THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Dramatiske kutt for nasjonale turistveger i Norge

Vil flytte pengene til andre vegprosjekt

Steilneset minnested i Varanger viser deler av historien som kan være vanskelig å forstå. Hekseprosessene i Finnmark på 1600-tallet krevde 91 ofre, og det var her flest mennesker ble dømt for trolldom og brent på bål.
Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Norsk reiseliv må tåle nye kutt i reiselivssatsingen neste år. Fra før er det kjent at regjeringen kutter budsjettet til Innovasjon Norge Reiseliv med 51,5 millioner kroner.
I tillegg kutter de satsingen på Nasjonale Turistveger med 20 millioner kroner i forhold til i fjor, og minus 30 millioner i forhold til 2018.
Regjeringen vil også vurdere i hvilken grad Nasjonale turistveier bidrar til å oppnå de transportpolitiske målene i Nasjonal transportplan.
Eller om pengene bør omprioriteres til andre formål som de mener gir bedre måloppnåelse.

Verdiskaping

Dette skjer bare kort tid etter at det er lagt fram en en ny rapport som viser de lokaløkonomiske effektene av de nasjonale turistvegene. Årets undersøkelsen er gjort for Gaularfjellet og Senja. Og tilsvarende rapport er tidligere lagt fram fra områdene Rondene og Varanger.
Rapportene slår fast at den nasjonale turistvegene har stor betydning for vekst og utvikling i det lokale næringslivet. Men nå vil altså regjeringen kutte i arbeidet med de 18 nasjonale turistvegene i Norge.

Dette var oppdraget

Menon Economics har på oppdrag for Turistvegseksjonen i Statens Vegvesen gjennomført en effektmåling av fire turistvegstrekninger.
Formålet med oppdraget har vært å undersøke om strekningene har hatt en positiv virkning på reiselivet lokalt, og utvikle metode for effektmåling av turistveger.
Menons regnskapsanalyse finner at reiselivsbedrifter langs turistvegene har hatt en merkbart sterkere verdiskapingsutvikling enn sammenlignbare referansegrupper etter åpning av turistvegstrekningenes viktigste attraksjoner. Det samlede budskapet fra intervjuene underbygger Menons funn av at de nasjonale turistvegene har hatt en positiv effekt på lokal reiselivsnæring langs begge veiene.
Statens Vegvesen kommer til å følge opp med en ny undersøkelse til neste år på to nye strekninger.

Kutter millioner

I budsjettforslaget for 2020 som Samferdselsdepartementet la fram 7. oktober er Nasjonale turistveger omtalt slik:
Det settes av om lag 150 mill. kr til Nasjonale turistveier i 2020.
Nasjonale turistveger omfatter 18 veistrekninger med en samlet veilengde på 2 151 km. Satsingen styrker det norske reiselivsproduktet med en særegen attraksjon der kombinasjonen av landskap, kjøretur, arkitektur og kunst frister bilturister til å ha Norge som sitt feriemål.

Vøringsfossen

Høsten 2020 vil trappebruen som forbinder Fossli og Fossetromma ved Vøringsfossen stå klar til bruk. Samtidig starter arbeidet med tilrettelegging og sikring på Fossetromma. Med regional og lokal med finansiering vil det være mulig å få fullført Vøringsfossen, Gjende og Torghatten på Helgelandskysten innen 2023.

I løpet av 2020 vil 161 prosjekter være gjennomført.
Langs Nasjonal turistvei Valdresflye åpnes Flye 1389 for publikum sommeren 2020 sammen med Mefjordvær (Senja).
Andre rasteplasser og utsiktspunkter som bygges i 2020 er:
Espeneset (Hardanger), Hestad (Gaularfjellet), Roni Horns installasjon (Havøysund), Ropeid (Ryfylke), Domen (Varanger), Knøskholmen (Helgelandskysten) og Oscarshaug (Sognefjellet).
I 2020 skal også anleggene Tyrvefjøra (Hardanger) og Sjonfjellet (Helgelandskysten) startes opp med sikte på å bli ferdig i 2021.

Kommunene må betale

Til utviklingen av de store attraksjonene og andre samarbeidspunkter forutsettes det bidrag fra fylkeskommuner og kommuner på til sammen 15 mill. kr i 2020. Departementet vil i løpet av 2020 vurdere det videre arbeidet med Nasjonale turistveier.
Departementet vil i løpet av 2020 se nærmere på den samlede ressursbruken til Nasjonale turistveier og vurdere hvilken innretning denne skal ha videre.
Det må også vurderes i hvilken grad Nasjonale turistveier bidrar til å oppnå de transportpolitiske målene i Nasjonal transportplan, ev. om midlene bør omprioriteres til andre formål som gir bedre måloppnåelse.
I gjeldende Nasjonal transportplan 2018–2029 er det forutsatt at Nasjonale turistveger skal framstå som en helhetlig attraksjon ved at det gjennomføres 46 nye prosjekter innen 2023.

Vil kutte mer i årene som kommer

Atlanterhavsvegen i Møre og Romsdal er en av regionens store turistmagneter. Men det finnes overraskende få turistbedrifter langs den mest populære delen av ruta. Foto: Odd Roar Lange

For å kunne nå dette målet er det i Nasjonal transportplan 2018 – 2029 forutsatt i gjennomsnitt 175 mill.kr/år den første seksårsperioden (i prisnivå 2020) til Nasjonale turistveger.
Fra 2024 er satsingen redusert til om lag 100 mill.kr/år for å sikre drift, vedlikehold, fornying og videreutviklingen av de atten strekningene.
Samarbeidsavtalene med alle de berørte fylkeskommunene skal sikre god drift, vedlikehold og forvaltning av turistveiene, skriver Regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for 2020.

Følger du Thetravelinspector på Instagram?

See this content in the original post