«Ikke hør på dem»

De misbrukte muligheten - gang på gang

Sånn vil vi ikke ha det.                                                                                        Foto: Odd Roar Lange

Sånn vil vi ikke ha det. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Sommerens farsott - og irritasjonsmoment i mange byer - er de elektrisk drevne utleiesparkesyklene. De har gledet og forarget i flere år. Men aldri har det vært flere av dem i Norge enn akkurat nå. Og aldri har det vært registrert større antall personskader og irritasjon.

Nå tar Oslo kommune grep. Og det er ikke ett sekund for tidlig. Det er strengt tatt et par år for sent. Men, nå kommer det: Forbudet mot å leie ut sparkesykler mellom klokka 23.00 om kvelden og 05.00 i morgenen.
I tillegg skal antall sparkesykler i hovedstaden reduseres fra dagens 25000 til maksimalt 8000.

La dem bare sutre

Og med Oslo Bystyre sitt vedtak, som skal settes ut i livet fra 1. september. Det uheldige er at det ikke kan innføres som strakstiltak.
I de siste ukene har sparkesykkelfirmaene drevet hektisk lobbyvirksomhet for å forsøke å hindre at virksomheten strammes inn. De oppfordret blant anne alle som leier sparkesykler om sende inn sin protest i høringsrunden, i håp om at et massivt antall klager skulle få Byrådet på bedre tanker. Det lykkes heldigvis ikke.

At de nå låner mikrofonen og spalteplassen til både radio- og tv-kanaler, nettaviser og trykte medier er akkurat som forventet. At de sutrer og føler seg misforstått er like selvsagt som at sommersola står opp i øst og går ned i vest.
Firmaene som står bak invasjonen av sparkesykler i Oslo kan takke seg selv. De har ignorert et stadig høyere brøl fra byens befolkning. Som er lei av sparkesykler som ligger slengt over alt, og i stadig større omfang.

De er lei av å måtte hoppe i sikkerhet fordi det kommer elsparkesykler med en, to eller tre passasjerer på.
Bilistene er lei av å kjøre rundt med hjertet i halsen.

Jeg er en av dem som har prøvd el-sparkesykkel flere ganger, og jeg innrømmer at de er både praktiske og morsomme. De har brakt meg for en rimelig penge fra A til B. Det gikk bra før - da det var noen få av dem. Det går ikke bra nå, når de kommer som en sverm.
Mange førere vingler fra side til side, mens de styrer med den ene hånda og leser på mobilen med den andre.
Jeg vil ikke være bilføreren som har noens liv og helse på samvittigheten fordi de kjørte som hodeløse høns.

De lyttet ikke

Utleiegigantene som står bak el-sparkesykkelutleien i Oslo har fått mulighet etter mulighet til å rydde opp. de brukte den aldri. De fikk sjanse på sjanse til å ta ansvaret som følger med muligheten til å tjene store penger.
De ignorerte den.
Nå mener de at både politikere, helsemyndigheter og andre som vil bremse utviklingen ikke snakker sant og at de ikke vet hva de snakker om.
Sannheten er at de ikke har innrettet seg etter den stadig økende kritikken. De har gjort noen små, nærmest usynlige grep for å kunne dokumentere at de har vært flinke og lyttende. Jeg tror ikke de de tror på seg selv, engang.

Invitasjon

Til dem alle har jeg denne beskjeden: Kom på besøk til meg, i Seilduksgata på Grünerløkka i Oslo. Her har jeg veranda med panoramautsikt mot den trafikkerte Københavngata.
Jeg skal servere dere kald drikke mens dere med selvsyn følger sparkesykkeltrafikken til byen rundt klokka 20.00 og hjem igjen etter midnatt.
De kjører fire og fem i bredden, kjører slalåm mellom biler, og opp og ned på fortauet.
Det er ikke noe mindre enn et mirakel at det går bra.
For oss som bor i byen er sparkesyklene et stadig og økende problem og irritasjonsmoment, for naturen er de en versting, og for turistene som besøker Oslo er det egne til å skremme vettet av dem.
Ognår bransjen selv ikke tar ansvar og nødvendige grep så må myndighetene gjøre det. Det er dét vi har dem til.
Og nå bruker de heldigvis fornuften og maktmidlene som skal til for å stanse vanviddet.
Ingenting er bedre - selv om det er lovlig sent.