Slik bruker Hunderfossen korona-situasjonen til noe veldig smart

Her er de gode tipsene du kan bruke akkurat nå

Slik ser Hunderfossens hjemmeside ut i uke 14/2020. På innsiden er det mange spennende funksjoner.

(ODD ROAR LANGE): Reiselivsaktører oppfordres til å være kreative under den pågående koronasituasjonen. Men det kan være enklere sagt enn gjort. Hva skal man egentlig gjøre, og hvordan skal man gjøre det?
Jeg har delt denne lista på 7 ting reiselivsbedriftene bør gjøre akkurat nå.

Deler sine beste tips

Et godt tips er også å se hva Hunderfossen Eventyrpark i Gudbrandsdalen har gjort. Her er det nemlig mange smarte tips å hente.
-Over natten endret det meste seg. Den planlagte markedsaktiviteten som var finpusset med kampanjer for salg av sommerpakker og parkbilletter ble plutselig opplevd som malplassert og irrelevant.
Hvordan man skal prioritere markedsressursene i en slik uoversiktlig og usikker situasjon er vanskelig. Historien viser midlertidig at det i alle krisesituasjoner alltid ligger muligheter å oppdrive dersom lommelykta er fokusert og skarp nok, og lyser på de riktige stedene, sier Mads Larsen, markedssjef i Hunderfossen Eventyrpark til Thetravelinspector.no

Fra «kjøp nå» til «vi er her for deg»

Som tusenvis av andre bedrifter i Norge ble 12. mars også et vendepunkt for Hunderfossen.
-Dystre avisoverskrifter, restriksjoner, alvoret. Vi måtte revurdere det meste. Og det måtte skje kjapt. 
I løpet av to dager hadde store deler av markedsplanen blitt revidert og mange av de nye markedstiltakene var allerede i produksjon. Alle de vurderinger og tiltak vi i Hunderfossen har gjennomført så langt kan oppsummeres i det som er en slags egen «regelbok», fortsetter Larsen.

1) Forstå temperaturen der ute – og innrett «tonen» din deretter.

Mads Larsen, markedssjef i Hunderfossen Familiepark.

- Tenk fremover og ta konstant en temperatursjekk slik at man kontinuerlig forstår publikums stadig endrede følelser og humør
For vår del innebar dette å utsette alt av salgsaktiverende kampanjer. Det er rett og slett ikke tid og sted for dette i en krisesituasjon. I stedet startet vi å spørre oss selv om selv hvordan vi kunne være relevante for målgruppen vår.
En ting var vi midlertidig 100% sikre på allerede fra dag #1, og det var at vi skulle være synlig, tilgjengelig og relevante for målgruppa vår. Folk husker nemlig de som stiller opp i vanskelige tider.

2) Gå tilbake til røttene og formålet med bedriften

Og han fortsetter:
- Tenk over hva man faktisk ønsker å oppnå med bedriften. Deretter må man ta stilling til hva man kan gjøre noe med, og det man ikke kan gjøre noe med i den gjeldende situasjonen.
Hunderfossen handler om eventyr, troll, mystikk, hygge, glede og gode minner med hele familien samlet. I tillegg har lek&lær stått som en bunnsolid påle i vårt konsept siden oppstarten i 1984. Dette besluttet vi å kun fokusere på inn i de neste ukene. Vi kan jo like gjerne levere dette når folk er i sitt eget hjem – gitt at dette er praktisk mulig å gjennomføre. 

2) Hjelp målgruppen der du kan

- Hjelp og støtt målgruppen i en ny hverdagssituasjon
Mange foreldre sitter på hjemmekontor med barn hjemme fra skole og barnehage. Dette er en utfordrende kombinasjon. I tillegg kan det jo fort tenkes at barna blir rastløse.
Hunderfossen lever av å skape aktiviteter for barn. Vår kjernekompetanse ligger derfor nettopp innenfor dette området. Vi lagde derfor et digitalt aktivitetshefte (som også kan skrives ut) for små og store, med 15 forskjellige inneaktiviteter, med blant annet oppskrift på trolldeig, eventyrquiz, tegnekonkurranse, mulighet for å lære seg heksefest-dansen fra Trollnatt, og mye mer.
Du kan åpne aktivitetsheftet her.
Her kan du lese The Travel Inspectors anmeldelse av Trollnatt - som fikk terning 6.

