Spennende cruisesatsing langs norskekysten

Her skal skipene seile når Hurtigruten starter med nye Norgescruise

Trollfjord er et av skipene som skal inn i cruisetrafikk langs Norgeskysten. Foto: Odd Roar Lange

Trollfjord er et av skipene som skal inn i cruisetrafikk langs Norgeskysten. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Fra 2021 setter Hurtigruten inn tre skip på ekspedisjonscruise-seilinger langs norskekysten.
-Det betyr flere helårsturister, flere norske arbeidsplasser– og en storsatsing på mer miljøvennlig biodiesel, lover rederiet.

Nye havner

- Nå er de siste detaljene endelig på plass. Med de nye ekspedisjonscruise-seilingene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Stavanger, Træna, Reine, Fjærland og Værlandet er blant stedene som fra 2021 får jevnlige besøk av Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip MS Otto Sverdrup, MS Maud og MS Trollfjord. Skipene skal seile langs norskekysten, med helårlige avganger fra Hamburg, Dover og Bergen, forteller Hurtigruten. 

- Vi har over tid sett en klar trend der flere ønsker reiser som starter nærmere hjemmet, uten unødvendige flyreiser. Dette har blitt ytterligere forsterket av coronapandemien. De nye seilingene våre er et perfekt alternativ for de som vil oppleve Norge uten å fly, sier Skjeldam.

Skjermbilde 2020-06-10 kl. 10.51.20.png

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile til flere steder langs norskekysten enn noen gang tidligere:

Skjermbilde 2020-06-10 kl. 10.51.30.png

MS Trollfjord skal seile ut fra Bergen året rundt – på 11-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og tilbake. Som på avgangene fra Hamburg og Dover blir det lengre tid i hver havn.

MS Otto Sverdrup (tidligere MS Finnmarken) skal seile ut fra Hamburg året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake.Alta og Stavanger er blant de nye destinasjonene.

MS Maud (tidligere MS Midnatsol) skal seile ut fra Dover året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake, blant annet med todagers-stopp i Tromsø.

I tillegg skal sju skip fortsatt seile i anbudstrafikken på den originale ruten Bergen – Kirkenes, med både lokalpassasjerer, gods og turister med stopp i 34 havner langs hele kysten.

Flere gjester hele året

- Rutetrafikken langs kysten og de nye ekspedisjonsseilingene utfyller hverandre perfekt. I alle år har vi blitt kontaktet av gjester som ønsker mer tid i hver havn, og destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis: ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten, sier Skjeldam.

Skjermbilde 2020-06-10 kl. 10.51.40.png

Ingen utflagging

Som resten av Hurtigrutens flåte skal de tre ekspedisjonscruiseskipene seile på norsk flagg. Det betyr at Hurtigruten, som er en av Norges største maritime arbeidsgivere, skal ansette mellom 250 og 300 nye norske sjøfolk før oppstarten i januar 2021.

- Det er svært positivt at selskapet satser på flere norske arbeidsplasser, og spesielt at MS Trollfjord skal seile ekspedisjonscruise på Norskekysten på NOR-flagg med norsk besetning, sier Jørn Lorentzen, hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbund i Hurtigruten.

Med små, spesialbygde skip tar Hurtigruten med seg et jevnt antall reisende - også utenfor høysesongene.

- Fra 2021 vil vi øke reiselivsaktiviteten ytterligere. Ekspedisjonsskipene går til færre destinasjoner, der vi kan ligge lenger på hvert sted og skape enda bedre opplevelser, mer aktivitet og større verdier sammen med lokalsamfunnene. For oss er det viktig å bygge opp Norge som et helårsreisemål, og bidra til å skape trygge lokale arbeidsplasser året rundt, sier Skjeldam.

MS Otto Sverdrup (nåværende MS Finnmarken) går våren 2020 gjennom den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie. Våren 2021 skal MS Maud (nåværende MS Midnatsol) også totaloppgraderes. 

MS Trollfjord, som skal seile videre med sitt nåværende navn, skal også gjennom mindre oppgraderinger. Alle tre skipene vil få et høyteknologisk Hurtigruten Science Center, i tillegg til restaurantene som finnes på alle Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip: Aune, Lindstrøm og Fredheim.

Skjermbilde 2020-06-10 kl. 10.51.53.png

Hit skal skipene seile:

Brønnøysund
Bergen
Stavanger
Hjørundfjorden
Tromsø
Ålesund
Molde
Trondheim
Bodø
Lyngen
Svolvær
Reine
Kristiansund
Alta
Træna
Stokmarknes
Sandnessjøen
Narvik
Risøyhamn
Finnsnes/Senja
Fjærland
Honningsvåg
Værlandet
Calais
Cuxhaven
Dover
Hamburg