Regjeringens nei kan bety slutten for Norwegian

Nå er det dramatisk for flyselskapet

Ser vi Norwegian på vingene også i fremtiden.                                      Foto: Odd Roar Lange

Ser vi Norwegian på vingene også i fremtiden. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Fremtiden til det flyselskapet Norwegian er høyst usikker. Det er klart etter at den norske regjeringen sier nei til ytterligere pengehjelp til selskapet.
Nå vil ikke toppledelsen i selskapet utelukke konkurs.
Dermed kan hele selskapet gå over ende. I så fall ryker 2300 arbeidsplasser i Norge, konkurransen på mange flystrekningen forsvinner (frem til det dukker opp nye flyselskap på strekningen), og mange nordmenn taper pengene sine på bestilte flybilletter og såkalte vouchers.
Skal du bestille flybilletter med Norwegian bør du betale disse med kredittkort, slik at pengene dine er sikret ved en konkurs.

Dine rettigheter ved konkurs

Den som har gitt deg kreditt (som ofte banken), blir ansvarlig dersom selgeren av en vare eller teneste går konkurs, og du har et rettmessig krav mot selgeren.
Da skal du kan du henvende deg til kredittkortselskapet ved en reklamasjon, eller dersom du ikke har mottatt varen (reisen) du har betalt for. Les mer om dette her.
Har du kjøpt for eksempel en flyreise, og betalt direkte til flyselskapet med et såkalt debetkort, er dessverre pengene trolig tapt. Kredittkortselskapene har i lang tid fryktet konkurs hos Norwegian og derfor holdt tilbake pengene som du har betalt for billettene. De overfører disse pengene kort tid (et par dager) før flyreisen skal gjennomføres.

Skuffelse

På en pressekonferanse mandag 9. november sa Norwegians konsernsjef Jacob Schram følgende:
-Vi utelukker ingen alternativer eller scenarier etter avslaget om støtte fra regjeringen. Det gjelder både permitteringer, oppsigelser og andre scenarier.
Norwegian er svært skuffet over at regjeringen ikke vil støtte selskapet med likviditet, skriver selskapet i en pressemelding:
Norwegian har vært tydelig på at det er nødvendig med støtte for å opprettholde driften gjennom koronakrisen. Selskapet går nå en svært usikker fremtid i møte, men vil gjøre alt som er i vår makt for å komme gjennom krisen og fortsette det Norwegian har gjort i snart 20 år: å sikre konkurransen i det norske markedet og sørge for at folk flest har råd til å fly.

Knyttneve i magen

– Jeg vil først rette en stor takk til kunder, medarbeidere, Stortinget, aksjonærer, leasingselskaper, kreditorer, obligasjonseiere, reiselivsnæringen og andre som har støttet Norwegian så langt gjennom en krevende tid. At regjeringen nå har besluttet å ikke gi Norwegian ytterligere likviditetsstøtte, er svært skuffende og oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian som har kjempet for selskapet og i en tid hvor våre konkurrenter mottar tosifrede milliardbeløp fra sine lands myndigheter, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

Konkurranse forsvinner

Norwegian har 2300 medarbeidere i Norge, i tillegg til flere tusen Norwegian-kolleger i utlandet.
– Vi heter Norwegian. Vi er norske. Vi er en del av Norge, og Norge er en del av oss. Slik har det vært i snart 20 år, og støtten selskapet har fått fra kundene har betydd utrolig mye i alle disse årene, ikke minst nå under koronakrisen. Vi tilbyr ruter fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord, ruter som ikke lar seg erstatte over natten. Det vil ta tid, og det vil få følger for konkurransesituasjonen i Norge, slik vi også har sett tidligere. Og vi ser at flyselskaper i andre land verden over, som i likhet med Norwegian er avhengige av støtte for å overleve, mottar milliardstøtte fra sine myndigheter. Med turister vi flyr inn til Norge, bidrar vi til å opprettholde 24 000 arbeidsplasser i landet og en verdiskaping på rundt 18 milliarder kroner i året. Det alene skulle tilsi at fortsatt støtte til selskapet ville vært en samfunnsøkonomisk lønnsom investering. Hvordan man kan lande på en annen konklusjon, er for meg vanskelig å forstå. Lokalt reiseliv og næringsliv har også gang på gang understreket betydningen av Norwegians rutetilbud, nå sist for to uker siden da jeg besøkte alle våre fire norske baser og også møtte politikere og næringslivet lokalt, sier Schram.
Samtidig som Norwegian kan gå overende er ungarske Wizz Air på full fart inn i det norske markedet. I tillegg er selskapet som foreløpig omtales som Braathens Air i oppstartfasen.

Helsvart i lufta

Siden koronakrisen rammet luftfarten verden over i mars, har Norwegian gjennomført en betydelig finansiell restrukturering og blant annet konvertert 18 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital. Ved inngangen av året lå det an til tidenes beste sommer for selskapet.
– Vi kunne tydelig se resultatene av arbeidet med å snu vekst til lønnsomhet som ble startet tilbake i 2018. Med ytterligere støtte for å hjelpe Norwegian gjennom en krise uten sidestykke for luftfarten, ville vi kommet ut på den andre siden som et mer bærekraftig og slankere flyselskap, med ny struktur og bedre drift. Uten støtte er veien videre brått blitt mye vanskeligere, men vi skal gjøre alt i vår makt for å komme gjennom krisen, både med tanke på våre hardtarbeidende kolleger – våre «Red Nose Warriors» – og kundene våre, sier konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.