10 tips for å lykkes med en bærekraftig reiselivsbedrift

Du kan ikke bruke i 10 år når du har bare 10 måneder.

Klart det er lys å se i fremtiden. Alle foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Norsk reiseliv står ved et av de største veiskillene i moderne turisme. Bærekraftig fremtid med lite klimaavtrykk, eller full gass i samme retning som før. Det er ingenting som heter midt i mellom, på samme måte som man ikke er er «litt gravid.»
Og etter å ha besøkt et stort antall reiselivsaktører i inn- og utland også de siste månedene ser jeg klare ønsker om å gå i riktig retning. Men det er liten hjelp å få når det kommer til praktiske løsninger. Ikke vent på hjelp fra det offentlige. Du kan starte allerede i dag - og du må gjøre seg selv, gjerne sammen med lokale samarbeidspartnere.
Jeg har samlet noen av tipsene som kommer til å gjøre en forskjell for deg og din reiselivsbedrift. Og om du vil vite mer så kommer gjerne på besøk til deg for å fortelle mer og å dele flere av tipsene som andre har tatt i bruk og som virker.

1) Fjern engangsplasten

Noen opplever dette som mer symbolsk enn virkelig effektfullt. Felles for alle suksessbedriftene innenfor bærekraft er er at de har fjernet engangsplasten. Både fordi det ser smart i seg selv, det får deg til å tenke alternative løsninger. Og det er viktig overfor kundene og gjestene dine. Du kan ikke snakke om bærekraft mens du har plastsugerør i baren. Gjestene kan kanskje ikke så mye om bærekraft og miljøvern. Men akkurat dette har de fått med seg.

2) Fjern unødige importvarer

Det er ikke så smart å servere italiensk vann på flaske samtidig som du slår et slag for bærekraft og miljøet.
Vann tappet på flaske er i de fleste tilfeller veldig, veldig bra. Og må du gå for kjøpevann så er det et minimum at det er tappet i Norge.
Gjestene vil veldig gjerne gjøre noe bærekraftig, og da må ikke du som er vert gjøre det vanskeligere for dem.

3) Bruk solenergi eller vindkraft

Igjen en handling som både virker i praksis og som er en symbolhandling. Mange bruker solenergi eller vindkraft fordi det er smart og fordi det er synlig for gjestene. Det er lettere å be gjesten spare på strømmen når gjesten vet at det er en fornybar men ikke ubegrenset energi. Fortell gjestene om solenergiprosjektet. Selv om det bare brukes i beskjeden grad så vil gjesten se at her er det virkelige noen som gjør noe og som er handlekraftig.

4) Gå for turistskatt

Å utvikle nye og bærekraftige løsninger koster penger. Du kan selvsagt søke det offentlige om støtte, men vær klar over at det tar tid og kan ha sterke begrensninger. Regjeringen har allerede åpnet opp for finansiering av fellesgoder via en såkalt turistskatt. Ikke hør på dem som sier at det kommer til å skremme bort kundene eller at det ikke er gjennomførbart. Det finnes tallrike eksempler på suksesser. Og ingen på fiaskoer. Visste du at den norske flyseteavgiften trekkes frem internasjonalt som suksessfaktorer og et tegn på handlekraft?

5) Bekjemp overturisme

Overturisme er ikke et fenomen vi bare opplever i Venezia, Amsterdam, Strøget i København eller London. Nordmenn kommer til å fortsette å reise. Det er din jobb å bidra til at hensikten med reisen er positiv - og jobb gjerne aktivt for å utvide sesongen. Og gi gjesten sjansen til å reise hjem med den gode følelsen av å la lært noe, gjort noe og vært med på noe som er nyttig.

