Avsløring etter at disse Kystruteskipene er sjøsatt

Dette skal redde starten for Havila

Med LNG-fremdrift og verdens største batteripakker om bord, blir Havila Castor og Havila Capella de mest miljøvennlige skipene på kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

Med LNG-fremdrift og verdens største batteripakker om bord, blir Havila Castor og Havila Capella de mest miljøvennlige skipene på kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

Kystruteskipene Havila Castor og Havila Capella ble sjøsatt på Tersan-verftet i Tyrkia lørdag. Samtidig er det klart at Havila må leie inn skip for å kunne være i gang etter planen 1. januar 2021.
-Havila-Kystruten sine erstatningsskip kan være «avslørt». De har sendt spørsmål om omflagging til NOR for MS «Bremen» og MS «Expedition». Om de får det til kan det bli en billig løsning, mens de venter på nybygg, skriver Facebookgruppen «Hurtigrutens historie og litt til…»
Havila ønsker ikke å kommentere avsløringen overfor Thetravelinspector.no

Administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll, er i Tyrkia for å få med seg at skipene for første gang har saltvann under kjølen.

Nå gleder han seg over å se skipene flyte og ser frem til å få dem i drift.

- Det skal bli godt å komme i gang med å gi både folk langs kysten og turistene trygg transport og miljøvennlig seilas på verdens vakreste kystreise.

Effektivisering av byggeprosessen

Et halvår der koronapandemien også har påvirket verftet i Tyrkia og bygging av de nye kystruteskipene gjør at de to første skipene ikke er klare til nyttår slik planen var opprinnelig. Men Arild Myrvoll sier at med det man vet nå, ser det ut til at det kan bli levering i løpet av første kvartal 2021.

For å få mest mulig fortgang i byggeprosessen tross utfordringene med koronasituasjonen, har skipene blitt stående på land i lenger tid enn vanlig. Slik har man fått effektivisert flere arbeidsoppgaver, forteller Havila i en pressemelding.

Tvilling-sjøsettingen av to skip på 6200 tonn hver har vært banebrytende for Tersan. Selve arbeidet har tatt flere dager, og for å få skipene til dokken har de blitt fraktet på 1600 hjul fordelt på 200 akslinger. Foto: Havila

Tvilling-sjøsettingen av to skip på 6200 tonn hver har vært banebrytende for Tersan. Selve arbeidet har tatt flere dager, og for å få skipene til dokken har de blitt fraktet på 1600 hjul fordelt på 200 akslinger. Foto: Havila

- Det gjør at arbeidet med skipene som nå er sjøsatt har kommet langt på vei når det gjelder rør, maskiner, elektrisitet og innredning.

På tyrkisk vis er det også slik at skipene ikke blir malt før til slutt. Derfor er byggingen kommet lenger enn det kan se ut til.
I påvente av de nye skipene har Havila Kystruten fått godkjent to erstatningsfartøy, men etterspørselssituasjonen på kystruten mellom Bergen og Kirkenes er for tiden svært usikker, og behovet for kapasitet ved oppstart av ny kontrakt 1. januar 2021 er under evaluering.

Frustrasjon

Koronapandemien og reiserestriksjoner påvirker hele reiselivsbransjen, og gjør det vanskelig også for Havila Kystruten å være konkret om hva som skjer neste år.

- Men vi registrerer med glede at det er god interesse for Havila Kystruten fra reisebyrå og turoperatører. Vi har stor etterspørsel og gleder oss til å komme i drift, sier Arild Myrvoll i pressemeldingen.

Kystruten skryter av stor etterspørsel. Men foreløpig er de ikke i stand til å håndtere den.

Kystruten skryter av stor etterspørsel. Men foreløpig er de ikke i stand til å håndtere den.

Samtidig har det vært stor frustrasjon hos nettopp reisebyråer og turoperatører som har ønsket priser og seilingsinformasjon for å kunne starte salget i god tid før seilingen starter. Dette er nødvendig informasjon for å komme inn i langtidsplanene til utenlandske turoperatører.
På den annen side er det ikke så mye som i dag (september 2020) ser ut til å tyde på at utenlandske gjester får utgjøre en andel av gjestene ved starten av seilingen. Koronapandemien er årsaken til dette.

Fire timer uten støy

Når de nye skipene til Havila Kystruten er på plass, får reisende mellom Bergen og Kirkenes seile med skip som går på LNG som kutter Co2-utslippene med 25 prosent mot tradisjonell fremdrift, i tillegg til at skipene har verdens største batteripakker.
Det kan gi inntil fire timer seilas helt uten utslipp og støy. Skipene har 179 romslige lugarer, og er utstyrte med norske møbler og interiør.

- Vi vil vise fram det beste Norge har å by på. Det gir oss både teknisk gode løsninger til å drive skipet og praktisk gode løsninger for de som reiser med oss.

Fakta om Havila

° Havila Kystruten er et familieeid, norsk rederi med hovedbase i Fosnavåg på Sunnmøre.
° Havila Kystruten har avtale med Samferdselsdepartementet om å drive fire av de elleve skipene som seiler den klassiske kystreisen mellom Bergen og Kirkenes fra 2021 til 2030.
° Havila Kystruten bygger de mest miljøvennlige skipene som skal seile på strekningen Bergen-Kirkenes. Skipene har mellom annet verdens største batteripakker, som gjør at de kan gå i fire timer uten støy og utslipp.