Fikk ikke sett havet - fikk tusenlapper i stedet

Hva menes egentlig med dette ordet i brosjyren?

(ODD ROAR LANGE): Er du misfornøyd med rommet du har bestilt, og mener du har fått noen annet enn du har betalt for? Da kan de lønne seg å klage. Først til hotellet og reisearrangørens stedlige representanter. Hvis det ikke hjelper, til Reiseklagenemnda.
En charterturist fra Norge bestilte en pakkereise for to voksne og et barn under to år med innkvartering i en ett-romsleilighet med markterrasse, seafront, på Bahia Feliz, Gran Canaria i februar i år.
Kunden betalte en knapp tusenlapp tillegg for «seafront» og reisen reisens totalpris havnet kr. 21759.

TUI Family Life Tres Vidas på Gran Canaria Foto: TUI

TUI Family Life Tres Vidas på Gran Canaria Foto: TUI

Hva er egentlig seafront?

Reisen ble i følge Reiseklagenemndas behandling bestilt per telefon direkte med reisearrangøren TUI.
Valget av hotell ble, i følge sydengjesten inngående drøftet med salgsmedarbeideren, som bekreftet at leiligheten hadde liggestoler og havutsikt. Noe som var avgjørende for klagers valg av bosted, fordi de skulle reise med et barn som skulle sove midt på dagen.
Det fremgår direkte av billetten at bestillingen ble foretatt via telefon og at det at det var bestilt havutsikt, jfr. ordet «seafront».

Men da familien de ankom Bahia Feliz ble de innkvartert i en leilighet som ikke hadde den avtalte havutsikten. Guiden opplyste at den bestilte leiligheten ikke hadde havutsikt. Dette til tross for betegnelse «seafront».
Klager tok opp saken med TUIs representant på stedet, men klagen ble avvist.
Han ba om en forklaring på hvorfor leiligheten kostet ekstra i forhold til en leilighet med «begrenset havutsikt». Guiden på hotellet opplyste en «seafront» leilighet var dyrere fordi den var nærmere fasilitetene på hotellet.

Vil ha penger tilbake

TUI Family Life Tres Vidas Foto: TUI

TUI Family Life Tres Vidas Foto: TUI

Klageren stiller spørsmålet: Hvorfor bruker TUI betegnelsen «seafront/mot havet» når leilighetene ikke vender mot havet?, og krevde samtidig et prisavslag på totalt kr. 5.000.
TUI på sin side mener at kunden bestilte «leilighet med markterrasse, havside/Seafront» og «Select Family».
Under beskrivelsen av denne leilighetstypen på TUI's nettsider, gis det ingen informasjon om spesiell utsikt.
Det er uenighet om hvilke opplysninger som ble gitt under samtalen om betegnelsen «seafront». Etter nemndas syn tilsier alminnelig språkbruk at en leilighet som har beliggenhet i «seafront« vender mot havet.

Ødelagt feriestemning

Det samme gjør det faktum at leiligheten kostet mer enn leilighetene med «begrenset havutsikt». Arrangørens forklaring om at prisforskjellen kommer av at «seafront»-leilighetene ligger nærmere diverse fasiliteter er ikke noe som kommer frem av prospektet.
Så vidt nemda kan forstå er betegnelsen i ettertid endret for å samsvare med virkeligheten.
Nemnda mener at klageren ikke fått det han bestilte og betalte for og at reisen derfor led av en mangel som gir grunnlag for et forholdsmessig prisavslag.
At gjesten måtte bruke en del av ferien til å klage på rommet ødela en del av ferien, mener nemnda.
Pakkereisenemnda anbefaler at klageren gis et prisavslag på 20% av reisens pris, avrundet til kr. 4.400.

Les mer: Slik klager du