THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Nå vil de ha en større bit av cruise-kaka

Dette er spennende nyheter for norsk mat

Cruiseskipenes kjøkken skal forhåpentligvis servere mer norsk mat til gjester som seiler langs Norskekysten.
Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Cruisenæringen er i sterk vekst og det nærmer seg 1 million cruiseturister i Norge per år.
Mange turister ønsker mer enn å se Norge. De vil smake en bit av det også. Og nå vil reiselivsnæringen ha en større bit av cruisekaka.
-Vestlandsregionen har en rekke lokale mat- og drikke produsenter som vil kunne ha stor glede av å bli leverandører til cruiseskip. Det er ønskelig å avklare om lokale leverandører er interessert i og i stand til å levere til cruisenæringen, og om det er grunnlag for å gå videre med et slikt prosjekt, sier prosjektleder Trond Amland i et nyhetsbrev for «Handlingsplan for Cruisestrategi for Vestlandet».
- Vi vil da tilrettelegge og skape arenaer for at leverandører som er interessert kan komme i posisjon til å selge til cruiserederier. Vi vet at det allerede i dag er flere lokale mat og drikkeleverandører som er i direkte kontakt med rederier om leveranser og avtaler er også inngått, skriver Amland videre.

Jakter på økt bærekraft

-Det er ikke mulig å måle hvor stor andel av cruiseturistenes totale forbruk som tilfaller norsk økonomi, uten å ha innsikt i rederienes kjøp av tjenester fra norske aktører. Alle som reiser på cruise kjøper en form for cruisepakke, men hvor mye og hva som er inkludert i cruisepakken varierer – både mellom passasjerer, skip og rederi, skriver Innovasjon Norge i sin ferske cruiseundersøkelse.
Og nå ønsker reiselivet i fylkene Vestland og Møre og Romsdal å undersøke muligheten til å øke cruiserederienes innkjøp fra norske aktører fremfor å etterfylle med tollfrie varer fra lagerene i Hamburg og Bergen.

95 prosent av cruiseturistene bruker penger i land i Norge. Og majoriteten av cruiseturistene går i land i alle havnene skipet besøker. Men det finnes foreløpig ingen oversikt over hvor mange cruisepassasjerer som går i land i de ulike havnene. Foto: Odd Roar Lange

-Det har også tidligere vært gjort forsøk på å få til et organisert arbeid på dette området. Mer enn tidligere er dette et aktuelt tema som kan bidra til økt landbasert verdiskaping knyttet til cruiseturismen, samtidig som økt bruk av kortreist mat og drikke ombord i cruiseskipene vil være en mer bærekraftig løsning enn slik som i dag der store laster med mat og drikke fraktes fra kontinentet til Norge, for så å leveres ombord i cruiseskipene fra norske havner, skriver Amland.

Dette betaler de for

-Cruiseturistene er betalingsvillige turister, som bruker mye penger på reisen til Norge. Størstedelen av forbruket er betaling for cruisepakken, som i stor grad tilfaller rederiene. Av det forbruket som tilfaller Norge,
brukes det mest på shopping og mat og drikke, samt på utflukter, attraksjoner og aktiviteter. Men cruiseturistenes forbruk i Norge har gått ned sammenlignet med forrige nasjonale cruiseundersøkelse, som ble gjennomført i 2014. Det totale forbruket til cruiseturistene har økt fra 12,1 mrd. NOK til 21,8 mrd. NOK, men en betydelig mindre andel av turistenes totale forbruk tilfaller norsk økonomi. Det er særlig forbruket på aktiviteter og opplevelser i land som har gått ned fra 2014 til 2019. Amerikanere og australiere brukes mest penger av cruiseturistene i Norge, skriver Innovasjon Norge i Cruiseundersøkelsen 2019 som nettopp er offentliggjort.

Klarer de å levere?

-Vesentlige spørsmål her er selvfølgelig om norske leverandører er konkurransedyktige på pris, om de er interessert i dette markedet og om de har leveringskapasitet da det ofte er snakk om store volum. I tillegg er det selvfølgelig avgjørende om cruiserederiene er interessert i økte innkjøp av norskproduserte matvarer og drikke. Dette og andre sentrale spørsmål avklarer vi nå i et samarbeid med Cruise Norway AS, fylkeskommunene, Matarena og andre nettverk for produsenter av lokal mat og drikke i Vestlandsregionen, skriver Trond Amland.
Utfordringer med å levere i store nok volum gjennom årets 12 måneder var også en av utfordringen da Hurtigruten startet opp sitt prosjekt med Coastal Kitchen - lokalmat fra stedene skiper seiler forbi.

Ny organisering

-Neste steg er å gå i dialog med rederier og avklare deres interesse og behov for et mulig samarbeid på dette feltet. Hvordan prosjektet eventuelt vil bli organisert videre vil vi komme tilbake til når nødvendige avklaringer er gjort. Formålet med prosjektet vil da være å bidra til at det skapes arenaer der lokale mat- og drikkeprodusenter kommer i direkte kontakt med rederier som er interessert i nærmere samarbeid, forteller Trond Amland i nyhetsbrevet.

See this content in the original post