Derfor har du krav på tusenlapper fra flyselskapene etter koronakrisen

Derfor kan de ikke bare gi deg en ny reise

SAS og Norwegian må - sammen med andre flyselskap i Europa - betale deg penger tilbake for flyreiser som ikke gjennomføres. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Mange tusen flypassasjerer har hatt problemer med å få penger tilbake etter flyreiser som er kansellert grunnet koronapandemien. Flyselskapene har forsøkt å unngå tilbakebetaling fordi de hevder at det vil tømme kontoen deres fullstendig og derfor ende i konkurs.
I tillegg til å tilby kontant tilbakebetaling har både SAS og Norwegian tilbudt passasjene en ny reise ved å utstede en såkalt voucher, som er en verdikupong for en ny reise senere, som har høyere verdi enn kronebeløpet (pluss 20 prosent) .
For SAS´vedkommende har denne hatt en kroneverdi som tilsvarer det kunden betalte, mens Norwegian har gitt kundene en voucher i sin egen «valuta»: «Norwegian cashpoints».
Flere flyselskap har ikke ville betale tilbake pengene til kundens konto dersom kunden selv avbestiller en reise, kun når selskapet kansellerer flyavgangen. Men nå må de endre praksisen, mener lederen i EUs Transportkommisjon.

Adina-Ioana Vălean ble november 2019 ble hun utnevnt som Romanias europakommissær for transport i Von der Leyen-kommisjonen

Derfor må de betale

For nå tyder alt på at praksisen er ulovlig. I et intervju med nyhetsbyrået Reuter sier EUs transportkommisær Adina Valean at EU-regulativet er klar på dette punktet:
Kunden har krav på pengene tilbake. Og at EU-regulativet som avgjørelsen er hentet fra ikke kan endres sånn uten videre.

I telefonintervjuet med Reuter forklarer Adina Valean at det kreves grundige forhandlinger for å endre reglene.
Valean ser ikke bort fra at de kan komme til en enighet om bruk av vouchers som en refusjonsmulighet dersom det er en frivillig løsning mellom flypassasjerene og selskapet, og at voucherens verdi er sikret i statlige garantiordninger.
Kunder som idag får en voucher vil utsettes for risiko dersom flyselskapet går konkurs før reisen gjennomføres. Da vil en voucher i praksis være verdiløs, siden den et er usikret krav i konkursboet.
Uten en slik garantiordning på plass vil ikke EU-kommisjonen akseptere voucher-løsningen.

EU-kommisjonen har allerede endret en rekke regler for flyselskapene, ved at de aksepterer statlige garantiordninger for i hindre konkurs. Og de krever heller ikke at flyselskapene må gjennomføre sine flyvninger etter rutetabellen for å unngå å miste retten til de ulike ruter i luftrommet, samt avgangs- og landingstider.

Klimadiskusjon

EU-parlamentet vil også komme til å se på en revisjon av klimakravene som flyselskapene ble stilt ovenfor før koronautbruddet. Enkelt forklart handler dette om krav om reduksjon i utslippene fremover i forhold til de faktiske utslippene 2019/20. Nå kan det bli aktuelt å i stedet stille kravene opp mot utslippene i 2018/19. Utslipp som var høyere enn de vil bli i 2020.
EUs klimakommisjon er obs på at noen vil prøve å utnytte den spesielle situasjonen for å unngå strengere krav mot klimagassutslipp. ca 1/4 av alle klimagassutslipp i EU kommer fra ulike former for transport, og i følge Valean er innstramminger helt nødvendig. Men den såkalte «grunnlinjen» må endres slik at man krever reduksjon i forhold til et normal-år, og ikke et så spesielt år som 2020.