Stort bilde-ekstra: Slik er nye MS «Richard With»

Hva synes du om skipet etter ombyggingen?

Skjermbilde 2018-12-19 14.08.08.png

(ODD ROAR LANGE): Hurtigruten fikk hard medfart på sosiale medier og i kommentarfelt etter at de startet modernisering og oppgradering av sine eksisterende skip.
Men den voldsomme kritikken har for en stor del stilnet. Og etter det største oppgraderingsprosjektet i Hurtigrutens historie, har MS Richard With gjenoppstått som flunkende ny. Her kan du se bildene.
I løpet av noen hektiske uker i månedsskiftet november/desember gjorde Fosen Yards den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie. På under en måned ble samtlige lugarer, suiter og fellesområder på MS Richard With totaloppgradert i tørrdokken på verftet.

Sjefen er fornøyd

- Vi er veldig fornøyde med at skipet som er oppkalt etter grunnleggeren vår endelig får en standard Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Her kan du se bildene av skipet etter ombyggingen. Alle foto: AGURTXANE CONCELLON/Hurtigruten

Begynnelsen på storstilt grønn oppgradering

Og dette er bare begynnelsen for Hurtigruten som forbereder nye tider og konkurranse med rederiet Havila: Verftsoppholdet ved Fosen var det første av en to-trinns oppgradering som vil forvandle skipet – som er spesialbygget for Kystruten Bergen – Kirkenes – til et av verdens mest miljøvennlige passasjerskip.

I løpet av de neste to årene skal Hurtigruten erstatte tradisjonelle dieselmotorer med store batteripakker og LNG gassmotorer på MS Richard With og minst fem andre skip i flåten.

- Hurtigruten er verdensledende på det grønne skiftet. Når vi introduserer de nye skipene på norskekysten vil vi sette en ny standard for miljøvennlige skip, sier Skjeldam.

Slik er MS Richard With er oppgraderingen

·   Samtlige lugarer og suiter er oppgradert for å matche Hurtigrutens nye standarder. Akterut på dekk 6 er en rekke lugarer slått sammen til 14 større suiter, flere av dem med store karnappvinduer og spektakulær utsikt.

·   Hovedrestauranten Torget er totaloppusseset. Den har fått nye, langt større vinduer på tre sider med utsikt akterover.

·   Brygga bistro, som finnes på flere andre oppussede Hurtigruten-skip, har blitt erstattet av en større arkade og helt nytt Activity Center som blir om bord-hovedkvarteret til Hurtigrutens Ekspedisjonsteam. Her finnes store skjermer og moderne teknologiske hjelpemidler. I tillegg til flere sitteplasser for de som vil nyte utsikten eller hverandres selskap.

·   A la carte-restauranten Kysten, som serverer kortreist mat fra lokale råvarer, har blitt litt annerledes enn på de andre Hurtigruten-skipene som er oppgradert de siste årene. I tillegg til oppgradert interiør, vil restauranten vil også være åpen for lunsj.

·   To store boblebad med panoramautsikt er bygget helt akterut på skipet. Treningssenteret på dekk 7 er betydelig utvidet

·   To nye forelesningssaler har blitt bygget helt forut på dekk 4. De ligger i tilknytning til det døgnåpne serviceområdet Kompass, som skal inneholder  resepsjon og butikk.

·   Bakeriet Multe, som er et av de mest populære områdene på Hurtigrutens skip, er bygget på dekk 7. Området har blitt ganske likt som på MS Nordnorge, og severerer nybakte kaker og bakevarer, smørbrød, lokalprodusert iskrem, kaffe, smoothies og andre småretter.

·   Med kystens beste utsikt forut helt øverst på skipet, har Explorer Lounge og Panorama Bar blitt fullstendig oppgradert.

·   Skipet har også fått en større teknisk oppgradering, blant annet med installasjon av landstrømanlegg og nytt airconditionanlegg.

Oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger

Den omfattende oppgraderingen av skipet som er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger markerer også slutten på Hurtigrutens 125-årsjubileum.
Hurtigruten regnes som verdens største ekspedisjonscruiserederi. Bare i 2018 seiler selskapet til over 200 destinasjoner i 30 land – fra Svalbard i Nord, via Norskekysten, Europa, Nordvestpassasjen og Karibien til Sør-Amerika og Antarktis i sør, skriver Hurtigruten i pressemeldingen.

Etter at Hurtigruten nylig bestilte et tredje, hybriddrevet og norskybygget ekspedisjonsskip fra Kleven verft, vil selskapets voksende flåte av ekspedisjonsskip snart bestå av 17 spesialbygde skip.