Hotelltest i Oslo: En jobb å gjøre for Verdandi

Hvorfor serverer de frokost som dette til gjestene sine?

Ved innsjekk. Litt uklart hvorfor sengeteppet er ulikt lagt på av sengene. Foto. Odd Roar Lange

Ved innsjekk. Litt uklart hvorfor sengeteppet er ulikt lagt på av sengene. Foto. Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Oslo har fått et nytt hotell. Men hvordan klarer det seg i hotellkampen mot de etablerte oslohotellene? Og ikke minst: I mot alle de store hotellsatsingene som er underveis.
Det ville jeg gjerne finne ut av.

Hotell Verdandi åpnet i september i fjor. Hotellet ligger i Tordenskioldsgate, midt mellom Rådhuset og Stortinget, og er dermed svært sentralt plassert.
Det har 170 rom og er moderne og lover via sine egne nettsider at du får lavest pris her.
Jeg fant i utgangspunktet den laveste prisen via hotels.com, men da jeg kontaktet hotellet direkte fikk jeg tilbud om samme pris der. (Det bør du alltid gjøre, uansett hotell du skal bo hos).
Ved innsjekking ble romprisen pluss ti prosent reservert fra kredittkortet. Når jeg lurte på hva de ti prosentene skulle gå til så var svaret: «sikkerhet for eventuell skade på rommet»!
Ikke akkurat tillitsvekkende - og hvor langt ville de egentlig kommet med 120 kroner i sikkerhet?
De ti prosentene ble frigitt ved utsjekk.
Dobbeltrommet er ikke av de største, men et pluss for at det var mulig å åpne vinduer, og at det var god ventilasjon. Førsteinntrykket var positivt.

Loungen i 2. etasje. Foto: Odd Roar Lange

Loungen i 2. etasje. Foto: Odd Roar Lange

Dobbeltseng til besvær

Dusjen er av de enkle slaget og mangler mulighet til å forhindre at vann havner utover badegulvet utenfor dusjområdet. Foto: Odd Roar Lange

Dusjen er av de enkle slaget og mangler mulighet til å forhindre at vann havner utover badegulvet utenfor dusjområdet. Foto: Odd Roar Lange

Dobbeltsengen var riktignok bare to sammensatte enkeltsenger, og for en romantisk ferie er det nødvendig å knytte sengene sammen med strips (ha alltid to stk liggende i kofferten din), belter, skjerf eller lignende…
Rommet, som var hjørnerom og var derfor større enn naborommene, hadde dusj men ikke badekar. Og manglet glassvegg, slik at vannet fra dusjen havnet også der det ikke skal være - utover badegulvet. Mens det ikke var noen klut til å tørke opp dette med.

Gode senger og stor tv-skjerm, samt ladepunkter for mobil ved sengen er bra.
Men ellers manglet rommet informasjon om hvordan varme og friskluft reguleres, kaffemaskin/vannkoker, strykejern og andre ting som du kan komme til å behøve under oppholdet.

De ansatte på hotellet var hjelpsomme og hyggelige, og meldingen om en ødelagt lyspære ble raskt tatt hånd om og reparert.
Ved resepsjonen er det en kaffemaskin for kaffe, som enten kan nytes i loungen her, eller i en enda lysere en i etasjen over.

Frokosten er det svakeste punktet i mitt opphold på hotellet. La gå at den ble servert i restauranten rett over gata - Restaurant Foodie. Det er til å leve med. Men, det er nok blant de svakeste hotellfrokostserveringene jeg har opplevd de siste årene. Her må hotell-ledelsen rett og slett ta grep omgående.

Hvor ble det av frukten?

Utvalget var svært mangelfullt, og presentasjonen av hva de serverte var fullstendig fraværende.
Ingen skilt som angir hvilken oster, kjøttpålegg eller hvilken melk de serverte.
Oppskåren frukt bestod kun av vannmelon, og det finnes ingen speilegg eller bacon på menyen.
Vi kunne i utgangspunktet velge mellom hardkokte og bløtkokte egg. Men de bløtkokte gikk de tom for en time før frokosten var over.
Glutenfritt alternativ i brødkurven var noen plastinnpakkede knekkebrød.
Det er rett og slett en lang mangelliste for frokosten, som i seg selv ender på terning 2.

Resepsjonsområdet på Hotel Verdandi. Foto: Odd Roar Lange

Resepsjonsområdet på Hotel Verdandi. Foto: Odd Roar Lange

Hotell Verdandi ligger svært nære rådhuset i Oslo. Og gjester må derfor være klar over at klokketårnet på rådhuset ringer hvert femtende minutt (!) fra klokka 07.00-24.00.
Det betyr at du ikke skal ha overdrevne forhåpninger om å sove uforstyrret lørdag og søndag morgen.
Dette kan hotellet naturligvis ikke gjøre noe med. Men det kan være greit for gjestene å være klar over det før de sjekker inn.

Terning 3

Terning3.jpg

Hotell Verdandi mener selv av de er en 3,5-stjerners hotell.
Jeg deler ikke ut stjerner, men bruker som kjent terning. Og denne gangen ender det på terning 3.
Dersom de får tatt skikkelig tak i frokosten hos naboen og løfter den opp dit den skal være så skal jeg gi dem 4 neste gang.
Og dersom det blir gjort forbedringer på de øvrige punktene som er nevnt over så kan det bli en sterk firer, til og med.
Men foreløpig er det en jobb å gjøre for Oslos nyeste hotelltilskudd, som får pluss for lave priser. Men det gjenspeiler dessverre også totalopplevelse. Jeg håper den blir bedre ved en senere anledning.

Hotell Verdandi
Tordenskiolds gate 6B, Oslo
Telefon 24 14 95 00