Kjære Scandic Hotels: Kan dere slutte med dette nå!

Det hjelper ikke å snakke om bærekraft når dere serverer dette til gjestene

Dette bør forsvinne fra Scandichotellene (og andre hotell) så fort som overhode mulig. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): De to første dagene i mars har rundt 200 norske og internasjonale reiselivsledere og -eksperter vært samlet i Lillehammer for å snakke om morgendagens reiseliv. Reiselivskonferansen Snowball 2020 hadde «Smart Tourism» innenfor bærekraft, digitalisering, tilgjengelighet og kultur & kreativitet på programmet.

Innlandets største hotell, Scandic Lillehammer Hotell, med en unik historie tilbake til 1911, var arena for den store nasjonale konferansen, der arrangørene hadde lagt ned et stort arbeide for å sørge for at en meget god konferanse ble miljøsertifisert.
Da er det svært skuffende at Scandic ikke har kommet lenger med sitt bærekraftprogram enn at gjester som overnatter på Scandic Lillehammer Hotell finner engangs plastikkkopper - innpakket i engangsplast på hotellrommet.

I 1993 bestemte vi oss for å bli en leder innen bærekraft og å drive utviklingen av bærekraft i hotellsektoren. I dag er bærekraft en del av våre verdier – et viktig innslag i alt av arbeidet vi gjør hver dag.
— Scandichotels.no

The devil is in the details

Reiselivsaktøren Scandic Hotels snakker varmt om bærekraft, og at de tar dette på alvor. På sin egen hjemmeside hevder de at bærekraft er et viktig innslag i alt arbeidet de gjør hver dag. Samtidig deler de ut tusenvis av engangsplastkopper, helt unødvendig.
Fjerning av engangsplast redder ikke i seg selv naturen. Men det er en viktig indikator på helhetlig bærekraftstenkning hos alle ansatte i organisasjonen.
Nå er det dessverre et synlig bevis for gjestene på at dette hotellet ikke tar bærekraft på alvor i det daglige. Men at det er sterkest hos tekstforfatterne bak hotellets hjemmeside.
Jeg utfordret hotellet på å fjerne plastkoppene umiddelbart både via et facebookinnlegg og fra scenen under Snowball 2020. Jeg tok med meg de tre koppene som hadde stått på badehylla, for å vise dem frem til konferansedeltagere under mitt innlegg_ Til skrekk og advarsel.
Men,da jeg kom tilbake til rommet hadde jeg blitt utstyrt med fire nye plastglass - med engangsplastemballasje!
Det er sterkt provoserende, og utelukkende et ledelsesproblem, at ikke det er tatt ansvar og at beskjeder om bærekraft i alle ledd gis til hele den viktige staben.

Dette er utfordringen

Ledelsen ved Scandic Lillehammer Hotel må ta plastglassgrep. Det må resten av kjeden, også.
Foto: Odd Roar Lange

Derfor gjentar jeg utfordringen til Scandic Hotels-kjeden: Fjern all engangsplast fra hotellene så fort som overhode mulig. Og fjerne alle plastglass med engangsplastemballasje fra hotellrommene umiddelbart.
Sørg for at ikke nettsiden med bærekraftkapittelet «Sammen for en bærekraftig verden» bare blir et kapittel om grønnvasking.
Og oppfordringen til gjestene: dersom du finner slike plastglass på rommet, ta dem med til resepsjonen og be om å få byttet dem til glass som kan gjenbrukes. Del gjerne bilde før og etter på sosiale medier.
Det handler om forbrukermakt - og å bruke den smart..
Når Hurtigruten har klart å fjerne all engangsplast, og i tillegg sparer penger på endringen, er det ingen grunn til at store og små hotell skal kunne gjøre det samme.
Jeg lover at jeg kommer til å følge opp Scandic Hotels bærekraftsarbeide videre. Og jeg vil ikke se ett eneste engangsplastglass på noen av deres hotellrom hos dere neste gang (Ikke hos hotell utenfor kjeden, heller.)