Vi er også på utkikk etter Norges beste eventyrforteller! Vinnerens stikker av med fribilletter til Hunderfossen Eventyrpark for hele familien. Les mer her.

3) Lever innhold som gir fokus på noe annet. Noe som skaper trygghet og ro. Og kanskje et smil.

-Vi tilgjengeliggjorde videoinnspillingen av den kritikerroste forestillingen Trollnatt fra 2018 for strømming på internett – helt gratis.
Forestillingen varer i nærmere 1,5 time, og passer for hele familien. Tilbakemeldingene har vært utelukkende gode, og vi konstaterer langt på vei at Trollnatt aldri har hatt så høy synlighet på digitale flater.
Verdi for målgruppen, verdi for oss.

 -Vi gjorde også vår del av «holdningsdugnaden» gjennom å hive oss rundt og produsere denne videoen:

4) Gi folk noe konkret å se frem til

- Minn dine potensielt fremtidige kunder på hva du har og hvem du er. Gjør det mulig å planlegge fremtiden gjennom å tilby maksimalt av fleksibilitet og minimalt av risiko.
Vi endret umiddelbart våre avbestillingsvilkår. Pr. i dag har vi 100% refusjon ved avbestilling frem til 17.mai. 

Jeg har aldri vært gladere over å betale fakturaer til enkeltmannsforetak og mindre bedrifter som har levert utmerkede tjenester til oss i denne tiden
— Mads Larsen - markedssjef Hunderfossen familiepark

 5) Bruk penger – markedsføring er svært gunstig i disse dager

- Når alle andre stenger markedskrana blir også annonseprisene lavere.
I Hunderfossen har vi hatt fantastiske CPM- og CPC-resultater, med klikkpriser nede i kr 1,50.
Video fungerer eksepsjonelt bra – i hvert fall for oss. I tillegg sitter folk klistret til digitale flater, og har bedre tid til å konsumere innhold gjennom hele dagen.
Man kan med andre ord få langt bedre synlighet med samme markedsbudsjett som tidligere (økt ROMI).

Har regelboka vår fungert?

Dette er resultatene for Hunderfossen under koronasituasjonen.
-Siden 10. mars har vi i skrivende stund nærmere +90% økning i webtrafikk mot fjorårets tall, og har enkelte dager ligget på tilsvarende nivå som i toppsesong (sommer).
Synligheten vår på sosiale medier har slått det meste av tidligere rekorder, og engasjementet hos publikum har vært fantastisk.
Vi har vel aldri mottatt så mange «takkemeldinger» fra publikum som for innholdet vi har publisert de siste to ukene.
Salgsmessig har vi ikke oppnådd noen økning mot fjoråret. Men det har heller ikke vært målsettingen for oss. Det er nemlig tid og sted for alt. Når tingene normaliseres og hverdagen starter for fullt håper vi på å være litt høyere i frontallappen for målgruppen vår. Rett og slett fordi vi har hatt mye med hverandre å gjøre i denne utfordrende tiden, forteller Mads Larsen.

Kan den fungere for andre?

-Det tror jeg. Det finnes bedrifter som virkelig ser mulighetene – og som griper dem. Det bor så mye kompetanse i forskjellige bedrifter som enkelt kan deles med potensielle gjester og kunder.
Mine umiddelbare tanker er: 

·       Skisteder holdes stengt, men kan allikevel bruke sin kompetanse til å dele hvordan man skaper seg gode skiopplevelser på egenhånd, ute i det fri.

·       Et hotell kan måtte stenge eller begrense antallet gjester, men kan allikevel delen sin kunnskap om opplevelser og turer utendørs i sitt nærområde.

·       Restauranter kan dele tips om hvilke middagsretter du kan lage hjemme – og selvsagt hvordan du gjør det.

-Tenk langsiktig. Kommuniser. By på deg selv: vis hva du har og hva du kan.
Og invester dine ressurser deretter. Det er nå du har mulighetene til å komme enda tettere på både eksisterende og potensielt nye gjester og kunder, uten at det koster skjorta, avslutter Mads Larsen.

Har du spørsmål eller tips?

Har du noen gode tips og ideer så er du mer en velkommen til å dele dem via thetravelinspector.no
Send gjerne en mail til orl@thetravelinspector.no eller legg meg til som venn på Facebook her så kan vi ta «praten» der.