6) Be gjesten om hjelp

Gjestene vil gjerne bidra. Både forretningsreisende og fritidsreisende vet at de er en belastning for naturen. Man finner gjerne en unnskyldning for seg og sine. Men innerst inne er det en dårlig samvittighet som vi ønsker å lette på. La gjesten få være med på miljødugnaden, plastinnsamlingen etc. La gjesten lage sin egen mat sammen med dere der det er mulig, tilby gjestene å bli med ut når dere henter kortreist mat og drikke, still en el-sykkel til disposisjon. Eller la dem ta i et tak når det gjelder innsatsen for redusert klimaavtrykk hos deg. Gjestene hungrer etter informasjon om hva som skjer og hva de kan gjøre. La reisen også bli en læringsarena for dem. Det finnes mange gode eksempler på suksesser. Hvis du synes det høres rart ut: Hvis du er interessert så forteller jeg gjerne om suksesshistorier fra andre land i Europa. Jeg tror du blir inspirert.

7) Inviter kolleger

Bærekraftig reiseliv er ikke en énmannsshow - selv for énmannsfirma. Skaff deg allierte, spør gjerne hos tips hos noen av kritikerne. De kan hjelpe deg i gang. La alle på arbeidsplassen få ta del i prosjektet. For mennesker bruker gjerne mye energi på å stritte i mot endringer. Men dersom de får være med å skape den så vil de oppleve det som svært positivt. Hotellkjeder, francisekjeder og innkjøpskjeder er ofte konstruert slik at de ikke er miljø- og klimavennlige. Det kan virke langt fra de store linjene i FNs klimamål til de små tingene du kan gjøre lokalt. Men du kan samarbeide med kolleger og legge et press på hovedkontoret samtidig som dere kommer med gode idéer. For også toppsjefene jakter på løsninger i disse dager.

8) Inviter media

Du må fortelle andre om hva dere gjør. Og med mindre du har et stort markedsapparat i ryggen så må du få hjelp. Det beste er gratis hjelp i form av omtale i redigerte medier. Start med de lokale, gå deretter regionalt og gjerne nasjonalt hvis du har en historien å fortelle. La meg gjerne hjelpe deg dersom du trenger starthjelp.
Ta kontakt tidlig i uka og tidlig på dagen for å nå frem, og ikke glem alle nisjemediene/fagbladene som gjerne vil ha stoff. Nå er det deg de skal skrive om. For også mediene hungrer etter de gode historiene. Bruk også sosiale medier for alt det det er verd. Du vet hvordan du bruker instagram på den smarte måten som gir deg mersalg, ikke sant?
Husk også å skaffe deg oversikt over andre bedrifter i din region som jobber med bærekraftige prosjekt. Gi informasjon om disse til dine gjester og kunder. Slik kan dere løfte hverandre og gjøre bærekraft økonomisk lønnsomt enda raskere.

9) Tenk langt, jobb fort

Sitter du i arbeidsgrupper som tenker langsiktig. Smart. Men husk at du har det travelt. Og siden ting går fort så må du ha morgendagens plan klar allerede i dag. Du trenger ikke å finne opp alt selv. Og tro ikke at alt som er smart er digitalt. Sannsynligvis må treårsplanen du laget fjor, eller masterplanen fra i forfjor allerede legges til side. Fordi du må tenke nytt. Du må tenke gjenbruk, du må tenke smart, du må låne gode ideer fra andre. For det er mange der ute som har kommet et stykke på vei og som har funnet løsninger. Og du må lytte like mye til 15-åringer som til 50-åringer. Og hvis du lytter til 50 åringer skal du lytte mer til kvinner enn til menn.

10) Lytt til erfarne, bli best i klassen

Dersom du sitter og venter på at andre skal komme med løsninger til deg, så er jeg redd du må belage deg på mye venting.
Jeg har, som sagt, reist rundt i mange land for å lete etter de gode løsningene. Og de finnes. Nå må de bare settes i system. Kanskje jeg kan dele flere med deg slik at du kan sørge for at nettopp din region blir reisemålet som de andre kan lære av og lytte til.
Husker du da internett kom, eller smarttelefonen, eller de første digitale bookingløsningene?
Har du noen gang irritert deg litt over at du ikke var mer på plass og på hugget da utviklingen startet. Vel, nå er sjansen der - til å være med fra starten.
Jeg hjelper deg gjerne deg og dine. Fordi jeg vet at det vil være bra for meg og mine.