Dette er rettighetene dine dersom Norwegian går konkurs

Taper du penger - eller kan du få noe tilbake?

FullSizeRender.jpeg

(ODD ROAR LANGE): Flyselskapet Norwegian har havnet i et fryktelig dilemma. Etter at konserndirektør Jacob Schram mandag formiddag fortalte at han ikke utelukker konkurs i Norwegian, kommer kundene til å flykte fra selskapet. Det skjer samtidig som Norwegian mer enn noen gang trenger alle inntektene - selv om det ikke er i nærheten av nok til å holde selskapet flytende. Dermed er selskapet inne i den virkelige vonde spiralen.
Men hva med forbrukerne? Hvilke rettigheter har du?

Før du kjøper

Vær klar over at selskapet kan gå konkurs i tiden mellom ditt billettkjøp og før reisen har startet. Eller i tiden etter utreise og før en eventuell retur. Men det er ingen automatikk i at du blir overført til noe annet selskap. Du må selv kontakte andre flyselskap og kjøpe ny billett hos disse.
Da islandske Wow Air gikk konkurs solgte Icelandair veldig billige billetter til kunder som hadde W.A-billetter, for å hente kundene hjem til Island. Et slikt tilbud er ingen selvfølge ved en Norwegiankonkurs.

Dersom Norwegian går konkurs, og du allerede har kjøpt billett, så vil du i mange tilfeller være den store taperen. Vær klar over at du som kunde kommer aller sist når det som er av penger i boet skal fordeles.

Dersom du har kjøpt billett

Dersom reisen ikke er påbegynt og du har bestilt ikke-refunderbar billett så har du ingen mulighet til å få pengene tilbake. Dersom du har kjøpt refunderbar billett, og ønsker å kansellere denne nå, så er du avhengig av at saksbehandlingen i Norwegian går kjapt og at du har fått pengene dine før en eventuell konkurs.
Staten har tidligere i år gitt beskjed om at de ikke kommer til å igangsette en stor «redningsoperasjon» for å hente hjem norske reisende som befinner seg i utlandet dersom de har kjøpt billett og reist til «røde land», i strid med reiserådet fra UD.
Det betyr at du selv må kjøpe ny flybillett med et annet selskap for å komme deg til Norge. Dermed taper du pengene du allerede har brukt på billetter, samt at du må ut med nye penger til (ofte) dyre returreiser med annet selskap.
Dersom du har kjøpt en pakkereise/charterreise har du krav, gjennom Reisegarantifondet, på å få pengene tilbake. Reisegarantifondet skal også dekke en eventuell hjemreise.

Hva med reiseforsikringen?

Reiseforsikringsselskapet ditt dekker ikke billetter eller utgifter du har dersom flyselskapet går konkurs.

Dette sier Forbrukerrådet

Den som har gitt deg kreditt (som ofte banken), blir ansvarlig dersom selgeren av en vare eller teneste går konkurs, og du har et rettmessig krav mot selgeren.
Da skal du kan du henvende deg til kredittkortselskapet ved en reklamasjon, eller dersom du ikke har mottatt varen (reisen) du har betalt for. Les mer om dette her.
Har du kjøpt for eksempel en flyreise hos Norwegian, og betalt direkte til flyselskapet med et såkalt debetkort, er dessverre pengene trolig tapt ved eventuell konkurs.
Kredittkortselskapene har i lang tid fryktet konkurs hos Norwegian og derfor holdt tilbake pengene som du har betalt for billettene. De overfører disse pengene kort tid (et par dager) før flyreisen skal gjennomføres.Det kan imidlertid gå noe tid før du får pengene tilbake.
Ved en eventuell konkurs skal du først rette kravet ditt til bostyret (jeg kommer tilbake med mer informasjon om dette senere), og deretter til kredittkortutstederen din.

Jeg har en voucher hos Norwegian

Mange reiser med Norwegian er blitt kansellert det siste halvåret. Mange valgte å ta i mot en såkalt voucher (verdikupong) som kan brukes til senere reiser. Denne voucheren er verdiløs ved en eventuell konkurs.

Jeg har Norwegian Rewardpoeng

Disse poengene går trolig tapt i en eventuell Norwegiankonkurs.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om rettigheter og plikter i forbindelse med flyreiser så kan du skrive det i kommentarfeltet under artikkelen. Så vil du få svar der.