Nye kutt i reiselivssatsingen - dette er årsaken

Dramatisk reduksjon for norsk reiselivssatsing

(ODD ROAR LANGE): Regjeringen fortsetter reduksjonen i satsing på norsk reiseliv. Bevillingen til profilering av Norge som reisemål var i 2019 på 231,5 millioner, noe som er den samme som i 2017 og 2018, og dermed en reell nedgang.
I forslaget til statsbudsjett for 2020 foreslår regjeringen at Innovasjon Norge skal få 180 millioner kroner til sitt arbeide med profilering av Norge.
Det er altså et kutt på 51,5 millioner kroner. Nedgangen er på drøye 22 prosent i forhold til 2019.
Reduksjonen i satsingen på reiselivsområdet henger sammen med endringer i markedet, blant annet gjennom mer digitalisering slik at statlig markedsføring av reisemål er mindre nødvendig, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen .
-Det er også forventet fortsatt god vekst i antall utenlandske turister som kommer til Norge det neste tiåret. Innovasjon Norge skal i stedet legge mer vekt på å medvirke til at flere reisemål kan ha drift hele året. Dette er i tråd med regjeringens målsetting om en lønnsom og bærekraftig reiselivsbransje, sier næringsministeren.
Du kan lese mer om det her.

Men her blir det økning

Samtidig som bevilgningen til Visit Norway reduseres kraftig så skal rammen for såkalte innovasjonslån økes.
Økningen er på 200 millioner kroner, og blir samlet på 1,4 millioner kroner. Dermed skal de bli mer penger til «innovative prosjekt.»
Dette sier Kristin Krohn Devold, reiselivsdirektør i NHO Reiseliv om reiselivsbudsjettet fra regjeringen.

Her kan du se hele nasjonalbudsjettet for 2020.

Og her kan du lese den delen som handler om reiseliv 2020.

Har du reaksjoner på statsbudsjettet? Send det gjerne på mail til orl@thetravelinspector.no