Det kokte over på kjøkkenet - og kokken skjeller ut gjestene

Er dette årets mest håpløse utbrudd fra kjøkkenet

Det er på tide med opprydding på kjøkkenet - før gjestene skremmes bort.

(ODD ROAR LANGE): Trondheimskokk og restaurant-eier Inge Johnsen har 30 års erfaring med å lage mat til folk. De siste årene har kokken sett en trend han liker dårlig forteller NRK.
«I 2016 snakket vi om laktoseåret. I 2017 hadde vi glutenåret, og i 2018 var det løk som var det store. I år er det mye snakk om ekstremallergier. Det er klart vi som kokker blir forbannet», utbryter Johnsen til nettsiden.

Jeg tror knapt det jeg leser

Det er sannsynligvis førjulstidens underligste utbrudd. Vi er blitt vant til tv-kokker som skjeller ut sjefer og kolleger, eller de karer som Gordon Ramsey eller Eyvind Hellstrøm, som på breialt og støyende vis forsøker hjelpe kjøkkensjefer til å lykkes i jobben.
I Trondheim er Restaurant Lian en av byens eldste og mest legendariske spisesteder. Med en unik beliggenhet over byen. Ikke til å undres over at stedet er et attraktivt spisested - både for folk med og uten allergi. Men det spørs om alle er like fornøyd etter at det kokte over på kjøkkenet.

Hva tenker han på ?

For Liankokken har fått nok av folk som han mener bare tror at de har allergi men i, i følge kokken, virkeligheten ikke har det.
Han mener fokuset på allergier i mediene gjør at flere tror de har sykdommene.

– På et julebord kan vi ha 100 gjester, og mellom 30 og 35 av dem må ha tilpasset mat på grunn av allergier, sier han, til NRK.
Det er særlig blant kvinner og folk med høyere utdanning han mener å se at «allergier» er mer utbredt.
– Har vi 100 rørleggere på julebord, er det kanskje én med allergi. Og han er virkelig allergisk. Har vi 100 gjester med høyere utdanning, er det kanskje 30 med allergi. Men likevel kan de spise fløtepuddingen til dessert. Det virker noen ganger som om allergien forandrer seg underveis i selskapet, sier Inge Johnsen.

Hva gjør vi når ikke bare maten, men kokken har piggene ute?

«Change or die»

Innen reiseliv er det et uttrykk som stadig trekkes frem: Du må ha evne til å forandre deg etter kundenes ønsker og behov, ellers må du legge ned - «change or die», om du vil.
Dette ser ikke ut til å ha nådd restauranteier og kokk Inge Johnsen som overtok Lian Restaurant i 2005.
Selve stedet har hatt restaurantdrift siden 1933. Det synes å være behov for en real nedvask på kjøkkenet.
For: Det er ikke ukjent for medisinere og forskere at nordmenns livsførsel de senere tiårene har påført oss en rekke livsstilssykdommer. Noen tar disse på alvor og ønsker å gjøre noe med det, mens andre fortsetter som før - enten av uvitenhet eller med vilje.
Jo, mer man kan om livsstilssykdommer jo oftere ser vi at mennesker ønsker å gjøre noe med dem. Både når de er på restaurant og når de er hjemme. Det er restaurantens rett å la være å lytte til gjester som sier at de har allergier. Men smart er det ikke. I verste fall kan det være livsfarlig.

Det endret seg

Eter å ha fulgt mat og reiseliv tett i over 30 år så har vi sett store endringer i matvanene de siste årene. Smarte forretningsdrivende har lyttet til folk som vil ha glutenfri mat, til dem som ønsket vegetarmat eller veganske retter i restauranten. Noen har sett til utlandet og hentet hjem menyer og matvaner derfra.
De lytter og agerer. Og de unnlater å skjelle ut kundene.
For det kan være mange årsaker til at man henviser til allergi når man bestiller mat på restaurant.
1) Man har fått påvist allergi
2) Man har fått påvist overfølsomhet mot enkelte typer mat (nei, det er ikke det samme som allergi)
3) Man ønsker å endre matvaner, men orker ikke lange forklaringer til servitøren eller kjøkkenet.
4) Andre årsaker
Kjøkkensjefen og kokker må gjerne irritere seg, eller kaste gryter veggimellom i irritasjon - før gjestene kommer. Men å gå ut i media og kritisere gjester på denne måten er alt annet enn smart.
Men for all del: Jeg skal ikke plage Lian Restaurant i Trondheim med å ta med meg gjester på besøk dit.
For det kan være at en eller flere av dem har allergier. Og det er ikke lurt å gjøre kokken på Lian forbannet.
Jeg tar dem heller med til dem som setter pris på gjestene sine.