7 spørsmål flyselskapet håper du ikke stiller ved overbooking

Men de kan skaffe deg en gratis storby- eller luksusferie

Gir du fra deg ditt sete på flyet så kan erstatningen bli nok til en skikkelig bra tur. 
Foto: Odd Roar Lange

(Odd Roar Lange): Dersom flyet er overbooket må noen gi fra seg plassen sin før flyet kan dra av gårde. Flyselskapene ønsker at denne prosessen skal gå så fort som mulig for at de skal slippe å miste avgangstiden sin.
Derfor har du gode forhandlingskort dersom du er raskt ute og tilbyr dem ditt set.

Dette er minstekravene

• 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km
• 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
• 600 euro for alle øvrige flygninger

Kompensasjonen reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn:

• 2 timer ved flygning opptil 1500 km
• 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
• 4 timer for alle øvrige flygninger

Det er forhandlingsrom for dem som er smart - og som er hyggelig.

Og her er spørsmålene flyselskapet ikke ønsker at du stiller

• Får jeg plass på det neste flyet til mitt bestemmelsessted?
• Får jeg dekket hotell dersom det neste flyet ikke går før i morgen?
• Får jeg dekket hotell dersom det er veldig lenge å vente på flyplassen idag, og jeg heller ønsker én ekstra dag i den byen vi er i, og heller reise hjem i morgen?
• Får jeg dekket transport til og fra hotellet?
• Får jeg dekket mat og drikke (innen en rimeligsum) under ventetiden?
• Er det restriksjoner på reisene jeg får i kompensasjon? (Dager du ikke får brukt dem/dårlige seter etc)
• Kan jeg ta ut erstatningen i bonuspoeng eller flybilletter i stedet for kontanter?

Velger du å ta erstatningen som voucher til en ny flyreise - eller som bonusbilletter som du kan veksle inn i hotellopphold eller flyreiser - så kan du få veldig mye for ventetiden.
For dette er billigere for flyselskapet enn om du vil ha pengene inn på kontoen din.

Min erfaring med flyselskapene er at de nødig gir fra seg informasjon om din mulighet til å forhandle om erstatning. Jeg har prøvd det, med hell, flere ganger. 
Og nå vet du det, også.