og minimale problemer.

Den forsvunne koffert

Jeg har alltid et bilde av bagen eller kofferten før jeg sender den avgårde ved innsjekkingen. Jepp :-)g tar også et bilde av bagasjetagen, slik at jeg ikke er rådløs selv om jeg skulle være uheldig å rote bort kvitteringen før jeg kommer frem til reisemålet. Flere flyselskap prøver nå ut en tjeneste med at de sender deg kopi av bagasjetagen på epost. Det er supert.

Hvis bagasjen min ikke dukker opp så venter jeg fortsatt 15-20 minutter selv etter at siste bag på bagasjebeltet har kommet. Fordi en koffert eller bag kan ha falt av bagasjebilen på vei fra flyet og inn til ankomsthallen. Da plukkes den opp av en annen bagasjebil litt senere, og kommer kanskje på et annet bagasjebånd. Ta en kikk på de andre båndene, dersom ikke flyplassen er uoverstigelig stor.

Deretter går du til serviceskranken for ditt flyselskap og meld bagasjen tapt. Her fyller dere ut en Property Irregularity Report (PIR), basert på bildene av bagasjen din og av bagasjekvitteringen. Ta godt vare på skjemaet.

Ta en bilde av bagasjen din, og et nærbilde av bagasjelappen. Foto: Odd Roar Lange

Mange flyselskap har en liten toalettmappe med de nødvendigste toalettartikler. Denne får du gratis ved serviceskranken.
Flyselskapet har ansvar for innsjekket bagasjen og du har derfor rett til å kjøpe nødvendige klær/toalettsaker/medisiner mens du venter på at bagasjen skal dukke opp. Dette gjelder også ved kortere forsinkelser. Men husk at det gjelder nødvendige innkjøp.
Ta vare på alle kvitteringer og din PIR. Det er ikke satt noen spesiell beløpsgrense for erstatningsbeløp. Men det forventes at du begrenser innkjøpene til det som er nødvendig.
Vær også klar over at slike nødvendighets-innkjøp ikke dekkes dersom bagasjen blir borte på hjemvegen, fordi de antar at du har det du trenger hjemme.

Erstatning

Dersom bagasjen din ikke er kommet til rette etter 21 dager etter at du har kommet hjem så kan du kreve erstatning for det tapte. Dette kravet må du sende til flyselskapet innen de neste 21 dagene. Flyselskapene har ulike beløpsgrenser for hvor mye de erstatter. Men du kan også sende kravet ditt til ditt reiseforsikringsselskap. Du kan gjerne dele opp kravet, men husk å ikke kreve erstattet samme gjenstand to ganger. Flyselskapet og forsikringsselskapet utveksler informasjon.

Håndbagasje

Husk å ha alle verdisaker, medisiner og nødvendige toalettartikler i håndbagasjen din. Da letter du situasjonen din veldig dersom hovedbagasjen blir borte. Flyselskapet erstatter skadet håndbagasje (og innhold) dersom det er flyselskapet som har forårsaket skaden. Du får ikke dekket gjenglemt håndbagasje, men flyselskapet skal oppbevare gjenglemt reisegods i en viss periode. Kontakt flyselskapet ditt så fort som mulig dersom du har glemt igjen noe om bord.