Denne meningsløse flyavgiften bør bli en fiasko

Jo mindre du betaler, jo raskere blir den fjernet

Norwegian tilbyr deg å betale for å komme før naboen om bord i flyet.  Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Flyselskapet Norwegian protesterte heftig da regjeringen innførte flypassasjeravgift for flyreiser i Norge og flyreiser ut av Norge. Selskapet mente at avgiften ville føre til betydelig nedgang i flytrafikken. Det var for såvidt hele hensikten med avgiften, så Norwegians protest ble ikke tatt til følge.
I stedet valgte Norwegian den meget spesielle øvelsen: å etterfakturere passasjerer som hadde bestilt billetter før avgiften ble innført, men som skulle reise etter at avgiften var på plass. Hovedkonkurrenten i Norge, SAS, valgte ikke å gjøre det på denne måten selv om de var like kritisk til flypassasjeravgiften som ble innført 1. juni 2016. Siden den gangen har antall passasjer som flyr til og fra Norge økt måned for måned. Og avgiften er nå på 83 kroner per passasjer

En dårlig unnskyldning

Ryanair var selskapet som laget mest støy da avgiften ble innført. Selskapet, som selv har 58 ulike gebyrer på menyen, benyttet sjansen til å skylde på flyseteavgiften da de la ned basen på Rygge. Sannheten var en annen: 
– Vi har lagt ned basene på steder som Marseille eller Rygge på grunn av trusselen for å bli påtvunget fagforeninger, innrømmet Ryanairdirektør Michael O´Leary i februar 2018.

Ryktene om gjenåpning av Rygge har senere blitt tilbakevist av selskapet.

Betal for plass i køen

Ett av selskapets gebyrer er muligheten til å betale for å komme først inn i flyet. Forståelig så lenge det er unummererte seter. Men nå vil Norwegian gjøre det samme. For knappe 50 kroner ekstra får du anledning til å komme først i køen når flyet skal fylles før avgang. Som om det skulle være noe poeng så lenge du har din nummererte seteplass å forholde deg til? 
Reaksjonene etter at nyheten ble kjent har vært negative hos svært mange. Og det er forståelig. 
Å betale for å stå noen meter foran i en kø er totalt meningsløst. Ikke kommer du raskere avgårde, og ikke kommer du raskere frem. Du får heller ikke noe bedre service i forbindelse med bestilling/avbestilling. Og du får ikke noe bedre service om bord.

Gebyrer i kø

Det nye gebyret kommer bare kort tid etter at det ble kjent at det er slutt på gratis setevalg hos flyselskapet Norwegian.  At du må betale ekstra for bagasje og for å betale med en rekke kredittkort er en annen uting.

En lufthavnsjef i Avinor forklarer først-ombord-gebyret til Norwegian med at det ikke er annerledes enn SAS sitt priority boarding med gullkort. Og at det er en smart ordning.

Men det er en vesentlig forskjell. Fordi SAS-priority er opptjent via et antall flyreiser eller antall kilometer fløyet med selskapet/partnere. Det er ikke en betalt ekstraavgift. Ordningen med slike ekstragebyrer er velkjent hos en rekke lavprisselskap. På samme måte som en rekke bookingselskap har de mange skjulte og synlige gebyr som ikke viser seg før du er i gang med selve bestillingen. For mange kunder er det komplisert å forholde seg til, og man bli usikker på hva som er nødvendig og hva som ikke er det.

Du bestemmer

Norwegian har planer om å utvide tilbudet om prioritert ombordstigning fra dagens fire flyplasser til at det skal gjelde hele flåten. Men kun dersom kundene bruker tilbudet. Derfor er det å håpe at svært få kjøper prioritypass, slik at ordningen blir skrotet først som sist.  
Kjøp deg heller en kopp kaffe!  

Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no