Derfor bør du droppe bookingselskapet

Reiselivet er redd for Uber. De burde heller bekymret seg for bookingselskapene.

Skal pengene for overnatting bli igjen i Norge for å styrke bransjen, eller sendes utenlands?

Foto: Odd Roar Lange

Transportformidleren Uber og overnattingsformidleren Airbnb er blitt norsk reiselivs store spøkelse. Delingstjenesten har skapt utfordringer som lovgiverne ikke har vært observante på. Og derfor vil vi i en periode måtte leve med at den ene delen av reiselivsnæringen får jobb i et uregulert marked, mens den andre irriterer seg over alle lover og regler som må følges. Det skaper en konkurranseulikhet som bør fjernes.

Beat them

Jeg har tidligere anbefalt reiselivet generelt og taxinæringen spesielt å lære av de nye konkurrentene fremfor å slåss mot dem.

Når det gjelder bookingselskapene, fremfor alt store aktører som booking.com, hotels.com og expedia.com, blir de varmt omfavnet av mange i reiselivet. Omfavnelsen er flere ganger så het at aktørene ukritisk får komme til orde på reiselivskonferanser for å selge sitt budskap fra scenekanten.  

Dette til tross for at de både kjører beinharde kontrakter, stikker av med kundelister slik at hotellene ikke selv kan få bruke dem til direktekontakt (hvorfor tror du ellers at hotellet må samle inn visittkortet ditt i en skål ved resepsjonen?) og fremfor alt - de undergraver destinasjons- og distriktsutvikling.

Hva skjer´a?

Når du eller jeg bestiller overnatting via et bookingselskap mister hotellet 15 prosent av inntekten. Det kan muligens kompenseres ved antall solgte senger og mersalg i bar og restaurant. Verre er det at Norge mister skatteinntektene som kan brukes til destinasjonsutvikling. Her snakker vi om et høyt antall millionbeløp hvert år. Hvor mye det dreier seg om kan være vanskelig å finne ut av.

Booking.com omsatte i 2014, i følge Brønnøysundregistrert, for knappe 11 millioner kroner. Men det er bare det norske selskapet. For hovedinntektene går direkte til morselskapet i Amsterdam. Det er de som fakturerer de norske overnattingsstedene for senger de har formidlet - og dermed forsvinner skattepenger til utlandet og dermed også muligheter til momsfradraget. 

Kjøp direkte og klokere

De aller fleste norske overnattingsbedrifter gir deg nå overnatting til samme pris - eller lavere - enn bookingselskapene. Du får også anledning til å skaffe deg bonuspoeng i selskapenes lojalitetsprogram. Dermed blir real-prisen enda lavere. At pengene blir igjen i Norge og at hotellet kan få momsfradrag bør også være viktig. Det er noe å tenke på.

Både for oss som er kunder - og ikke minst for dem som jobber innen reiselivsnæringen.

Hvem tør ta et første åpne oppgjøret med bookingselskapenes politikk? Kontakt meg gjerne på orl@thetravelinspector.no eller telefon 90 58 34 85

Hva mener jeg om dette - les mer: