«The drinks are on us» - slik selger de reiser til Island

Imponerende reiselivskampanje fra Island - igjen

(ODD ROAR LANGE): Hvorfor reiser så mange til Island at det nærmest er blitt et problem?
Vel, svarene er mange. Men ett av dem er utvilsomt gode kampanjer i media. Som har gjort Island til et produkt som mange stoler på. Du husker kanskje denne dansevideoen?
Og nå gjør de det igjen med noe så enkelt som rent drikkevann fra kranen. Det er en selvfølge for mange nordmenn (nei, jeg har ikke glemt vannskandalen på Askøy).
Men ikke fullt så selvfølgelig alle andre steder i verden.

Rent og enkelt

«65 prosent av alle reisende bruker mer flaskevann når de er på reise enn når de er hjemme», starter den nye kampanjen Kranavatn på det offisielle nettstedet Inspiredbyiceland.
Og det fortsetter: 70 prosent av turister sier at de ikke stoler på vann fra kranen når de er på reise.
… og 80 prosent av alle plastflasker ender opp på søppelfyllinger eller i havet.

Skjermbilde 2019-08-13 14.09.32.png

Forandring fryder

Og nå slår Island virkelig et slag for endring. Mens Norge - fra næringsministernivå og ned til «vanlige innbyggere» krangler om det er problemer knyttet til cruisetrafikk eller om overturisme, bompenger og for dyrt å reise å egen land, så gjør Island det enkelt igjen.
De styrker merkevaren Island med en flaske rent vann.
Du kan signere et løfte om å drikke vann fra flerbruksflasker og ikke kaste søppel i naturen - og du gjøre det ved hjelp av museknapp på datamaskinen/nettbrett og du kan dele budskapet i sosiale medier.
It´s time for a change, slår det offisielle islandske turistkontoret fast.
Det er vanskelig å være uenig.

Skjermbilde 2019-08-13 14.19.30.png

Velkommen etter

Det handler ofte om å gjøre det enkelt. Det er selvsagt ikke lett, før man ser det. Og da faller brikkene på plass.
Reiselivs-Norge er fragmentert i hvordan de selger landet og regionene. Og rundt om i landet er det laget eller lages det en rekke masterplaner for reiselivet. Flere av dem ender opp med å bli så kreative at de neppe blir satt ut i livet.
Dersom Norge vil styrke sin merkevare for gode og bærekraftig turisme: Se til Island.
Vi har rene elver, rene fjorder, rene fjell, ren mat og ren drikke, rene historier og rene historiefortellere.
Gjør det enkelt, gjør det troverdig. Og gjør det raskt. For det haster med forandringer.
Og legg gjerne din neste ferie til Norge - ditt nærmeste ferieland.