Advarer mot denne fella hos Finn.no

Dette må du passe deg for når du bestiller hotellrom

Foto: Odd Roar Lange

Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Nettstedet Finn.no skryter av sin nye digitale funksjon, der kundene kan søke opp billigste hotellrom for deretter å bestille overnattingen direkte hos hotellet.
Det har i lang tid vært en etterlengtet funksjon hos en rekke søkemotorer, ikke minst når det gjelder flyreiser, der mange tror de har bestilt fra flyselskapet, men i stedet havnet hos internettverstingen Bravofly.
Jeg mottar daglig henvendelser fra fortvilte kunder hos Bravofly, som ikke får billettene sine og ikke får tak i noen hos Bravofly. Stikkordene her er: Hold deg unna Bravofly.

Bestill direkte

Når du skal bestille hotellrom bør du alltid bestille direkte hos hotellet, ikke gå via eksterne søkemotorer som Hotels.com, Booking.com, Trivago.com osv.
Fordi disse spiser fra 15 til 25 prosent av beløpet du betaler i provisjon, og de er mestere i å sno seg unna dersom det oppstår problemer av noe slag.
Da henviser de til at problemet er en sak mellom deg og hotellet.

Se opp for dette

Derfor var det kjærkomment at Finn.no åpnet for å søke hos dem, men bestille direkte. Men - så enkelt er det dessverre ikke. For søkemotoren til Finn.no tar deg ikke nødvendigvis direkte til hotellet. I en rekke av søkesvarene sender de deg til nettopp de nevnte søkemotorene.
Kunder som ikke er kjent med systemet eller er observant kan dermed komme i skade for å tro at de bestiller direkte hos hotellet - slik Finn.no har fortalt at de kan gjøre. Mens de i stedet har bestilt gjennom en ekstern søkemotor.

Skjermdump fra Finn.no

Skjermdump fra Finn.no

Hva bør du gjøre?

Du kan gjerne bruke Finn.no eller andre søkemotorer når du jakter på billige billetter. Når du har funnet det du vil ha så tar du kontakt med hotellet via deres egen nettside - eller via telefon. Min erfaring med å bruke telefonbestilling er meget god. Da får du både lagt frem spesielle ønsker og behov, samt muligheten til å spørre om et oppgradert rom til redusert pris.