Konkurrenten vil redde Ving-gjester etter Thomas Cook-konkursen

TUI vil ta med strandede passasjerer hjem

TUI vil ta med strandede Thomas Cook-passasjerer hjem fra ferie.     Foto: Odd Roar Lange

TUI vil ta med strandede Thomas Cook-passasjerer hjem fra ferie. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Tusenvis av norske passasjerer reiser hver år fra Norge og til ulike reisemål med charterfly som deles mellom flere reiseselskaper.
Et antall seter fylles med reisende fra f.eks. Ving, mens andre seter fylles av passasjerer som reiser med Apollo eller TUI og som skal til samme reisemål. Dette ble ytterligere aktualisert etter at TUI i fjor la ned sin nordiske flybase.
- Vi følger situasjonen nøye. Og vi vet ikke så mye om hva som kommer til å skje før litt senere i uka. Men vi kan love at passaskerer som skal reise med TUI skal få den ferien de har kjøpt og betalt. Dette skjer uansett hva som skjer med Ving, sier pressesjef Nora Aspengren i TUI til Thetravelinspector.no
-Vi har ingen fellesfly med Ving idag (mandag 23. september), men vi har etter planen slike fly senere denne uka. Det er uklart hva som skjer med vingpassasjerene, men våre passasjerer komemr seg avgårde som planlagt.

Leter etter løsninger

-Kommer dere til å fly med halvfulle fly?
-Hvordan vi skal løse det rent praktisk må vi få komme tilbake til. Det er mange usikre faktorer akkurat nå. Det er noe vi også skal diskutere med de aktuelle flyselskapene.
- Kan TUI komme til å ta med strandede Ving eller Thomas Cook-passasjerer hjem fra sine reisemål?
-Ja, det kan bli en aktuell løsning. Vi skal gjøre alt som står i vår makt for å hjelpe passasjerene, sier Nora Aspengren.

Ikke konkurs - foreløpig

Ving opplyser i en pressemelding at de er en egen juridisk enhet, og at det norske selskapet derfor ikke er konkurs på nåværende tidspunkt. Men mandagens flyvninger er kansellert.
– Det er ingen automatikk i at datterselskapene går konkurs selv om morselskapet gjør det. Vi må gjøre en egen vurdering på situasjonen i Norden, og der er det vi jobber med nå, sier Vings informasjonssjef, Siri Røhr-Staff.
-Vi har en bedre oversikt over situasjonen om få dager. Men høstens og vinterens reisende med oss trenger ikke bekymre seg, sier TUIs, Nora Aspengren.