Nei, norske gjester skal ikke «redde» reiselivet i sommer

Du skal ikke ha dårlig samvittighet når du velger reisemål

Reiselivet går ikke alltid på skinner, men det skal du ikke bry deg om. Foto: Odd Roar Lange

Reiselivet går ikke alltid på skinner, men det skal du ikke bry deg om. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Mange snakker om tidenes norske reisesommer - i eget land. Og det er med god grunn. Men, deler av reiselivet prøver å spille på nordmenns dårlige samvittighet i jakten på sommerens gjester.
Det kan de slutte med, én gang for alle. I stedet er det på høy tid å snu fokuset. For nordmenn bør i stedet appellere til reiselivet: Gi oss gode produkt så kommer vi gjerne. Men ikke fordi vi synes synd på dere"!

Konkursangst = styr unna

I flere utspill fra reiselivet de siste dagene hevdes det at en av tre reiselivsbedrifter frykter at de skal gå konkurs. Det er selvsagt ikke bra.
Dette er ikke en god grunn for at du skal velge dem som reisemål.
Snarere tvert i mot.
En bedrift som fremstilles som på konkursens rand er absolutt ikke et sted jeg ville valgt å dra på ferie i år - eller neste år.
Velg heller de som er klare for, eller er godt i gang med, omstillingen til morgendagens reiseliv, som har penger til å betale de ansatte en god og riktig lønn, som kan drive produktutvikling og som utøver godt vertskap.
En bedrift som går ut i media og trigger kundens dårlige samvittighet er en bedrift som ikke bør være en del av morgendagens reiseliv.

Ved å bestille ferieoppholdet ditt her risikerer du at:

  • bedriften har stengt før du ankommer og evt forskuddsbetaling kan regnes som tapt

  • leverandører har sluttet å levere varer og tjenester til reisebedriften

  • flinke ansatte har sluttet - frivillig eller ufrivillig

  • produktutvikling ikke har skjedd, og ikke kommer til å skje i sommer, heller

Ta dere sammen

Norske reiselivsledere tror sikkert at de gjør noe smart når de står frem og forteller at de ikke klarer å levere et godt produkt i sommer, fordi kokker og serveringspersonale fra utlandet ikke får komme inn i Norge.
Eller når de forteller om bedriftens dårlige dårlig økonomi som truer bedriftens eksistens.
Sannsynligvis har den vært dårlig lenge før vi visste hva covid-19 står for
Det er mulig at denne strategien fungerer når de har møter med politikere, offentlige organer og andre beslutningstagere. Men det fungerer ikke når det gjelder å skape reiselyst.
Slike dommedagsprofetier virker bare på én måte:
Gjestene og kundene velger et annet sted å reise til.
Og jeg forstår dem godt.
Ingen vil feriere hos en taper, mens alle vil besøke en vinner.
Derfor kommer fjorårets vinnere også til å bli årets vinnere. Fordi vinnerlyst har en selvforsterkende effekt, regionen og bedriften stråler av trygghet og optimisme, og de klarer å synliggjøre produktutvikling, godt vertskap og kvalitet.
Akkurat det vi vil ha når vi velger vårt nærmeste ferieland.

Dette må de gjøre

Norske gjester (og snart også gjester fra utlandet) skal ikke ha dårlig samvittighet fordi de velger trygge og gode reisemål.
De skal ikke ha dårlig samvittighet fordi de ikke tar kortreiste reisevalg, selv om noen står med tårer i øynen og forteller at de er nær konkurs.
Kloke norske reiselivsledere skal bruke mer energi på alt det positive som skjer.

  • På bookingsider som akkurat nå fylles opp for sommeren

  • På aktivitetstilbydere som gleder seg til en ny drømmesommer

  • På næringslivet som har begynt å bestille bedriftssamlinger til sensommeren og gjør høsten til en ny vår

  • På nye og spennende menyer

  • På norsk cider i verdensklasse

  • På hjemmebrygget øl og herlige norske råvarer.

  • På alt annet enn sutring og konkursvarsler.

    Ingen kjøper en rosa bluse fordi de synes synd på konfeksjonsbutikken. Ikke kjøper et varmt rugbrød fordi de synes synd på bakeren, ingen tar en tur til klatreparken fordi de som jobber i billettluka kjeder seg, og ingen kjøper ny el-sykkel hos sportsbutikken som trues av konkurs. Ingen gjøre dette for å gi en almisse.

På sammen måte som: Ingen reiser på ferie i Norge i sommer fordi de synes synd på reiselivet. Og det skal vi være glade for.