Hurtigrutekonkurrenten vil droppe disse seilingene neste år

Mangler skip - håper å slippe kostbar leieavtale

Havila Kystruten under nordlyshimmel.jpg

(ODD ROAR LANGE): Havila Kystruten har søkt Samferdselsdepartementet om å slippe oppstart fra januar 2021.
Administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll, sier koronapandemien og reiserestriksjoner gjør at det er behov for færre skip på kystruten mellom Kirkenes og Bergen fra januar 2021. Rederiet skulle etter planen ha fire skip klare fra nyttår. Ingen blir ferdige i tide, og dermed måtte løsningen bli å leie inn skip.
Slik han Havila Kystruten nå ser det, er det ikke behov for erstatningsskip for Havila Kystruten. Han har derfor anmodet Samferdselsdepartementet om aksept for å ikke bruke erstatningsfartøy og å slippe oppstart fra 1. januar 2021.

Sjøsatt men ikke klare

Kystruteskipene «Havila Castor» og «Havila Capella» ble sjøsatt på Tersan-verftet i Tyrkia tidligere i høst. Drømmen var å kunne starte fra 1. januar med to ferdige skip og å leie inn to erstatningsskip for å kunne være i gang med fire skip, som var den opprinnelige etter planen 1. januar 2021.
Men planen måtte endres og dermed ble det klart at erstatningsskip var eneste mulighet for i det hele tatt å være klar 1. januar.
Derfor sendte Havila Kystruten inn spørsmål om omflagging til NOR for MS «Bremen» og MS «Expedition» og å bruke de gamle skipene i oppstartsfasen.
Om de får det til kan det bli en billig løsning, mens de venter på nybygg, skrev Facebookgruppen «Hurtigrutens historie og litt til…»
Havila ønsket ikke den gangen å kommentere avsløringen overfor Thetravelinspector.no

Færre skip langs kysten

- Så lenge koronaen herjer og det er strenge reiserestriksjoner, så gjør markedssituasjonen at det ikke er behov for full trafikk på kystruten. Vi har derfor bedt Samferdselsdepartementet om en avklaring rundt hva som blir forventet, og også om de mener det trengs erstatningsfartøy, sier Havila i en pressemelding.
Konkurrenten Hurtigruten har nedskalert sin seilingsfrekvens. Rederiet er nå nede i bare to skip på kystseilasen, noe som betyr at havnene langs kysten får besøk bare hver 5. til 6. dag. Noe som igjen har fått kystsamfunn, særlig i nord, til å reagere sterkt.

Nye skip første kvartal 2021

Havila Kystruten har avtale med Samferdselsdepartementet om å seile fire av de elleve skipene på den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes fra 1. januar 2021 med nye og miljøvennlige skip.
Koronapandemien har påvirket byggingen av de nye skipene slik at de to første ikke blir klare før i løpet av første kvartal 2021, men Arild Myrvoll sier disse da blir tatt til Norge og satt i trafikk så raskt som råd.

Ser fram til å komme i drift

Hvor lenge det vil gå før Havila Kystruten kan seile med flere skip er det svært vanskelig å si noe konkret om.
- Det kommer an på hvordan pandemien utvikler seg, når vi får vaksine og når folk får lov – og vil – reise igjen. Men når det skjer, da skal vi være klare til å gi folk god og trygg transport på kystruten.
Myrvoll sier han forstår godt folk sin frustrasjon over færre skip på ruten, og at han selv også er utålmodig etter å komme i gang med å bli en del av kystbefolkningen sin hverdag og gi nødvendig transport av folk og gods.

- Men slik situasjonen er nå med så få reisende, er det dessverre ikke mulig å drive alle skipene på ruten langs kysten. Vi vet og forstår at det gjør det vanskelig for folk langs kysten, og vi ser frem til å komme i gang med drift og full kapasitet, sier Havilasjefen.

Dette er Kystruten Havila

°Havila Kystruten er et familieeid, norsk rederi med hovedbase i Fosnavåg på Sunnmøre.
°Havila Kystruten skal fra 2021 drifte fire av de elleve skipene som seiler den klassiske sjøreisen fra Bergen til Kirkenes.
°Havila Kystruten bygger de mest miljøvennlige passasjerskipene som skal seile på strekningen Bergen-Kirkenes. Skipene har blant annet verdens største batteripakker som gjør at de kan gå i fire timer uten støy og utslipp.