Payback-time for reiselivet

bilde11.jpg

Reiselivet leter etter stadig nye måter å tjene penger på. De burde delt ut noen kroner også.

De 6000 første billettene til vanlig pris. De neste må betale 10 prosent til et veldeldig formål... Det hadde vært noe. Foto: Odd Roar Lange

Store sportsbegivenheter er god butikk for norsk reiselivsbransje. Fotballkamper fyller hotell, Norwaycup  gir kjempeinntekter til Oslo, Birken (Birkebeinerrittet) gir masse penger både fra syklister og langrennsløpere. Det samme gjelder mesterskap som er viktige inntektskilder for reiselivet. Listen er ganske lang...

Paybacktime for reiselivet. På tide å tenke nytt. Foto: Odd Roar Lange

Mange av disse arrangementene har begrenset med plasser og det er kø ved påmeldingen når den åpnes. Jeg hadde ønsket at reiselivet gikk sammen med  arrangørene av store sports- og kulturarrangement og gjorde som flere arrangører i utlandet - blant annet i England: Der de første plassene er åpne for alle, men etter at et forhåndsbestemt antall billetter eller deltagertegn er solgt så må man gi penger til et avtalt veldedig formål for å slippe gjennom. Utsolgt er altså ikke de samme som utsolgt. Men du må betale en ekstraavgift til det veldedige formålet for å melde på deg eller laget ditt.

Eller for å få kjøpt billettn du ønsker deg.

Det synes jeg er en god idè